J Jotsat skrev:
Esswe har ingenting att göra med det dock. Avtalet som köparen har är mot säljaren (kvitto styrker avtalet), inte mot den som sålde till säljaren. Vissa tillverkare kan såklart välja att själva ha en praxis för att stärka sitt varumärke, men det är ingenting du som konsument behöver bry dig om eller ens kan kräva.

Men fråga Esswe kan man ju göra, vilket personen redan gjort
Det finns rätt säkert ett informativt ansvar i att få kalla en skruv för trallskruv när den inte fungerar för det. Du får ju inte ens kalla en falukorv för falukorv om den inte följer reglerna. Eller att skriva att en telefon har kamera men att den egentligen bara kan fota mellan 7-12 på dagen och endast långhårig tax.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Så urbota dumt. Trallskruv men inte till trä som rör sig? Då är det ju för f*n inte TRALLskruv. Möjligtvis träskruv.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F
J Jotsat skrev:
Essve har ingenting att göra med det dock. Avtalet som köparen har är mot säljaren (kvitto styrker avtalet), inte mot den som sålde till säljaren. Vissa tillverkare kan såklart välja att själva ha en praxis för att stärka sitt varumärke, men det är ingenting du som konsument behöver bry dig om eller ens kan kräva.

Men fråga Essve kan man ju göra, vilket personen redan gjort. Jag håller med om att det inte är tydligt från tillverkaren dock
Sluta tramsa. ESSVE säger att det är en trallskruv för utomhusbruk under normala förhållande. PUNKT.
 
  • Gilla
Bricco
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du har lagt trallen utan mellanrum, ett råd som tyvärr allt för ofta figurerar på det här forumet.
Då går skruven av, lägg en morakniv mellan bräderna nästa gång du lägger trall så slipper du byta skruvarna efter hand.
Förstår inte det du säger. Det spelar väl ingen roll om man lägger trallen med eller utan mellanrum när den krymper 10mm från det att man satt den. Den är som blötast och störst när man köper den och kommer krympa och växa oavsett mellanrummet man satt den med?
 
J
F fsn skrev:
Sluta tramsa. ESSVE säger att det är en trallskruv för utomhusbruk under normala förhållande. PUNKT.
Jag förstår inte, vad menar du är tramsigt? I ditt första inlägg får du det att verka som att man som konsument kan kräva någonting av tillverkaren vilket man inte kan utom i undantagsfall. Ville mest bespara TS från en tröstlös argumentation med Essve

Ber om ursäkt om jag misstolkat dig, men hoppas att någon fick med sig någon användbar information.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
F
Bricco Bricco skrev:
Jag påpekade till Essve att om det är trallskruv som inte funkar som trallskruv så borde man ange på förpackningen vad de absolut inte ska användas till eftersom folk inte kommer bläddra till sidan x på en hemsida för att läsa detta. De säger de informerar om detta överallt förutom... på produktens förpackning. Så praktiskt..

Fick detta svar.


”Nej det skrivs inte ut varningstexter på skruvförpackningarna. Det går inte att skriva dit allt som är dåligt för produkten på etiketterna men däremot i all vår tryckta kommunikation så framgår det att det är viktigt att följa virkesleverantörens rekommendationer för distans mellan trallbrädorna och att produkten används till stabila konstruktioner.

Vi försöker lotsa kunder till rätt sorts skruv för rätt typ av jobb via våra proffsguider, information i byggvaruhusen, på webben, filmer i vår Youtubekanal,
i kundservice mm men det är den som bygger som i slutändan har ansvaret att bygga korrekt och välja rätt material för ändamålet.


Du har ju såklart all möjlighet att göra en reklamation till dit där du köpt in materialet. Kanske har råden inte blivit korrekta. Återförsäljaren kan ihop med vår representant göra ett besök och besiktiga trädäcket och se vad som blivit fel. Men vänd dig i s f till ÅF så kan en utredning påbörjas.”
Ta då den feta texten i mitt inlägg ovan (som jag klippt ut från ESSVEs hemsida). Tala om att DU anser att din altan som befinner sig utomhus är av fullt normal karaktär och inte extrem på något sätt. Vidare att du varit nogsam i ditt val av skruv och att du reklamerar produkten. Har dom problem med det så får du väl tala om att ARN är nästa instans och att ditt krav där kommer att innefatta arbetet för byte av skruven.
 
