D Daniel 109 skrev:
Det brukar vara spån på golvet och inget utåt.
Ja jag kan tänka mig det med.
Vi va där och tittade på huset än rätt så varm dag, och vi så nu att vi upplevde de ju inte överdrivet varmt inne i huset, de e väl ett tecken på att de isolerar rätt bra.
 
Nej, det är ett tecken på att timnerhus har en tung stomme. Temperaturen är rätt stabil över dygnet. Men det visar inte att isoleringen är bra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är ett tecken på att timnerhus har en tung stomme. Temperaturen är rätt stabil över dygnet. Men det visar inte att isoleringen är bra.
Aha.
Mycket å lära angående dessa gamla hus.
 
Det bästa för ett gammalt hus tänker jag mig borde vara en pelletspanna, då får man den bästa återspeglingen över hur det var förut när man gick och eldade med ved stup i kvarten. Även en vedpanna med massa acktankar blir nog inte riktigt samma sak då man eldar mer sällan.
 
Murstocken har så pass stor tröghet. Under uppvärmingssäsongen blir det ju i alla fall en brasa per dag. Så jag ser inga problem med ved. Men visst funkar pellets bra det med.
 
S johd01 skrev:
Det bästa för ett gammalt hus tänker jag mig borde vara en pelletspanna, då får man den bästa återspeglingen över hur det var förut när man gick och eldade med ved stup i kvarten. Även en vedpanna med massa acktankar blir nog inte riktigt samma sak då man eldar mer sällan.
Nu ligger ju pannrummet i uthuset som är ca 15 m från huset, så man kommer ju inte elda i murstocken i huset hela tiden. Om det är det du menar.
 
Gammelnörden
Om innerväggarna är råa som på bilden skulle jag bättra på drevningen där det behövs och lerklina väggarna, vilket avhjälper otätheter och isolerar en del. Punktvisa insatser som verkar bra på pappret för hus år 2018 kan ge negativa konsekvenser för en konstruktion anno 1800-tal. Gamla hus tar man sig helst an med en långsiktig underhållsplan och ödmjukhet...:)
Låna böcker på biblioteket om byggnadsvård och konsultera en byggnadsantikvarie om vilka behov just detta hus har. Rekommenderar även frågespalten på https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/frågeforum
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ta tillvara på de råa väggarna om ni köper huset. Måla/Olja in stommen så kommer det andas historia i väggarna och kan bli riktigt snyggt. Vi gjorde så hemma och jag tycker själv att resultatet blev kanon :D
 
Denna vägg i i trappan upp till vinden, annars sitter det tretex skivor överallt med tapet på. Vad säger ni om tretex som lossat lite å slagit sig? Går de att rädda eller ska man ersätta med ny. Eller vad skall man ha på väggarna?
 
Enklast och vettigast är nog att sätta på en gips.
 
En vägg av timmer är ju oftast inte speciellt rak att regna upp nytt, sätta osv, gips äv väl bäst. Hur är det med elen? Är den bytt? Annars får man passa på att dra nytt när man regla upp nya väggar
 
P Pappa1986 skrev:
En vägg av timmer är ju oftast inte speciellt rak att regna upp nytt, sätta osv, gips äv väl bäst. Hur är det med elen? Är den bytt? Annars får man passa på att dra nytt när man regla upp nya väggar
Elen är delvis bytt.. Mest utanpåliggsnde. Tänkt ja skall ha utanpåliggande just för stilen.
 
C ChrSal85 skrev:
Elen är delvis bytt.. Mest utanpåliggsnde. Tänkt ja skall ha utanpåliggande just för stilen.
Ok. Ja då funkar det ju med att bara dra en gipsskiva direkt på tretexen
 
frågan är om vanlig gips funkar om väggarna är för krokiga, men kanske renoveringgips? Men tretex tycker jag egentligen inte är fel. Tycker du verkar tänka rätt med utanpåliggande el och inte "isolera ihjäl" huset, och förhoppningsvis kan du renovera fönster istället för att byta...

Det mesta gammalt som finns kvar brukar vara rejält byggt i bra material. Kan man ta lite sämre komfort och lite dyrare uppvärmning - samt lite kortare ommålningsintervall - är byggnadsvårdsmetoder nog bäst i längden... Rödfärg (slam) och linoljefärg kräver mindre jobb vid ommålning och inte lika stor risk för röta under färgen... men något tätare intervall...
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
frågan är om vanlig gips funkar om väggarna är för krokiga, men kanske renoveringgips? Men tretex tycker jag egentligen inte är fel. Tycker du verkar tänka rätt med utanpåliggande el och inte "isolera ihjäl" huset, och förhoppningsvis kan du renovera fönster istället för att byta...

Det mesta gammalt som finns kvar brukar vara rejält byggt i bra material. Kan man ta lite sämre komfort och lite dyrare uppvärmning - samt lite kortare ommålningsintervall - är byggnadsvårdsmetoder nog bäst i längden... Rödfärg (slam) och linoljefärg kräver mindre jobb vid ommålning och inte lika stor risk för röta under färgen... men något tätare intervall...
Jag är ute efter att hålla huset så autentiskt det går. Men man måste ju göra sig för om olika möjligheter. Det kommer ju bli väldigt mycke jobb och de är jag införstådd med, men de skulle bli så kul om man fick ta sig an detta. Och JA de gamla fönstrena kommer få va kvar. Ni har fått mig att förstå värdet av dessa. Kommer säkert bli mycke skrivit här och det är kul me så mycke svar. Tar som sagt tacksamt emot att tips man kan få.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.