@Strangelove
Jag hade väldigt höga ambitioner från början. Sen insåg jag att jag inte skulle hinna. Så jag sänkte ambitionsnivån något. Har dock lärt mig massor till nästa ugn jag ska bygga.

Jag putsade med vanlig puts, har en kompis som har gjort en ugn, med vanlig puts ovanpå kupolen. Den håller sig väldigt fin efter 5 år och han gör mycket pizza. Så jag gick på det, ska bli kul att se om det håller.
Något nervös över underredet, hoppas inte det blir några problem med värmen. Har ju kupolen uppe på ett lager vermikulit och ett tjockt lager betong. I värsta fall får jag mura upp en bänk i Leca till nästa år.

Siktar på att elda lite om en vecka!
 
A
@Strangelove Jag tänker att jag gör skorstenshålet i det inre cement+vermikulit-lagret 140 mm medan det yttre lagret blir 160 mm (så som någon visade tidigare i tråden), så kan skorstenen stå på innerhålet och löpa genom det yttre. Går ju att staga upp med något om det skulle bli instabilt.

Jag gör formen till ungsöppningen nu. Har läst att höjden ska vara 63% av kupolens innerhöjd. Min kupol blir 30 cm invändigt, vilket ger en luckhöjd på 19 cm. Men hur är det med bredden, vad finns det för riktlinjer där? Såg att Lajla på Husplaner har 28 cm bredd, vilket jag tycker låter tajt. Samtidigt som någon här i tråden har fyra stenar i bredd, vilket är 46 cm. Jag tänkte köra med tre stenar, dvs 34,5 cm. Vad tror ni om det?
 
  • Gilla
Byggomixtra
  • Laddar…
melv skrev:
@Strangelove Jag tänker att jag gör skorstenshålet i det inre cement+vermikulit-lagret 140 mm medan det yttre lagret blir 160 mm (så som någon visade tidigare i tråden), så kan skorstenen stå på innerhålet och löpa genom det yttre. Går ju att staga upp med något om det skulle bli instabilt.

Jag gör formen till ungsöppningen nu. Har läst att höjden ska vara 63% av kupolens innerhöjd. Min kupol blir 30 cm invändigt, vilket ger en luckhöjd på 19 cm. Men hur är det med bredden, vad finns det för riktlinjer där? Såg att Lajla på Husplaner har 28 cm bredd, vilket jag tycker låter tajt. Samtidigt som någon här i tråden har fyra stenar i bredd, vilket är 46 cm. Jag tänkte köra med tre stenar, dvs 34,5 cm. Vad tror ni om det?
Låter smalt, men å andra sidan kan man ju påverka bredden på allt man stoppar in i ugnen ... Min är 40 cm .. Jag har dock inte lyckats göra en pizza som är 40 cm i diameter... :crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter smalt, men å andra sidan kan man ju påverka bredden på allt man stoppar in i ugnen ... Min är 40 cm .. Jag har dock inte lyckats göra en pizza som är 40 cm i diameter... :crysmile:
Hähä nä, jag tänker att sålänge pizzaspaden (som jag ännu inte har någon... ) får plats + några cm spelrum på varje sida så bör det räcka. Min ugn blir ju bara 60 cm i invändig diameter .
 
Jag körde en halvcirkel som öppning, bredden=höjdx2 eller radie borde man väl kanske säga...
 
A
S Strangelove skrev:
Jag körde en halvcirkel som öppning, bredden=höjdx2 eller radie borde man väl kanske säga...
Ja, det slutade med att jag gjorde samma. Kom ganska snart underfund med att det var enklare att rita ut en snygg form om radien är konstant än om den varierar.
 
melv skrev:
Ja, det slutade med att jag gjorde samma. Kom ganska snart underfund med att det var enklare att rita ut en snygg form om radien är konstant än om den varierar.
Ja ska man rita för hand så är det nog enklast. Praktiskt med CAD om man vill ha någon annan form eller om man vill räkna lite på åtgång av material tex
 
A
S Strangelove skrev:
Ja ska man rita för hand så är det nog enklast. Praktiskt med CAD om man vill ha någon annan form eller om man vill räkna lite på åtgång av material tex
Jag räknade manuellt ut hur mycket betong som går åt, en hel del mer än jag hade hoppats på. Ska nog försöka dryga ut med en hel del vermikulit. Jag tänker mig ett 4-5 cm tjockt inre lager med 1:5 eldfast/vermikulit, och ett 5-6 cm tjockt lager med 1:8 eller kanske t o m 1:10 (är lite nervös att det inte håller om jag har i för stor andel vermikulit). Därefter ett yttre lager med puts av något slag. Vad tror ni om det?
 
