S
Nu kommer nästa bekymmer.

Säkringshållaren är borttappad.

Finns denna typ av säkringshållare att köpa någonstans?

4UBZYEc.jpg

Känner att jag måste flika in direkt innan någon påpekar det, jag vet att både kabeln är av fel typ och att jag anslutit fasen på plinten som är avsedd för jord.

Centralen ligger på lab bänken just nu och självklart lämnar jag inte ifrån mig centralen på annat vis än att den är korrekt ansluten :)
 
Tänkte beställa centralenheten (4320) men vill först dubbelkolla vilken modell jag skall beställa. Följande har jag ställt mig in på. Är detta rätt val:

Siemens SPC 4320-3.1
S54541-C109-B100
E.nr: 63 310 73

Med IP & plåtkapsling
 
M Mr Lorentz skrev:
Tänkte beställa centralenheten (4320) men vill först dubbelkolla vilken modell jag skall beställa. Följande har jag ställt mig in på. Är detta rätt val:

Siemens SPC 4320-3.1
S54541-C109-B100
E.nr: 63 310 73

Med IP & plåtkapsling
Hittade två olika där den första är på kampanj, vad skiljer. Både med IP & plåtkapsling ser ingen skillnad i texten mer än att det skiljer mellan A100 & B100 i artikelnummer.

CENTRALAPPARAT 8-32 SEKTIONER SPC 4320, 6331052, S54541-C109-A100
https://www.ahlsell.se/10/el/tele-d...-och-hyrbridsystem/centralapparater/6331052/#

CENTRALAPPARAT 8-32 IP,MP3.1 SPC 4320-3.1, 6331073, S54541-C109-B100
https://www.ahlsell.se/10/el/tele-d...-och-hyrbridsystem/centralapparater/6331073/#
 
Fria spekulationer: "B" är nog en nyare hårdvarurevision än "A". Vad de har fixat har jag ingen aning om, men i en typisk villainstallation spelar det nog ingen roll. Det kan också vara så att B inte alls är "bättre" utan att man har bytt ett par komponenter av ekonomiska skäl eller på grund av EMC eller andra krav.
 
svartöra svartöra skrev:
Fria spekulationer: "B" är nog en nyare hårdvarurevision än "A". Vad de har fixat har jag ingen aning om, men i en typisk villainstallation spelar det nog ingen roll. Det kan också vara så att B inte alls är "bättre" utan att man har bytt ett par komponenter av ekonomiska skäl eller på grund av EMC eller andra krav.
Snackade med Vanderbilt det är så att B är en nyare men inte heller de kunde säga vad som skiljde utan att A hade utgått. Så var nog så att Ahlsell hade några på hyllan som de ville bli av med. Svårt att veta om det är värt 1500 jämfört med ca. 3100 när man inte vet riktigt skillnaden.
 
K
Var kan jag som privatperson hitta och köpa allt jag behöver för att bygga ett komplett SPC system? En hel del webbshoppar har delar men saknar alltid något.
 
K Kallebo skrev:
Var kan jag som privatperson hitta och köpa allt jag behöver för att bygga ett komplett SPC system? En hel del webbshoppar har delar men saknar alltid något.
För mig gick det utmärkt med http://lasshop.se/
 
M Mr Lorentz skrev:
Svårt att veta om det är värt 1500 jämfört med ca. 3100 när man inte vet riktigt skillnaden.
Var det halva priset skulle jag inte tveka på A-revisionen. Vi har väl inte hört om några hårdvarubuggar i larmet i den här tråden (däremot K520-panelen blir ju lite dum ibland så där ska man se till att få uppdaterad hårdvara).
 
Hej,

Försökt googla mig fram svaret utan resultat.

I Spc connect appen får jag vid försök av tillkoppling:
Försök att tillkoppling misslyckades
Error: You dont have the right/permission for this feature

Trycker då på orsaker och får fölljande
Authorization

Vad har jag varit på?
Jag ser i appen att jag larmat på via MAP och vem och allt det där. Men kan inte tillkoppla via appen.

Vänligen
 
Jag har lite liknande problem och har alltid haft...
Via appen kan jag koppla till och från när jag befinner mig hemma i mitt eget nätverk och har Wifi.
Men jag kan inte koppla till eller från via 4G, får då samma meddelande som Nakenjanne:
ERROR: You do not have the right/permission for this feature.
Orsak: Authorization...

Vad har vi gjortt? Eller kanske glömt att göra :)
 
Har precis bytt telefon från en iPhone till android och får inte logga in i appen på den nya telefonen. Lösenord och användarnamn funkar.
Är det någon inställning i webgränssnittet eller liknande som man måste göra?
 
RilleRock
N nordan_x skrev:
Dimensionerings fråga.
Har en fastighet bestående av tre fristående byggnader med ca 30-40M kabelväg emellan men ingen väk mellan byggnad 2 och 3.
Byggnad nr
1. Boningshus två dörrar 7 öppningsbara fönster, här finns två hundar och två katter.
2. Större ekonomi byggnad, 3 ytterdörrar och en port, samt 3 inre dörrar.
3. Byggnad med kontor. En ytterdörr och 2 öppningsbara fönster.

Tänkte mig följande upplägg.
Byggnad nr
1. 4320,N320, K421, PDM-IAX12, MK 9st, SP203.
2. K421, P332, PDM-IAX12, MK 6st, SIR-016-SY
3. PP50EM, MK 3st

Frågor.
1. Fungerar det att lägga X-Bus kabeln från byggnad 1 till 2 och tillbaka vidare till 3 blir ca 120M. Kabel typ CAT5 eller 6.
2. Eftersom det inte är tänkt att använda ellås i detta läget så är det väl ingen vinst i att använda A210?
3. Det blir väll ett stort problem om man i framtiden vill komplettera varje byggnad med ett ellås och tagg-läsare på utsidan. För om jag har uppfattat begränsningen rätt går det inte att ansluta 3 st A210 till en 4320.
3. I byggnad 3 tänkte jag använda PP50EM men då behövs det misstänker jag en A210. Men det är ju mera kostnads effektivt med en K421. Hur hade ni tänkt?
4. Tanken är att de tre byggnaderna mer eller mindre inte skall larma av varandra. Går det?

Är tacksam för input, är jag helt fel ute?
1. Går bra sålänge du bara använder1! partvinnat par till bus.
2. Nej
3. Korrekt
3. Kört de separat så man Inte har avlarming på utsidan.
4. Inga problem då man konfigurerar varje map för sig själv vad den kan se och får styra globalt men även på användarnivå.
 
RilleRock
Joacimz Joacimz skrev:
Har precis bytt telefon från en iPhone till android och får inte logga in i appen på den nya telefonen. Lösenord och användarnamn funkar.
Är det någon inställning i webgränssnittet eller liknande som man måste göra?
Hur vet du användare/lösen fungerar?
Man får ingen bekräftelse att det är fel användare/lösen i appen tyvärr.
Dubellkolla om du kan logga in på spcconnect.com med samma uppgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.