P patriklarsson skrev:
Mycket hårdare än vad? :crysmile:
Än byggreglerna för byggåret för byggnaden. Vad tycker du är roligt? Har du ens läst det jag länkat till?
 
T
P patriklarsson skrev:
Man kan inte anlita en kommun för att utföra OVK, en fastighetsägare till ett flerbostadshus eller offentliga lokaler, företagskontor m.m. kan heller "inte vilja göra en koll av OVK" då det är lagstadgat att det skall göras var 3e eller var 6e år. Det gäller alla fastighetsägare i hela Sverige.
Det är kommunens OVK ansvarige (som de är skyldiga att ha, denne skall dessutom ha tillräcklig kunskap, ofta inom byggnadsnämnden men kan vara deltidstjänst i små kommuner) som skall se till att alla fastigheter kontrolleras i tid, samla in protokoll och följa upp åtgärder.
Utförs inte åtgärder i tid, har de rätt att kräva vite från byggnadsägaren.
Detta ovan är solklara saker, inget kommunen har rätt att välja bort, så efter några år ska de definitivt kunna kräva pengar av din fastighetsägare under förutsättning att han inte gör en OVK besiktning.
Det förutsätter att tre eller fler personer/familjer bor i huset!

Jag skulle gå till kommunen, be att få prata med OVK ansvarige, slänga fram de fakta du har på bordet, dvs att OVK gjordes 1999, kräva att de ger fastighetsägaren vite om inte kontroll utförs inom säg en månad.
Gör de inte detta, anmäl till högre instans!
Kommunen har varit här för att kolla om våra ventilationer fungerar som de ska och de blev underkänt. Hyresvärden har nu i 6 månader överklagad och anklagat de för fel utförande. Kommunen hotar med vite men hyresvärden överklagar och skickar papper som ska visa att han gjorde en OVK kontroll 2016. Pappret är ifylld med vad som ska ha gjord men ingen stämpel eller nämn på vem som gjorde kontrollen. De låter hyresvärden bara överklaga . För att slippa alla kostnader trakasserar han min familj hela tiden och poängterar att Farsan suttit i hyresnämnden och fastighetsnämnden och har varit jurist.Till och med hyresnämnden har gjord fel enligt honom. Tidningen väger inte skriva nåt för de vet vem det är och det är jobbigt. Företag man frågade om de vill göra koll för mig vägrar att jobba hos denna hyresvärd.
 
H huggan skrev:
Än byggreglerna för byggåret för byggnaden. Vad tycker du är roligt? Har du ens läst det jag länkat till?
Iom att det bevisligen gjorts en väsentlig ändring, (troligen flera), genom årens lopp, räcker det att ta krav från det senaste året man vet det gjorts en ändring, utgå i från dessa, så har man högre krav på ventilation än de 0,35 l/s per kvm som du hänvisar till. Nu har jag gett dig nog hänvisningar, fakta osv om OVK vilket du själv skriver du inte är insatt i. Men du kan själv inte svara på hur man ska utföra en mätning i ett gammalt självdragshus, samtidigt som du säger att det är krav på minst 0,35 l/s per kvm i en sådan byggnad? Tala då om istället hur man gör?

