Om man eldar hårt i en vedpanna kan det då slå lågor ur skorstenen?
 
M
Kan ja, bör nej.

Om det slår lågor ur skorstenen så är det tjärbildning på insidan av skorstenen som har fattat eld och det är farligt på riktigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nej, då har du sotbrand. Möjligen om du lyckas få med så mycket värme och förbrännda gaser att det tar eld på skorstenen. Men det låter extremt långsökt. Däremot kan en dålig panna släppa ut lågor i skorstenen.
 
Slår det lågor ur skorstenen? Ring 112!
 
Stäng alla spjäll på pannan också.
 
Grannhus det kommer lågor ur skorstenen och rök rejält.
Vi fick inte tag på grannen så vi ringde 112. De kom ut men vi hann få tag på grannnen innan. Grannen menade att det var ok. Lite mycket tidningspapper bara. Aldrig hört talas om att det kunde bli så men jag har ingen jättekunskap om pannor. En annan granne menade på att det alltid ryker om grannen för han eldar så hårt.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Tänkte jag måste fråga. Räddningstjänsten tog det på fullt allvar i alla fall. Den andra grannen tog det inte så allvarligt och ägaren av huset tyckte inte håller det var så farligt. Bara vi som gjorde det.
 
M
Storbrand är väl det absolut farligaste som finns vad det gäller eldning i bostäder.

Dem är sjukt svårsläckta också.
 
Ja vi fick lite panik när det kom lågor ur skorstenen men ägaren och den andra grannen tog så lätt på der att jag började undra om jag missat något. För det enda jag hört är att skorstensbrand är skitfarligt
 
Grannen är väl någon snål jävel, som eldar allt möjligt skit, för det är gratis.
Vem eldar med ved mitt i sommaren? Även om det så bara är för varmvatten ?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om han har regelbundna skorstensbränder har han antingen en riktigt kass panna/kamin/ugn där gaserna antänds i skorstenen eller så sotar han dåligt så att han får små bränder regelbundet. Antagligen en kombination av båda.
Men har man en rejäl välbyggd skorsten skałl den normalt tåla bränder, men gör den inte det är det värsta sortens brand man kan få, huset brinner ner.
Bra att du ringde.
Men eftersom de inte verkar bry sig så kan du ju låta dem bränna ner sina hus nästa gång.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Till saken hör att vi bor ungefär 500 meter ifrån och vi ser inte huset från oss. Vi blev varse när det massiva rökmolnet nådde upp till oss och då tog vi bilen och körde ner mot grannen och såg lågorna.

Men eftersom det verkar tillhöra vanligheten så vet vi det nu. Efter tio år i samma lilla by trodde jag att jag i alla fall hade lärt mig lite men uppenbarligen inte
 
C
"Lite mycket tidningspapper bara.", vilken dåre :crysmile:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Grannen är väl någon snål jävel, som eldar allt möjligt skit, för det är gratis.
Vem eldar med ved mitt i sommaren? Även om det så bara är för varmvatten ?
Jag eldar ved även på sommaren. Varför skulle jag inte göra det?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag eldar ved även på sommaren. Varför skulle jag inte göra det?
Är det värt jobbet att elda bara för varmvatten? Många kör ju med elberedare på sommaren. Vedeldning är inte så billigt om man sätter ett värde på arbetet. Alternativt får man köpa färdighuggen och klyvd ved, som någon staplar åt en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.