F
J Jotsat skrev:
Jag förstår inte, vad menar du är tramsigt? I ditt första inlägg får du det att verka som att man som konsument kan kräva någonting av tillverkaren vilket man inte kan utom i undantagsfall. Ville mest bespara TS från en tröstlös argumentation med Essve

Ber om ursäkt om jag misstolkat dig, men hoppas att någon fick med sig någon användbar information.
I princip alltid så lönar det sig att vända sig direkt till en tillverkare istället för att reklamera till en trött diversearbetare på Hornbach. Framför allt om det är ett välkänt varumärke som dom vill vårda. Sen är det mycket riktigt så att man får gå till inköpsstället och byta skiten men det lär dom aldrig göra om inte deras leverantör går med på det och den övertalningen gör man oändligt mycket bättre själv. Det är extremt uppenbart men verkar vara svårt att förstå för många.
 
  • Gilla
Snoopy32 och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja!
T.o.m. ESSVE rekommenderar inte vanlig trallskruv om där är rörelser i trallen t.ex. sväller på vinter/vår torkar på sommarn som all trall gör!
Läs sidor 26-29 i ovanstående länk.

Den billiga skruven är till för trall inomhus under tak. Men varuhusen konkurrerar bara med priset. Dom talar inte om att den är olämplig utomhus.

Jag använder
HDS Systemskruv
• Rostfri A4
• För dolt montage
• För alla miljöer
• Används endast tillsammans
med monteringsverktyget och specialbits.

1 kr billigare från en konkurent.
[bild]

Det lilla märket under burken är vad som syns. Tidigt i våras när snöslasket håll på att töa och rinna bort var sprickan helt ihop idag vid midsommar är den >8 mm, det är 3:e sesången för trallen som är 145 x 34 mm
De där sätts in från sidan alltså? Önskar min snickare gett mig det alternativet. Men bra att komplettera med om mina börjar gå av för se där syns ju fasen inte :)
 
Ja, jävlar! Tittar nu på min lilla nybyggda balkong på 2x3,5m med 28x120 och visst har flertalet (10% efter en säsong) av ESSVE-skruvarna gått av. Precis som på bilderna några varv ner på gänggången. Trodde först att det berodde på torkan att det tittade upp i nivå med trallen. Trallen lades med 125mm modulmått och skruvades försiktigt. Har rostfritt plåttak under och reglarna flyter ovanpå detta.

Har aldrig sett detta tidigare under 20-30 års tid. Dags för reklamation hos Beijer och ett samtal med snickarsläktingen om alternativ.
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ja, jävlar! Tittar nu på min lilla nybyggda balkong på 2x3,5m med 28x120 och visst har flertalet (10% efter en säsong) av ESSVE-skruvarna gått av. Precis som på bilderna några varv ner på gänggången. Trodde först att det berodde på torkan att det tittade upp i nivå med trallen. Trallen lades med 125mm modulmått och skruvades försiktigt. Har rostfritt plåttak under och reglerna flyter ovanpå detta.

Har aldrig sett detta tidigare under 20-30 års tid. Dags för reklamation hos Beijer och ett samtal med snickarsläktingen.
Det står på essve.se/skruv/ajabaja/mirakelpdf.pdf på sidan 398 finstilt längst ner på tjeckiska att man absolut INTE ska använda denna trallskruv till trall. :lying:
 
  • Gilla
  • Haha
Snoopy32 och 8 till
  • Laddar…
F
Bricco Bricco skrev:
Det står på essve.se/skruv/ajabaja/mirakelpdf.pdf på sidan 398 finstilt längst ner på tjeckiska att man absolut INTE ska använda denna trallskruv till trall. :lying:
Bricco Bricco skrev:
Det står på essve.se/skruv/ajabaja/mirakelpdf.pdf på sidan 398 finstilt längst ner på tjeckiska att man absolut INTE ska använda denna trallskruv till trall. :lying:
På riktigt? Det skulle man ju vilja låta nån konsumetombudsman eller nåt sånt stresstesta. På produktbeskrivningen står det att den är för normalt utomhusbruk OCH produkten heter trallskruv. Vad mer behövs? Jag tror att ESSVE har en riktigt kass produkt och jag tror att dom vet det och kag tror inte dom skulle komma undan med det.
 
Det är ingen som har tagit upp att lådorna ser lite ut som Lego. Det tycker jag man måste väga mot det faktum att det är en produkt som otvivelaktigt marknadsförs tvivelaktigt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Kör ett riktig trådlyft här...

Ska eventuellt bygga altan i vår. Hade tänkt mig just Essve-skruv.

Någon som vet om de ändrat något på "receptet" eller rekommendationen ?

Eller finns det ett bättre alternativ?

Det blir trall byggd på plintar eller på markskruv, i Stockholm men inte nära havet.


/Jocce
 
Det spelar nog egentligen ingen roll, det är rostfritt som gäller om det ska hålla i längden - det är allt för många här i forumet som kan intyga.
 
Skulle aldrig köpa Essve igen även om de ändrat receptet. Till och med Beijers slutade sälja pga kvalitetsproblemen. Kör rostfritt 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.