Hej!

Skulle verkligen behöva hjälp med detta Jag har googlat och läst men verkar vara för dum för att fatta. Har byggt om köket och satt in en kolfilterfläkt. Från den har jag dragit ett rör till det stora rektangulära hålet, som då är centrala frånluftssystemet i byggnaden antar jag? Och så får man inte göra har jag märkt.

Något annat jag upplever nu är att det drar som fan från alla springor kring fönster och dörrar. Ett undertryck.

Hur ska jag lösa detta? Vad ska jag sätta i hålet till frånluftssystemet och ska det inte finnas något rör som går från kolfilterfläkten och någonstans så luften släpps ut?

Tack på förhand.
 
En kolfilterfläkt filtrerar luften och ska inte anslutas till någon ventil. Detta borde ha framgått av montageinstruktionerna.
Vad som har hänt med det "stora hålet" är svårt att säga. Något har påverkats av dina ingrepp.
Kanske några bilder kan ge lite fler ledtrådar till vad som har hänt.
 
Jag var inte med och tog bort det gamla köket men enligt uppgifter satt det ett stort rör från hålet till spiskåpan.

Jag tänker mig nu att i det "stora hålet" ska det sitta tex en plåt för med ett hål där man sätter en ventil. Ungefär som på bilden nedan? Obs detta är inte mitt kök.


Men då har jag gjort fel helt enkelt. Men ska det inte finnas något slags rör kopplat till fläkten så att den släpper ur den kolfiltrerade luften någonstans?
 
  • Öppet skåp med en fläkt, ett ventileringshål och elkontakter som ett exempel på köksventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan absolut ansluta en kolfilterfläkt till ett utblås. Om man har utblåset på fasad och ett längre horisontellt rör rekomenderas den lösningen.
 
Är detta en bostadsrättslägenhet? Om ja, så ska du nog höra med styrelsen. Det är inte rekommendabelt att börja göra ingrepp i gemensam ventilationsanläggningen utan att du har fått OK från styrelsen.
 
D Daniel 109 skrev:
Man kan absolut ansluta en kolfilterfläkt till ett utblås. Om man har utblåset på fasad och ett längre horisontellt rör rekomenderas den lösningen.
Utblåset är inte i en fasad utan det är något som går ut upp i taket och drar som fan.
 
E etompau skrev:
Är detta en bostadsrättslägenhet? Om ja, så ska du nog höra med styrelsen. Det är inte rekommendabelt att börja göra ingrepp i gemensam ventilationsanläggningen utan att du har fått OK från styrelsen.
Det är det. Det enda dom sa till oss är att det ska vara kolfilter. Men överallt jag läser får man inte ansluta kolfilterfläkten till centrala frånluftssystemet .Så jag vill göra allt rätt innan ordföranden från brf kommer och kollar.
 
Du får inte ansluta något till det centrala systemet.
 
  • Gilla
Janfossi och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du får inte ansluta något till det centrala systemet.
Ska jag då bara sätta en ventil där?
 
I en brf är föreningen ansvarig för ventilationen. Om du ansluter en kolfilterfkt till ett utsug måste det vara ok för föreningen, som säkerställer att det inte rubbar balansen i föreningens ventilation. Det finns en risk att du blåser det som kommer från din fläkt till en annan bostad om det inte är helt tätt. Eftersom ni inte har utsugsfläktar utan kolfilterfläktar så är det förmodligen inte tätt. Om det finns en fullt fungerande kanal kan du ha en utsugsfläkt. Men om det är en kolfilterfläkt bör både intag och utsug vara i din bostad.
 
Någon ventil ska säkert sitta i hållet. Med den kan du sedan anpassa luftflödet. Kanske är det avsaknaden av ventil som gör att du nu får ett för kraftigt undertryck=drag från fönster.
 
Poängen med en kolfilterfläkt är att man ska kunna släppa tillbaks luften i rummet. Blåser man ut den via en kanal blir kolfilterreningen helt onödig.

Den typen av fläkt används just när man inte får/kan ansluta den till det centrala ventilationssystemet.
 
K klimt skrev:
I en brf är föreningen ansvarig för ventilationen. Om du ansluter en kolfilterfkt till ett utsug måste det vara ok för föreningen, som säkerställer att det inte rubbar balansen i föreningens ventilation. Det finns en risk att du blåser det som kommer från din fläkt till en annan bostad om det inte är helt tätt. Eftersom ni inte har utsugsfläktar utan kolfilterfläktar så är det förmodligen inte tätt. Om det finns en fullt fungerande kanal kan du ha en utsugsfläkt. Men om det är en kolfilterfläkt bör både intag och utsug vara i din bostad.
Jag förstår det nu som sagt. Mitt problem nu är att jag inte vet vad jag ska göra med hålet för frånluften. Bara sätta en ventil och sedan vad jag ska göra för utsuget från fläkten. Jag kan inte bara ta ett rör därifrån som fritt hänger på köksskåpen? Lär ju samlas massa skit där.
 
Usless: Det finns fall där man behöver filtret även när man blåser ut luften.
 
useless useless skrev:
Poängen med en kolfilterfläkt är att man ska kunna släppa tillbaks luften i rummet. Blåser man ut den via en kanal blir kolfilterreningen helt onödig.

Den typen av fläkt används just när man inte får/kan ansluta den till det centrala ventilationssystemet.
Behöver jag dra ett rör från fläkten och "rikta" vart den ska släppa ut luften? Eller är meningen att den bara släpper ut allt genom hålen som finns i kåpan som sitter över fläkten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.