T Tysk skrev:
Kommunen har varit här för att kolla om våra ventilationer fungerar som de ska och de blev underkänt. Hyresvärden har nu i 6 månader överklagad och anklagat de för fel utförande. Kommunen hotar med vite men hyresvärden överklagar och skickar papper som ska visa att han gjorde en OVK kontroll 2016. Pappret är ifylld med vad som ska ha gjord men ingen stämpel eller nämn på vem som gjorde kontrollen. De låter hyresvärden bara överklaga . För att slippa alla kostnader trakasserar han min familj hela tiden och poängterar att Farsan suttit i hyresnämnden och fastighetsnämnden och har varit jurist.Till och med hyresnämnden har gjord fel enligt honom. Tidningen väger inte skriva nåt för de vet vem det är och det är jobbigt. Företag man frågade om de vill göra koll för mig vägrar att jobba hos denna hyresvärd.
För det första, som jag redan sagt, kommunen ska inte kontrollera om ventilationen fungerar, så varför har DE gjort den som du skriver?
Om det finns en OVK från 2016 så ska den innehålla en väldig massa fakta om byggnaden, vem som utfört OVK kontrollen, dennes namn, var den bor, dennes certifieringsnummer osv osv, sedan kan man lätt kontrollera med de två certifieringsorgan som finns i Sverige om denne person har rätt att utföra en OVK-kontroll med rätt behörighet för det system som skall kontrolleras.
Du ska inte behöva utföra en OVK, men du kan hyra in en ventilationsfirma med behörig kontrollant om du själv vill betala för att mäta upp flöden.
Jag kan hjälpa dig mer om du talar om vad det sitter för ventiler i lägenheten, visar bilder osv.
Vad har hänt med spisfläkten t.ex?
Som tidigare nämnde måste man diska, rengöra fettfilter kontinuerligt. Lägenheten ska ju vara flyttstädad när ni flyttar in, av tidigare hyresgäst. Eller så får ni själva städa och rengöra!
 
T Tysk skrev:
Köksfläkt fanns i lägenheten när vi flyttade i ...
@Tysk var köksfläkten inkopplad till frånluftskanalen, om ja hur?

Bild på frånluftskanalmynningen där köksfläkten var ansluten.
 
P patriklarsson skrev:
Iom att det bevisligen gjorts en väsentlig ändring, (troligen flera), genom årens lopp, räcker det att ta krav från det senaste året man vet det gjorts en ändring, utgå i från dessa, så har man högre krav på ventilation än de 0,35 l/s per kvm som du hänvisar till. Nu har jag gett dig nog hänvisningar, fakta osv om OVK vilket du själv skriver du inte är insatt i. Men du kan själv inte svara på hur man ska utföra en mätning i ett gammalt självdragshus, samtidigt som du säger att det är krav på minst 0,35 l/s per kvm i en sådan byggnad? Tala då om istället hur man gör?
Du har nog inte förstått, OVK spelar ingen roll! Då detta endast kollar mot byggregler. Det finns andra regler som reglerar kraven på ventilation. Varför ska jag säga hur man utför en mätning? Jag pratar bara om vad kraven är på en bostad idag. Det är inte jag som har satt reglerna. Men om du är så säker så kan du ju bryta ner varje hänvisning jag har för sig så kan du ju bevisa att du har fel. För att bara att du skriver att jag har fel bevisar ju ingenting. Kom gärna med ett rättsfall eller en lagtext eller liknande att jag har fel. För som det är nu har jag hänvisningar till myndigheter som säger att jag har rätt och du har bara ditt egna ord.
 
@huggan @patriklarsson
Ni kan sluta dividera om OVK etc fram till vi har fått reda på av TS om köksfläkten var kopplad till frånluftskanal/imkanal eller om det var en kolfilterfläkt.

Om det var en kolfilterfläkt så har det inte gjorts någon ändring i ventilationen varesig när fläkten monterades eller när den demonterades.

Jag tror att det bara var en kolfilterfläkt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ursäkta men jag dividerar gärna lite till..

"Plan- och byggförordning (2011:338) 5 kap 3 §
3 § Vid varje återkommande besiktning ska det
1. kontrolleras att funktionen och egenskaperna hos ventilationssystemet i huvudsak överensstämmer med de föreskrifter som gällde när systemet togs i bruk samt att kraven enligt 2 § 2-4 är uppfyllda, och
2. undersökas vilka åtgärder som kan vidtas för att förbättra energihushållningen i ventilationssystemet och som inte medför ett försämrat inomhusklimat."

Allmänna råd:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmänna_råd

..tack och godnatt!
 
T
P patriklarsson skrev:
Iom att det bevisligen gjorts en väsentlig ändring, (troligen flera), genom årens lopp, räcker det att ta krav från det senaste året man vet det gjorts en ändring, utgå i från dessa, så har man högre krav på ventilation än de 0,35 l/s per kvm som du hänvisar till. Nu har jag gett dig nog hänvisningar, fakta osv om OVK vilket du själv skriver du inte är insatt i. Men du kan själv inte svara på hur man ska utföra en mätning i ett gammalt självdragshus, samtidigt som du säger att det är krav på minst 0,35 l/s per kvm i en sådan byggnad? Tala då om istället hur man gör?



