"Du har tyvärr fel. Gör en hyresvärd ingen kontroll av OVK och man misstänker att ventilationen inte fungerar som den ska då ska man vända sig till miljökontoret för att de är ansvarig för att en OVK kontroll har utförts och korrekt"

Kommun är ansvariga för att en kontroll är utförd ja, men de ska inte utföra den och de har heller ingen rätt till det om de inte är licenserad funktionskontrollant.
Jag har inte sagt något annat. Läs länken till Boverkets sida.
Kommun har heller ingen rätt att få betalt för ovk arbete, därmed sköts det skitdåligt i vissa kommuner.
Om du skriver kommun och fastighetsbeteckning här eller pm så kan jag ta kontakt med dom och begära ut ovk protokollet :)
 
P patriklarsson skrev:
"Du har tyvärr fel. Gör en hyresvärd ingen kontroll av OVK och man misstänker att ventilationen inte fungerar som den ska då ska man vända sig till miljökontoret för att de är ansvarig för att en OVK kontroll har utförts och korrekt"

Kommun är ansvariga för att en kontroll är utförd ja, men de ska inte utföra den och de har heller ingen rätt till det om de inte är licenserad funktionskontrollant.
Jag har inte sagt något annat. Läs länken till Boverkets sida.
Kommun har heller ingen rätt att få betalt för ovk arbete, därmed sköts det skitdåligt i vissa kommuner.
Om du skriver kommun och fastighetsbeteckning här eller pm så kan jag ta kontakt med dom och begära ut ovk protokollet :)
Informationen finns i inlägg #51 hör i tråden. Kommun googlas enkelt fram.
 
Eftersom det var en kolfilterfläkt som monterades och sedan demonterades så har inte självdragsventilationen ändrats ur den synvinkeln.
Däremot kan annat arbete ändrat ventilationen, men det vi vet idag är att det är oförändrat självdragssystem, med alla dess nackdelar.
Så även om OVK-intyget är ogiltigt så är risken stor att ett giltigt OVK-protokoll skulle ge samma resultat.

Och tittar man på ena bilden från bostadsföretagets hemsida samt vad TS har skrivit att det är för boende (radhus) så lär TS frånluftskanaler bara försörja TS boende.
Byggår 1962.

https://enabygden.se/enkoping
 
Har pratat med kommunen de skulle återkomma med vad som finns.
Enligt 1962 års regler (för självdrag):
Utsugskanaler från olika lägenheter får ej förenas utan drages var för sig upp över yttertak.
Inga krav på flöden vad jag kan hitta.
Det finns endast för boningshus med mekanisk ventilation.
Därmed kommer en ovk bli godkänd så länge luftväxling fungerar och det inte finns andra anmärkningar.
Tyvärr men så är reglerna i hus från -62.
Mvh
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Har det inte gjorts några renoveringar/ombyggnationer som innefattar ventilationen sen dess?
 
T
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det var en kolfilterfläkt som monterades och sedan demonterades så har inte självdragsventilationen ändrats ur den synvinkeln.
Däremot kan annat arbete ändrat ventilationen, men det vi vet idag är att det är oförändrat självdragssystem, med alla dess nackdelar.
Så även om OVK-intyget är ogiltigt så är risken stor att ett giltigt OVK-protokoll skulle ge samma resultat.

Och tittar man på ena bilden från bostadsföretagets hemsida samt vad TS har skrivit att det är för boende (radhus) så lär TS frånluftskanaler bara försörja TS boende.
Byggår 1962.

[länk]
Det man ser på bolagets sida är inget annat än en beskrivning av byggnader och bilder som visar utsidan. Inget om vilka ventilation som finns eller nåt annat som kan hänvisar till denna diskussion här. Enligt boverket ska det göras en OVK kontroll med jämna mellanrum och då ska det dokumenteras hos byggavdelningen i kommunen som det inte finns. Hela mina frågor gällde från början: Måste man kunna stänga ventilationen om det skulle hända att det krävs när nåt oförutsett händer och få en hyresvärd fuska med papper som han lämnar i hos kommunen som ska visa att OVK har gjords ? Sen också fråga om en kommun få uppsöka en specifik hyresvärd för att bjuda på lägenheter utan att lägga ut de så andra bolag kan bjuda också ? Det har varit mina frågor . Man är som vanligt människa inte insatt i alla dessa termer som skrivs här. Bara dessa enkla frågor är viktig för mig. Tack !
 
T Tysk skrev:
Det man ser på bolagets sida är inget annat än en beskrivning av byggnader och bilder som visar utsidan. Inget om vilka ventilation som finns eller nåt annat som kan hänvisar till denna diskussion här.
Ja man ser bara utsidan på delar av radhuslängan. Det ihop med det du har skrivit i dina trådar och dom bilder du har lagt upp samt att varje lägenhet ska vara sin egna brandcell (babs-regler, kap 24, sid 145) så kan man göra antagande att inget är ändrat med ventilationen. Babs-regler ang ventilation, kap 32, sid 164.

Här är babs-reglerna (föregångare till dagens bbr) från 1960,
https://www.boverket.se/contentassets/4e14d56168e14bbba074de978b141591/babs-1960.pdf
 
BirgitS
T Tysk skrev:
Måste man kunna stänga ventilationen om det skulle hända att det krävs när nåt oförutsett händer
Det kan man normalt inte göra själv i lägenheter utan det man kan göra är att täppa till utsug med plastfolie.

T Tysk skrev:
få en hyresvärd fuska med papper som han lämnar i hos kommunen som ska visa att OVK har gjords ?
Nej.
Är du säker på att kommunen har godkänt det papper som han skickade in, dvs. anser kommunen att det har gjorts en OVK i år?
 
