Hejsan!

Jag ska inom kort modifiera en cykel och svetsa fast lite extra aluminiumrör till ramen och liknande (inte så noga om det inte blir perfekt, lite av att läroprojekt också).

Men kan ingenting om svetsning i princip, så jag har lite frågor till er som kan:
  • Kan man använda flusstråd för att svetsa aluminium? Vill helst undvika gas!
  • Jag har en gammal Kemppi K400, tror det är en MIG-svets (?) - är den kompatibel med flusstråd?
  • Om det inte går att använda flusstråd för aluminium - vad behöver man för tråd och gas i så fall?
Sjukt tacksam för svar!
 
R
Har du ingen erfarenhet av svetsning ska du inte ge dig på det .allrahelst inte aluminum , du kommer att
bränna hål nästan direkt i rören som du vill fästa något på , det syns inte när den smälter , utan helt plötsligt , POFF ett hål
En MIG har en tråd som matas fram och är inte för aluminum , det ska vara en TIG där tråden smälter av en båge mellan ett stift i handtaget och materielen
Går själv inte på att svetsa aluminium ävensom jag kan svetsa i övrigt , inte alla svetsare kan det med aluminum , så ett gott råd gå till en proffs och betala för det så blir det bra
 
Godset i cykelramar är tunt så jag skulle tro det är ogörligt med MIG och det är dessutom svårare att svetsa i alu än i stål.

När jag svetsade lite grövre aluminium med MIG för rätt många år sedan fick jag det inte bra utan att använda alu-tråd och argon (Mison Ar) som skyddsgas. Men med detta så blev det bra fogar.
 
Du behöver en TIG (även om det går på andra sätt med, men en alumig är för dyr att sitta på som glad amatör) för att svetsa en cykelram ..

Det är absolut inte omöjligt att lära sig, men du bör köpa en del material att öva på innan du ger dig på cykelramen ..

Beskriv gärna ditt projekt, även om jag är helt med på "varför? För att det är kul " så tror jag att det inte är den bästa lösningen på ditt problem, att börja svetsa i en aluram ..
 
  • Gilla
bertlennart
  • Laddar…
Borra och gänga kanske kunde vara ett alternativ? Går väl att få ganska bra precision och även om gänga inte är det lättaste man kan ta sig för så är det ändå ett par nivåer under aluminiumsvetsning.
 
Aluminium är definitivt inte det material som man ska börja svetsa i, det är svårt. Det ska gå med MIG. Men det kräver rätt tråd och gas. Jag har inte testat att svetsa aluminium.
 
D Daniel 109 skrev:
Aluminium är definitivt inte det material som man ska börja svetsa i, det är svårt. Det ska gå med MIG. Men det kräver rätt tråd och gas. Jag har inte testat att svetsa aluminium.
Jag har byggt en cykel på gymnasiet, i aluminium .... Eller ja, ramen.... :)
Men då började jag svetsa TIG som elvaåring ..

Nu är det ju faktiskt så att en vettig AC/DC TIG går att få under 25 tusen sprillans ny, så det är ju egentligen bara att köra!
 
  • Gilla
Jens Wallver
  • Laddar…
Men jag gissar att även du håller med om att det är lämpligare att börja med att lära sig svetsa järn. Eller hur?

Jag har än så länge inte byggt cyklar i annat än järn.
 
D Daniel 109 skrev:
Men jag gissar att även du håller med om att det är lämpligare att börja med att lära sig svetsa järn. Eller hur?

Jag har än så länge inte byggt cyklar i annat än järn.
Bra fråga... Man bör ju vara vän med tigsvetsen i alla fall, och det är ju om inte annat billigare att komma dit med stål .... Men å andra sidan är det ju inte så likt att svetsa i ...

Det var rätt poänglöst att bygga cykel i aluminium föv, eftersom man inte direkt fick lära sig hållfasthetsberäkningar på industriprogrammet så fick jag ju överdimensionera rätt rejält, vilket betydde att cykeln blev rätt tung ... Min egna mountainbikekarriär fortsatte på en trippelreducerad stålram :)
 
Riktiga entusiaster på happyride forumet svetsar sina egna ramar i titan.
Lättare eller svårare än alu vet jag inte.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för alla svar, får alltså skita i MIG och flusstråd.

Siktet är inställd på cykel, begagnad är redan inköpt, så aluminium får bli en härlig utmaning helt enkelt.

R rävlyan skrev:
det ska vara en TIG där tråden smälter av en båge mellan ett stift i handtaget och materielen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du behöver en TIG (även om det går på andra sätt med, men en alumig är för dyr att sitta på som glad amatör) för att svetsa en cykelram .
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu är det ju faktiskt så att en vettig AC/DC TIG går att få under 25 tusen sprillans ny, så det är ju egentligen bara att köra!
Hade visst även tillgång till en MinarcTig Evo 250 MLP - så den borde väl fungera? Om jag förstår det rätt så är det Argongas och svetselektroder i aluminium som behöver införskaffas?
 
A Appartement skrev:
Tack för alla svar, får alltså skita i MIG och flusstråd.

Siktet är inställd på cykel, begagnad är redan inköpt, så aluminium får bli en härlig utmaning helt enkelt.







Hade visst även tillgång till en MinarcTig Evo 250 MLP - så den borde väl fungera? Om jag förstår det rätt så är det Argongas och svetselektroder i aluminium som behöver införskaffas?
Nej, det funkar inte. Du behöver en svets som klarar AC också... Men fråga hen som äger kemppi'n, hen borde vara lite insatt i svetsning.... Och kan ge dig lite "hands on" - hjälp ..

Det här är det billigaste du kommer undan, om du inte ska chansa på begagnat...
https://mobil.blocket.se/annons/vasternorrland/migatronic_focus_tig_200ac_dc/78305067
 
Är verkligen ramen på en cykel så tunn så det inte går att svetsa med mig svets ? Det kan funka att svetsa med en helt vanlig mig svets men man behöver aluminium tråd samt annan gas normalt argon gas men kan säkert finnas andra som också funkar.
 
S smurfen72 skrev:
Är verkligen ramen på en cykel så tunn så det inte går att svetsa med mig svets ? Det kan funka att svetsa med en helt vanlig mig svets men man behöver aluminium tråd samt annan gas normalt argon gas men kan säkert finnas andra som också funkar.
Jag har aldrig privat att svetsa alu med en vanlig MIG, men det ska funka .. Internetexpertisen verkar vara överens om att det funkar bäst på tjockare material....

Den alumig vi hade i skolan hade en svetspistol som drog fram tråden (dvs motorn satt i handtaget) inte sköt fram den som vanliga MIG'ar....
 
Tror inte mig är nån höjdare för riktigt tunn alu men gissar att ramen är minst 2-3 mm tjock i alla fall. Riktiga alu svetsar brukar dels ha vanliga rullar i svetsen som skjuter fram tråden och dels rullar i handtaget som drar fram tråden har man inga rullar i handtaget är det viktigt att ha kort trådpaket och hålla det så rakt som möjligt för att undvika tråd trassel men trassel brukar det bli ändå men det funkar hjälpligt i alla fall. Jag skulle helt klart föredra tig svets om man vill få snygga svetsar som man vill lämna oslipade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.