För det första, som jag redan sagt, kommunen ska inte kontrollera om ventilationen fungerar, så varför har DE gjort den som du skriver?
Om det finns en OVK från 2016 så ska den innehålla en väldig massa fakta om byggnaden, vem som utfört OVK kontrollen, dennes namn, var den bor, dennes certifieringsnummer osv osv, sedan kan man lätt kontrollera med de två certifieringsorgan som finns i Sverige om denne person har rätt att utföra en OVK-kontroll med rätt behörighet för det system som skall kontrolleras.
Du ska inte behöva utföra en OVK, men du kan hyra in en ventilationsfirma med behörig kontrollant om du själv vill betala för att mäta upp flöden.
Jag kan hjälpa dig mer om du talar om vad det sitter för ventiler i lägenheten, visar bilder osv.
Vad har hänt med spisfläkten t.ex?
Som tidigare nämnde måste man diska, rengöra fettfilter kontinuerligt. Lägenheten ska ju vara flyttstädad när ni flyttar in, av tidigare hyresgäst. Eller så får ni själva städa och rengöra!
Läs allt som jag skrev. Hyresvärden lämnade i ett papper som skulle bevisa att OVK kontroll har skett och ingen Namn eller stämpel , bara en otydlig namnteckning.Kommunen kom på min begäran eftersom luften är torrt och hela ventilationen stängd eller målad över. Vi fick se lägenheten när den var möblerat och folk bodde här. Då kryper man inte i varje vrå och kollar om ventilationen fungerar eller om röret är tät eller inte osv Övertäckt ventilationsuttag med synlig kedja på en vitmålad vägg, vilket indikerar bristfällig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsgaller täckt av damm och smuts på en vägg, tecken på dåligt underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydligt foto av en ventilationsgrill som ser blockerad och övermålad ut i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ovk kontrollen är ogiltig isf, dvs den åker i papperskorgen!
Inget som går att diskutera.
Det ska kommun tala om för hyresvärden och kräva en ny.
Gör de inte detta, ska du anmäla kommunen till högre instans.
Kommunen ska EJ åka ut och titta!
Läser DU vad jag skriver?
Titta på min länk till boverket, där står klart och tydligt att en licenserad funktionskontrollant skall utföra ovk'n, ingen annan. De på kommun är garanterat inte licenserade funktionskontrollanter, det går lätt söka sig fram via boverket till vem som är det.
 
P patriklarsson skrev:
DU har väldigt fel! OVK spelar ingen roll? HAHAHA! Ring din kommun o fråga vad de säger?
Ska jag hänvisa till lagtext som säger att OVK är obligatoriskt?
Vad sägs om denna:
[länk]
Du förstår nog inte. Eftersom OVK ställer lägre krav än regler från Folkhälsomyndigheten så är det onödigt att referera till den då man kan ställa högre krav om man refererar till Folkhälsomyndigheten.
 
Fast det stämmer inte.
Ex mellan 2002 & 2006 gäller enl
BBR10 6:232 Luftväxling
Rum eller del av rum för sömn och vila 4 l/s per sovplats.
Ex ett sovrum på 10kvm för 2 personer ska ha 8 l/s.
Enl 0,35 l/s per kvm blir det 3,5 l/s.
Då blir dagens minkrav lägre än de äldre.
Är huset eller senaste ändringen gjord mellan 02-10 till 06-07 så gäller i detta fall 8 l/s.
Men jag har hela tiden pratat om TS fall, ett självdragshus.
Behöver veta vilket år huset är byggt till att börja med.
Dagens krav har ingenting med saken att göra.
 
