J
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för varmvattenberedare?

Röret som släpper in kallvatten (inuti beredaren) gör det i botten.

Röret som tar varmvatten går ända upp i toppen så man alltid får det varmaste vattnet ut i blandarna. Går detta röret sönder så blir uttagen för varmvatten i botten. Då blandas varmt och kallt direkt när man börjar tappa vatten (även fast beredaren är varm) och man får således bara varmt vatten en kort stund.

Det är inte alldeles ovanligt att detta inträffar.

Den vänstra bilden är principen på en varmvattenberedare i drift. Kallt och varmt vatten skiktar sig och varmvattnet tas från toppen.

Den högra bilden visar en genomvarm beredare med röret trasigt och endast kallt vatten kommer när man spolar varmvatten, fast termostaten har slagit av.

Se min CAD-ritning gjord i paint ;):

[bild]
Den enda märkning som finns är att farfar skrivit "julen-77" på den med spritpenna. Indikation på att det är dags att byta :)
 
R
J jonnyf skrev:
"Armaturen" är blandningsventilen?
Det är hela den del som syns på bilden , den vänstra delen med svart ratt är termostatdelen
Nu kom det fram att den var av äldre modell , då finns säkert inte den delen under VVB ,utan det sitter någon annan temperaturbegränsare för VV ( 55C ) på rören
Svårt att säga om den passerat bäst datum , gamla grejer var det tjock gods och håller länge
Ett foto ( så det syns lite av undersidan med ) på den , klargör lite av sorten du har och kan bli en vägledning till beslut av dig
 
Problemet är väl att det kommer varmvatten när du vrider på kallvattnet? Det borde inte bero på fel inuti varmvattenberedaren.
 
J
useless useless skrev:
Problemet är väl att det kommer varmvatten när du vrider på kallvattnet? Det borde inte bero på fel inuti varmvattenberedaren.
Precis
 
R
Beror nog lite på hur nära som tappstället är VVB , det blir ingen VV av grövre sort om det kallnat i rören
utan kommer några sekunder senare .
Hur lång tid efter start kommer VV
 
Krilleman
J
Det var blandningsventilen som kackat ihop. Fick tips att koka den och det hjälpte.
 
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
R
Första gången jag hör talas om att koka en blandningsventil , alla sätt är bra om det fungerar :):)
vem fick du tips av ??
 
Krilleman
Det har jag aldrig hört heller. :p
 
J
R rävlyan skrev:
Första gången jag hör talas om att koka en blandningsventil , alla sätt är bra om det fungerar :):)
vem fick du tips av ??
Pensionerad rörmokare på 83 bast, hade nån teori om att bimetallen skulle spännas tillbaka av kokningen. Jag vet inte men det funkade...
 
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
R
Säkert någon avlagring i blandaren som stoppade , vid kokning så knuffades det bort
så den kunde röra sig :):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.