T
P patriklarsson skrev:
Har pratat med kommunen de skulle återkomma med vad som finns.
Enligt 1962 års regler (för självdrag):
Utsugskanaler från olika lägenheter får ej förenas utan drages var för sig upp över yttertak.
Inga krav på flöden vad jag kan hitta.
Det finns endast för boningshus med mekanisk ventilation.
Därmed kommer en ovk bli godkänd så länge luftväxling fungerar och det inte finns andra anmärkningar.
Tyvärr men så är reglerna i hus från -62.
Mvh
Enligt flera stora Företag som bara jobbar med Ventilationen ska ventilationen alltid vara öppen MEN det ska kunna stängas vid farligt utsläpp eller brand . Sen pratar man också om att det måste finnas ett sätt att släppa i luften så den kan ersätta den gamla som sugs ut av självdrags ventiler. Detta enligt stora firmor som fick bilderna av våra ventilation .Man kan inte bara skicka i papper utan att ange vem som gjorde den s.k kontrollen och sen tror sig få lugnt i flera år .Att göra en kontroll självs och ha med en byggkonsult som ska göra kontrollen tyder på att hyresvärden inte ta saken på alvar och till och med Media har fått ögonen på de nu. Man blir så trött att ha en hyresvärd som trakasserar oss när vi bara ville ha en kontroll av ventilationen som en certifierat person ska utföra . Inget annat
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan man normalt inte göra själv i lägenheter utan det man kan göra är att täppa till utsug med plastfolie.


Nej.
Är du säker på att kommunen har godkänt det papper som han skickade in, dvs. anser kommunen att det har gjorts en OVK i år?
Kommunen har efter mitt påpekande skrivit till hyresvärden att de ska komma in med Vem som utförde denna kontroll men de får ingen svar efter 6 veckor än. Kommunen vågar inte att stå på sig
 
BirgitS
Då får du vänta tills antingen du eller patriklarsson (inlägg 109) får ett svar.
 
Självklart ska ovk kontroll göras enligt konstens alla regler, men i övrigt tror jag du har en övertro på både hyresvärden och myndigheter.

Jag har bott i flera hyresrätter, både gamla hus och nästan nya. Generellt gör de minsta möjliga reparation om något är trasigt. Höjer hyran på minsta förbättring som kan klassas som standardhöjning, sänker inte hyran om något tas bort osv. Dock har jag haft bra hyresvärdar som skickat vaktmästare när man haft problem, men åtgärd är som sagt det enklaste som går. Min bild är att Hyresgästföreningen arbetar för att hålla nere hyror i gamla fastigheter i Stockholms innerstad men skiter i eller lägger sig platt för allt annat. För att behålla billiga fina lägenheter som kräver 50 års kötid offrar man allt annat och nyare lägenheter med sämre läge tillåts bli svindyra. Kan man bo lite utanför Stockholm så bor man mycket bättre och billigare i eget ägt boende än i hyresrätt i närförort. Grattis till de som bor i innerstan i gammal men välskött fastighet...
 
T
J JohanLun skrev:
Självklart ska ovk kontroll göras enligt konstens alla regler, men i övrigt tror jag du har en övertro på både hyresvärden och myndigheter.

Jag har bott i flera hyresrätter, både gamla hus och nästan nya. Generellt gör de minsta möjliga reparation om något är trasigt. Höjer hyran på minsta förbättring som kan klassas som standardhöjning, sänker inte hyran om något tas bort osv. Dock har jag haft bra hyresvärdar som skickat vaktmästare när man haft problem, men åtgärd är som sagt det enklaste som går. Min bild är att Hyresgästföreningen arbetar för att hålla nere hyror i gamla fastigheter i Stockholms innerstad men skiter i eller lägger sig platt för allt annat. För att behålla billiga fina lägenheter som kräver 50 års kötid offrar man allt annat och nyare lägenheter med sämre läge tillåts bli svindyra. Kan man bo lite utanför Stockholm så bor man mycket bättre och billigare i eget ägt boende än i hyresrätt i närförort. Grattis till de som bor i innerstan i gammal men välskött fastighet...
Jag har också bott i hyreslägenheter i över 40 år här i Sverige ( förr i Tyskland ) men ALDRIG haft problem med hyresvärden. Fanns fel så ordnade de det. Men våran anklagar andra för fel utförd kontroll och sen börja hota trakassera. Som sagt ALDRIG haft problem med hyresvärden förr.
 
Redigerat:
Det är inte vanligt att man kan stänga av ventilationen i sin lägenhet.
Möjligen i gamla självdragshus med luckor för uteluftsventiler, dock inte frånluften.
Enklast är isf som sagt att täcka över ventilerna med plast och tejp om man är rädd vid en ev brand eller olycka.
Hur många ggr har det hänt dig senaste 40 åren?
Jag reser mycket i Tyskland, har haft en tysk sambo osv och jämfört med Sverige är ventilationen mycket sämre där, så det kan du inte klaga på.
En OVK kommer i slutändan bara se till att ventilationen fungerar som den gjorde 1962 om inga ombyggnationer gjorts och då blir den fortfarande inte bra jämfört med dagens system och teknik, bara så du vet detta innan du säger för mycket till hyresvärd och kommun.
Jag återkommer om jag får svar från dom.
 
Staffans2000
Precis så!

Däremot att du inte kan stänga av värmen under eldningssäsongen, det är ett obehag du inte skall behöva stå ut med. Dessutom betalar du för värme du inte vill ha.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.