jurkeller - har du ett prov på den 0502-Y som du hade i åtanke vid beställningen?
 
  • Gilla
Senbom83
  • Laddar…
För att bumpa tråden lite.... ;)

På Flügger kunde man få hem någgra prover av vitt, det var bla S0502-Y, 0502-Y och S0502-N. De ser klart olika ut oim man jämför de emellan.

Vi tänker måla huset i S0502-Y, den stämde även bäst med den färdgimålade dörren vi har (som iofs skall målas blå).
 
  • Gilla
Dycker
  • Laddar…
Detr var S0500-N
 
Jooo !
Det skiljer i recept på S-0502-Y och 0502-Y I varje fall hos Flugger som har två olika namn på dom.
Second edition är mycket gulare.
 
BirgitS
S:et står inte för "second edition" utan för att det är en färg som ingår i den standardiserade atlasen, i senaste versionen 1950 färgprover, som illustrerar NCS-systemet.
https://ncscolour.com/sv/kontakt/sa-fungerar-ncs-systemet/
https://sv.wikipedia.org/wiki/NCS
Innan de färgproven fanns kunde tillverkarna blanda lite som de ville så länge som de själva ansåg att det var korrekt. Med ett S ska det vara exakt likadant som färgprovet.
 
Råder nog en förvirring på hög nivå här...
Finns minst lika många tillförlitliga källor som hävdar att S:et betyder Second Edition.

Egentligen kvittar det, det kan skilja, och gör det för en del fabrikats kulörer.

Har själv målat fritidshuset i 0502-y från Flugger vilken är tonad vit utan att vara (S)mutsgul.
 
BirgitS
M MagHam skrev:
Finns minst lika många tillförlitliga källor som hävdar att S:et betyder Second Edition.
Tänker inte bråka om det men undrar vilka källor som är lika tillförlitliga som de som har utvecklat färgsystemet?
https://ncscolour.com/sv/kontakt/vaar-historia/
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Tänker inte bråka om det men undrar vilka källor som är lika tillförlitliga som de som har utvecklat färgsystemet?
[länk]
På den sidan, som är på svenska, benämns det "andra upplagan" (1995) i vilken tydligen S:et tillkom. Har läst båda förklaringarna till vad S:et står för i material från NCS så det går nog inte att säga att det ena eller andra är fel.

Hur som helst skiljer sig färgerna någon mellan första och andra upplagan pga anpassning till tillgängliga (miljögodkända) pigment. Enligt NCS skall dock skillnaderna på sin höjd vara knappt märkbara, så alla varianter av 0502-Y är nog något som färgtillverkarna hittat på.
Skulle vara intressant att jämföra officiella färgprover från första och andra upplagan. Går förbi NCS rätt ofta och har många gånger funderat på att slinka in och reda ut detta mysterium med dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
år förbi NCS rätt ofta och har många gånger funderat på att slinka in och reda ut detta mysterium med dem.
Ja, gör det så att vi alla får mysteriet löst :)
 
Snailman
Jag köpte vit färg, och köpte en liten burk med gult, sen blandade jag min egen 0502-Y

Ser till att inte måla upp hela burken, utan när jag ska blanda till nästa, så har jag kvar av den gamla och droppar i lite av den i nya burken, och ändrar blandningen tills jag inte kan se någon skillnad på dropparna och resten.

Det blev väldigt billigt, då den färg jag köpte inte ens fanns att köpa bruten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.