Ytterhörnen blir fasade i 45 grader så att altanen förhoppningsvis känns mer "integrerad" med huset.
 
  • Altanens trästomme med fasade ytterhörn i 45 grader, bredvid ett gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker mig en fris med rillad trall som ramar in hela däcket. Hade helt klart underskattat vilken tid det tog att passa in alla extra reglar... :)

Som altanräcke lutar vi åt att köpa färdigbyggt. Har varken verktyg eller erfarenhet av att fräsa/klyva/hyvla så att pelare, stolpar och överliggare får en snygg design och finish. Troligast blir det Jabos Arnö-serie, med pelare som är 135x135 mm. Har förberett regelverket för dessa i alla fall, så förhoppningsvis hinner vi inte ändra oss! :)
 
  • Konstruktion av en trädäcksram i trä med rillade reglar och förberett regelverk för framtida altanräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regelverk till altan under konstruktion med reglar och stolpskor utanför gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Jag väntar med att lägga trall och montera räcke till de lägre trädäcken är klara, så att jag har chans att justera och ändra om något är feltänkt... (helt säkert är det något...) :)

Här har jag bara lagt ut virke för bärlina och regel för det första lägre trädäcket för att se hur måtten blir. Förhoppningsvis ska jag hamna i höjd så att det blir naturligt med 3 trappsteg upp till den högre altansektionen. Jag tänker mig att det blir ganska djupa trappsteg, kanske 400-500 mm eller så.

De lägre trädäcken hamnar så lågt som möjligt med bara något enstaka trappsteg ner på gräsmattan. Det gör också att man får lite naturligt vindskydd från den högre delen av altanen.
 
  • Konstruktion av ett trädäck med osynlig bärlina och reglar framför en gul husvägg, på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
John Vestberg John Vestberg skrev:
En hel del reglar börjar komma på plats nu! Känns kul när man äntligen börjar se resultat!
Tjena,
ser trevligt ut :) men ...metoden att skarva golv-reglarna i yttersta och innersta facket (nästan generalskarv i yttersta) är enligt vad jag lärt mig big no no...istället ska varje del ha minst två stöd.

Mao är en generalskarv i mittersta facket (eftersom du bara har 3 fack) avsevärt bättre för stabiliteten på golvet.

Rätta mig gärna nån som är utbildad på området.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Jag tycker det ser bra ut förutom dina skarvar av reglarna. Jag hade inte gjort på det sättet. Har du limmat eller bara skruvat skarvarna? Finns inget lim i förbandet hade jag skruvat av en sida i taget och limmat hela förbandet med PU-lim.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
S Steppen skrev:
Tjena,
ser trevligt ut :) men ...metoden att skarva golv-reglarna i yttersta och innersta facket (nästan generalskarv i yttersta) är enligt vad jag lärt mig big no no...istället ska varje del ha minst två stöd.

Mao är en generalskarv i mittersta facket (eftersom du bara har 3 fack) avsevärt bättre för stabiliteten på golvet.

Rätta mig gärna nån som är utbildad på området.
Bra feedback, tack! Just nu är det otroligt stumt, men det kanske riskerar att sätta sig om några år? Förstår att det vore bättre med skarv i mittfacket, men frågan är om det kommer att ha någon betydelse i praktiken givet dimensionen på reglarna och den korta spännvidden mellan bärlinorna?
 
V vectrex skrev:
Jag tycker det ser bra ut förutom dina skarvar av reglarna. Jag hade inte gjort på det sättet. Har du limmat eller bara skruvat skarvarna? Finns inget lim i förbandet hade jag skruvat av en sida i taget och limmat hela förbandet med PU-lim.
Har inte limmat, så det är ett bra förslag. Ska göra det...
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Även altandörren har gjort sitt och måste bytas ut... Tar gärna emot förslag på tillverkare av dörrar som kan bygga "tidstypiska" dörrar!
Kolla in allmoge.se, de bygger helt enligt dina mått och du kan hitta flera modeller att utgå efter. Prisförslag direkt på sajten (innan tillval och sånt) Vi beställde ett litet badrumsfönster av dem för några veckor sedan och är grymt nöjda. Kommer att återkomma när det är dags för fler!
 
  • Gilla
John Vestberg
  • Laddar…
John Vestberg John Vestberg skrev:
Har inte limmat, så det är ett bra förslag. Ska göra det...
Kan ju vara bra att använda sig av vinkeljärn vid dessa skarvar kanske?
 
Excel
Jag hade lagt skarven ovanför bärlinan och skruvlimmat längre bitar. Hade heller inte lagt skarven i linje.
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
Hej John, var har du köpt dina justerbara plintar? Har inte sett såna tidigare och den låga varianten skull passa perfekt för mitt projekt.
/TB
 
T TB skrev:
Hej John, var har du köpt dina justerbara plintar? Har inte sett såna tidigare och den låga varianten skull passa perfekt för mitt projekt.
/TB
Såg i bladet för jem&fix att dem har Reklamblad för byggprodukter där byggskyffel och betongblandare visas med priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kanske kan vända varannan regel så att inte alla skarvar hamnar i linje i samma fack?
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Även altandörren har gjort sitt och måste bytas ut... Tar gärna emot förslag på tillverkare av dörrar som kan bygga "tidstypiska" dörrar!
Tipsar om RM snickeri; köpt fin pardörr och fönster av dem. Annars även Allmoge. Lycka till!
 
  • Gilla
korpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.