Jo, det går ju åt en del. ..
Vad jag har läst så ska det inte vara nå problem med 1:10 I yttre, det är väl det inte lagret som ska stå. För hållfastheten. Helst ska man väl inte ha vermiculite I det inre lagret, som ska bibehålla värme och inte isolera.

Rätta mig om jag har fel @Dan_Johansson
 
A
S Strangelove skrev:
Jo, det går ju åt en del. ..
Vad jag har läst så ska det inte vara nå problem med 1:10 I yttre, det är väl det inte lagret som ska stå. För hållfastheten. Helst ska man väl inte ha vermiculite I det inre lagret, som ska bibehålla värme och inte isolera.
Rätta mig om jag har fel @Dan_Johansson
Du menar att det helst ska vara enbart cement (eller vad man nu använder)? Jag tror att jag kör med en del vermikulit ändå. På husplaner kör hon med 1:1 vermikulit/eldfast i ett tjockare lager, och den ugnen verkat nå upp till min ambitionsnivå :)

Ser även att hon kör gjutningen i tre steg. Vet ni varför man gör så? Känns som att det borde bli en skarv mellan de tre delarna.
 
A
Jag har just börjat gjuta bollen, har väl gjutit halva ungefär. Jag misstänker att min blandning innehöll för lite vatten, den är torr och det går lätt att ta bort material med fingrarna. Det har härdat i ungefär 16 timmar. Jag sprayar med vatten. Hjälper det om det är så att blandningen var för torr? Jag funderar på att lägga på ett förstärkningslager på 1 cm eller så med bara eldfast cement. Måste jag vänta tills det innersta vermikulit+cement-lagret har torkat och härdat helt innan jag gör det?
 
melv skrev:
Jag har just börjat gjuta bollen, har väl gjutit halva ungefär. Jag misstänker att min blandning innehöll för lite vatten, den är torr och det går lätt att ta bort material med fingrarna. Det har härdat i ungefär 16 timmar. Jag sprayar med vatten. Hjälper det om det är så att blandningen var för torr? Jag funderar på att lägga på ett förstärkningslager på 1 cm eller så med bara eldfast cement. Måste jag vänta tills det innersta vermikulit+cement-lagret har torkat och härdat helt innan jag gör det?
Är lite osäker, men jag hade lite liknande problem med min sand:cement:ler:kalk mix, och där gjöt jag på ett lager till ganska omgående, försökte hålla det första så fuktigt jag kunde under plast. Men har läst att när man gjuter sina isolerande lager vill man få ut så mycket av vattnet som möjligt i vermikuliten mellan gjutningarna. Men vet inte hur stor roll det spelar faktiskt.

Fick hem en skorsten igår. Ska försöka lägga isolering och gjuta ett tunnare lager 10:1 utanpå det.

Sen ska jag lägga puts när den blivit torr, kommer säkert prova att göra en pizza eller två innan putsen kommer på.

Vad har folk kört för puts?
Skulle vilja ha något som står emot vatten, har sett att på fornobravo så sätter folk en ventil på toppen genom det vattentäta skiktet för att kunna elda ur vatten om den blir fuktig under blöta perioder, nån som har tips där?
 
A
S Strangelove skrev:
Fick hem en skorsten igår.
Vilken skorsten kör du med? Jag har lite svårt att hitta en till rimligt pris.
 
melv skrev:
Vilken skorsten kör du med? Jag har lite svårt att hitta en till rimligt pris.
Har en granne som jobbar på plåtfirma, så han valsade en åt mig, och gjorde ett lock. 400 ska han få för jobbet.

Bilder kommer när den är monterad och ugnen isolerad.
 
A
S Strangelove skrev:
Skulle vilja ha något som står emot vatten, har sett att på fornobravo så sätter folk en ventil på toppen genom det vattentäta skiktet för att kunna elda ur vatten om den blir fuktig under blöta perioder, nån som har tips där?
Har också tänkt på detta med fukten i vermikulitlagrena. Som jag förstår det så suger vermikulit till sig vatten. Jag lägger ett lager med enbart eldfast cement både på ut- och insida av mitt vermikulitlager (som förstärkning, jag hade aldrig vågat flytta på kupolen annars. Den var alldeles spröd). Det borde ju innebära att jag stänger in fukten i vermikuliten, vilket ju inte låter så lyckat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.