T
P patriklarsson skrev:
Den ovk kontrollen är ogiltig isf, dvs den åker i papperskorgen!
Inget som går att diskutera.
Det ska kommun tala om för hyresvärden och kräva en ny.
Gör de inte detta, ska du anmäla kommunen till högre instans.
Kommunen ska EJ åka ut och titta!
Läser DU vad jag skriver?
Titta på min länk till boverket, där står klart och tydligt att en licenserad funktionskontrollant skall utföra ovk'n, ingen annan. De på kommun är garanterat inte licenserade funktionskontrollanter, det går lätt söka sig fram via boverket till vem som är det.
Du har tyvärr fel. Gör en hyresvärd ingen kontroll av OVK och man misstänker att ventilationen inte fungerar som den ska då ska man vända sig till miljökontoret för att de är ansvarig för att en OVK kontroll har utförts och korrekt Jag tog också kontakt med Boverket och vi hade en telefonlänk för att få svar på min fråga angående ventilationen. Enligt samtalet är miljökontoret ansvarig när en hyresvärd inte ser till att Inomhusmiljö .är som den ska vara. och om hyresvärden inte följer reglarna att åtgärda felen kan kommunen kräva vite .Kommunens miljö och byggavdelning har ansvaret och ska göra kontroll. Sen ska det bli föreläggande till hyresvärden att göra det rätta. Det som är jobbigt är att hyresvärden få så långt tid för att tjaffsa hela tiden och överklaga beslutet av miljökontoret .Att vissa företag inte vill ha att göra med denna hyresvärd kan man nu förstå och jag är riktig besviken på mig självs att jag inte kollade hyresvärden innan vi bestämde oss att ta denna lägenhet. Till försvar kan jag säga att det tyvärr inte finns mycket att läsa om hyresvärden eftersom de bara har en telefontid mellan 09.00 och 12.00 och självaste personalen går inte att träffa. Allt blir bara skriftlig eller telefonisk ordnad. Innan vi skrev fuskkontraktet talade vi med en Dam i telefonen som plåtade mycket trevligt och vi litade på henne. Strax efter inflyttning var denna trevlighet borta hos bolaget.
 
T
Demmpa Demmpa skrev:
@huggan @patriklarsson
Ni kan sluta dividera om OVK etc fram till vi har fått reda på av TS om köksfläkten var kopplad till frånluftskanal/imkanal eller om det var en kolfilterfläkt.

Om det var en kolfilterfläkt så har det inte gjorts någon ändring i ventilationen varesig när fläkten monterades eller när den demonterades.

Jag tror att det bara var en kolfilterfläkt.
Ja det var det, en kolfilterfläkt som på bilden längre upp . Sista OVK kontroll gjordes av förre hyresvärden 1999. Nuvarande hyresvärd lämnade i ett så kallad formulär där han kryssade för vad som skulle ha gjords och inte fanns nån underteckning vem som utförde kontrollen eller vilket företag som gjorde detta.Bara en oläslig namnteckning.
 
A
H huggan skrev:
Du förstår nog inte. Eftersom OVK ställer lägre krav än regler från Folkhälsomyndigheten så är det onödigt att referera till den då man kan ställa högre krav om man refererar till Folkhälsomyndigheten.
Ursäkta men om man läser folkhälsomyndighetens allmänna råd om ventilation hänvisar de till miljöbalken.

https://issuu.com/folkhalsomyndigheten/docs/fohmfs-2014-18/1?ff=true&e=11521975/37605197

Hänvisning till kapitel 26 och paragraf 9 och 22. Så om det är något ställe så är det i miljöbalken.

Och tyvärr finns det bara regler kring tillsyn i de kapitlen som de hänvisar till så man kommer inte längre!

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.htm

Så det finns inga genvägar..

1. Gå ihop och få OVK protokollet ogiltigförklarat.
2. Få fram bevis på att ventilationen har förändrats EFTER det år där det finns krav på minsta luftflöde (om detta finns) detta kan då leda till att ombyggnad krävs. Detta borde dock resultera i mekanisk frånluft och risk för kallras på vinterhalvåret. Detta ska sedan planeras för renovering och kan lätt dra ut på tiden...
3. Investera i AC själv
4. Flytta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.