Hej!

Köpte en värmepump enligt rubriken till ungarnas rampool. 2,4Kw ska den vara på, tydligen.

Tycker att jag inte får upp nån värme i poolen. Lossade på slangen från värmepumpen för att känna på vattnet som kommer ut ur den, och tycker inte att vattnet är nåt varmt. Borde inte den lämna varmare vatten än det som redan finns i poolen för att poolen ska kunna bli varm?

Kan det vara för högt flöde från min filterpump? Har inte enklast möjliga filterpump, utan har gått upp några storlekar och har en rejäl sandfilterpump.

Dessutom måste värmepumpen ha minst 15 grader varmt i luften för att fungera, kan vara bra att veta om nån funderar på att köpa en likadan.
 
Hur stor pool har du, låter ju som en liten pool? Inget felmeddelande i displayen som säger något eller någon inställning om måltemperatur som har missats? Jag har storebror till den värmaren som ska kopplas in i veckan, så ska bli intressant att se den in action så att säga :)
 
Vi har en elvärmare på 6kW, känns knappt att vattnet är varmare efter den heller.
Det hänger nog på vilket flöde du har.
 
Min pool är ca 6600 liter. Värmaren har gått hela dagen nu och ökat från 16 till 23 grader, så den verkar nog funka ändå! Såvida det inte är solen som värmt vattnet.
 
  • Gilla
RobbanLT
  • Laddar…
Skumt. Sjönk från 23 till 22. Borde ju stiga...
 
Kan man strypa flödet från filterpumpen?
 
simpa81 simpa81 skrev:
Kan man strypa flödet från filterpumpen?
Vad skulle det vara bra för?
Vad är det för värmepump du har?
 
Var mäter du vattentemperaturen?
Med vad för termometer mäter du?
 
Jag tror det fungerar som den skall, dock är den ju inte speciellt kraftig. Och har du högt flöde så kommer du knappt känna skillnad på in/ut-vatten.

Den pump du köpt klarar av att värma 1 liter vatten ca 0.6 grad per sekund om den levererar 2.5kW värme.

En normalstor sandfilterpump flyttar ca 2 liter/sekund. Så med detta flöde skulle varmvattnet vara 0.3 grader varmare på utsidan än på insidan av din värmepump.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var mäter du vattentemperaturen?
Med vad för termometer mäter du?
Jag läser av displayen på pumpen. Där står vattentemperaturen. Men har även en vanligt termometer som ligger och flyter, men den mäter ju ytvattnet.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad skulle det vara bra för?
Vad är det för värmepump du har?
Inbillar mig att om vattnet åker sakta genom värmaren så hinner det bli varmare. Men så är jag ingen ingenjör heller :crysmile:

Värmepumpen är enligt rubriken.
 
Har du för högt/snabbt flöde genom så hinner den inte värna upp. Det brukar sitta en bypass ventil innan för att justera flödet genom värmaren
 
Det går åt 1,16 Wh för att värma 1 liter vatten 1°C
Med andra ord går det åt 1,16*6600=7 656Wh att värma 6600liter 1°C.

7656/2400=3,19 timmar att värma 1°
Så att värma polen från 15° till 20° tar ca 3,19*5=16 timmar
15° till 23° ca 25,5 timmar.
 
putte22 putte22 skrev:
Har du för högt/snabbt flöde genom så hinner den inte värna upp. Det brukar sitta en bypass ventil innan för att justera flödet genom värmaren
Det här med att högre flödeshastighet kan ge mindre värme, har jag både hört och läst, är det någon som kan förklara hur det kan stämma?
 
Ett värmeelement oberoende om det är el, VP, vedpanna, etc så avges det lika hög värmeeffekt till det strömmande vattnet oberoende av vilken hastighet vattnet har.

Det tar exakt lika länge att värma samma mängd återcirkulerande vatten 1° oberoende av flödeshastigheten.

Däremot blir den lokala temperaturen precis efter värmaren i flödesriktningen högre om flödet är lägre.
Men den genomsnittliga temperaturen på allt vatten i systemet är samma oberoende av flödeshastigheten.
 
  • Gilla
Hoppehare och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.