Har du typnummer eller en länk till din fläkt?
 
Vad står det i monteringsanvisningarna? Jag skulle kunna tänka mig att man gör ett hål i överskåpet, sätter ett galler över och leder ut luften där?
 
E etompau skrev:
Har du typnummer eller en länk till din fläkt?
Fläkten heter "Vindrum" från Ikea.
 
Jag tror jag ser mitt misstag direkt. Det ska inte sitta något rör i fläkten. Utan man ska vara sätta dit en speciell kåpa som sedan blåser ut luften på sidorna.
 
  • Illustration av en ventilationskåpa som monteras utan rör, med luftflöde som blåser ut åt sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycks ha utgått från Ikea. En snabb sökning tycks indikerar att den finns i olika utförande både återcirkulerande och utsug.
 
Då ska nog bara luften blåsa ut på sidan av 'skorsten'. Vart hamnar befintlig ventil i förhållande till 'skorsten'?
 
  • Illustration av köksfläkt med skorsten, kontrollpanel, belysning och fettfilter märkta med nummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Då ska nog bara luften blåsa ut på sidan av 'skorsten'. Vart hamnar befintlig ventil i förhållande till 'skorsten'?
Precis. Så jag får ta bort röret jag satt i fläkten och sätta dit den plastgrejen som syns på bilden ovanför jag la upp så blåser den ut på sidan.

Ventilen är två meter till höger om skorstenen. En meter upp från den och två meter till höger.
 
useless useless skrev:
Då ska nog bara luften blåsa ut på sidan av 'skorsten'. Vart hamnar befintlig ventil i förhållande till 'skorsten'?
Måste jag ens göra något speciellt med ventilen? Den ska ju inte användas till någonting ju?
 
Det är väl frånluften från köket? Där ska det sitta lämpligt frånluftdon så att luftflödet går att ställa in enligt normer och regler.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl frånluften från köket? Där ska det sitta lämpligt frånluftdon så att luftflödet går att ställa in enligt normer och regler.
Så är det. Om det inte finns korrekt ventil får föreningen troligen ett nedslag vid nästa OVK. Det bör ju ha funnits en ventil vid förra OVK, vad har hänt med den?
 
K Kvargsol skrev:
Behöver jag dra ett rör från fläkten och "rikta" vart den ska släppa ut luften? Eller är meningen att den bara släpper ut allt genom hålen som finns i kåpan som sitter över fläkten?
Just så brukar funktion vara på kolfilterfläkt. Luften går bara rakt genom ett filter. Man får aldrig, som flera även tidigare skrivit, montera fläktutblåset till en balanserad ventilationskanal.
 
D Daniel 109 skrev:
Usless: Det finns fall där man behöver filtret även när man blåser ut luften.
Skumt... eller så vet du inte riktigt vad du pratar om.
 
Har det varit en fläktkåpa (utan motor) (oftast) med ett (timerstyrt) spjäll innan du byggde om köket?
 
K Kvargsol skrev:
Hej!

Skulle verkligen behöva hjälp med detta Jag har googlat och läst men verkar vara för dum för att fatta. Har byggt om köket och satt in en kolfilterfläkt. Från den har jag dragit ett rör till det stora rektangulära hålet, som då är centrala frånluftssystemet i byggnaden antar jag? Och så får man inte göra har jag märkt.

Något annat jag upplever nu är att det drar som fan från alla springor kring fönster och dörrar. Ett undertryck.

Hur ska jag lösa detta? Vad ska jag sätta i hålet till frånluftssystemet och ska det inte finnas något rör som går från kolfilterfläkten och någonstans så luften släpps ut?

Tack på förhand.
Luften från fläkten ska passera kolfiltret och ut i lägenheten. Ventilen för frånluften får inte användas. Den är till för att hålla lägenhetens luft fräsch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.