D Daniel 109 skrev:
Nej. Timmerhus är definitivt inte välisolerade. Stommen motsvarar ca 45mm isolering. Med panel och en träfiberskiva blir det lite mer. Men det går åt en hel del energi för att hålla värmen uppe. Jag bor i ett liknande hus. Det är dock så förvanskat att man kan göra saker utan att förstöra något kulturvärde.
Hur skall man isolera ytterväggarna då för att inte förstöra så mycket så att säga?
 
M
Lämnade in ett fönster i veckan för att byta nedre 10cm då jag inte hinner själv. Runt 1000:- skulle dem ha.
Att skrapa och måla ordnar jag iofs själv då
 
M
Alltså nederkant och 10cm upp på sidorna
 
Har man en gammal fasad som man vill bevara så är det väldigt svårt att göra en bra isolering. Mitt hus är dock förklätt till ett 50talshus. 19- i stället för 18- så jag planerar en rejäl yttre isolering och en mer tidstypisk fasad. Det verkar inte vara ett alternativ för dig.
 
M Marcussjogren skrev:
Alltså nederkant och 10cm upp på sidorna
De låter ju överkomligt. De priserna jag fått är ca 10.000kr per fönster. Totalrenovering då. Och är införstådd att det är väldigt macke arbete med dem..
 
D Daniel 109 skrev:
Har man en gammal fasad som man vill bevara så är det väldigt svårt att göra en bra isolering. Mitt hus är dock förklätt till ett 50talshus. 19- i stället för 18- så jag planerar en rejäl yttre isolering och en mer tidstypisk fasad. Det verkar inte vara ett alternativ för dig.
Förstår, detta hus är förlagt med restriktioner av länsstyrelsen gällande fasad,tak och fönster. Dock är inte huset k-märkt. Så man kan ju överklaga om man får avslag på bygglov. Men det kan väl bli långdragna processer..
 
M
C ChrSal85 skrev:
De låter ju överkomligt. De priserna jag fått är ca 10.000kr per fönster. Totalrenovering då. Och är införstådd att det är väldigt macke arbete med dem..
Ja alltså man måste ju inte laga mer än nödvändigt. Ber du om totalrenovering så kommer dem plocka ur alla glas, skrapa måla och härja. Antagligen helt i onödan.

I nästan alla fall så räcker det att laga bottenstocken, kitta och måla.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Ja alltså man måste ju inte laga mer än nödvändigt. Ber du om totalrenovering så kommer dem plocka ur alla glas, skrapa måla och härja. Antagligen helt i onödan.

I nästan alla fall så räcker det att laga bottenstocken, kitta och måla.
Jo klart de vill lägga så många timmer de kan på dem.hehe. vi har Bestämmt iallafall om huset blir vårat att vi skall ta in offerter från både renoverade och nyistallatörer ä. Så får man överväga å FUNDERA..usch..
 
M
Gällande isolering förresten - vi har en timmerstomme utan isolering eller vindpapp, drar ca 90kWh/m2/år. Dvs drygt 11 000 kWh/år. Finns ingen tilläggsisolering i världen som kommer vara värd varken pengar eller arbete då.

Så det är ganska individuellt för husen hur mycket dem kräver. Mycket hänger nog på hur väl det är isolerat mellan stockarna när huset byggdes. Plankstomme är troligtvis helt annorlunda om det nu är det.
 
M
C ChrSal85 skrev:
Jo klart de vill lägga så många timmer de kan på dem.hehe. vi har Bestämmt iallafall om huset blir vårat att vi skall ta in offerter från både renoverade och nyistallatörer ä. Så får man överväga å FUNDERA..usch..
Läs på lite om fönsterrenovering så märker du att det inte behöver vara så krånglig. Dvs, du kan be dem bara göra det nödvändigaste och då lomma ner betydligt i pris.
 
M Marcussjogren skrev:
Gällande isolering förresten - vi har en timmerstomme utan isolering eller vindpapp, drar ca 90kWh/m2/år. Dvs drygt 11 000 kWh/år. Finns ingen tilläggsisolering i världen som kommer vara värd varken pengar eller arbete då.

Så det är ganska individuellt för husen hur mycket dem kräver. Mycket hänger nog på hur väl det är isolerat mellan stockarna när huset byggdes. Plankstomme är troligtvis helt annorlunda om det nu är det.
Okej, det har jag löst innan att innerväggar slår ju de mesta.
Här är en dålig bild på hur troligtvis ytterväggarna ser ut, detta är trappan upp till vinden.
 
  • Mörk, suddig bild av en trätrappa med synliga ytterväggar och brädor, upplyst från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C ChrSal85 skrev:
Okej, det har jag löst innan att innerväggar slår ju de mesta.
Här är en dålig bild på hur troligtvis ytterväggarna ser ut, detta är trappan upp till vinden.
Timmerväggar skulle de va..
 
M
Vad jag kan se så är det timmer, om det stått tomt länge så hade jag i alla fall inte börjat med isolering. Isolering kommer dessutom påverka utseendet och som du tidigare skrivit så uppskattar säkert inte länsstyrelsen uppskattar.
 
C ChrSal85 skrev:
Hej.
Vi har varit och tittat på en av de äldsta gårdarna här i byn, är väldigt sugna på att köpa. Hade varit en riktigt drömprojekt.
Gården är avstyckad så det är 2 uthus och mangårdsbyggnaden som ligger på en tomt på va 2500kvm. Och den ligger väldigt unikt mitt i byn.
Den har anor redan från 1600-talet och har alltid ägts av samma släkt.
Vi har som sagt tittat på det och jag bedömmer de att vara i bra skick, kollade mest på stommen. Var bör vi tänka på?
Sen till några andra frågor.
Är det ett helgerån att sätta in nya fönster i detta hus?
Har hört mig för om kostnader. Nya om man gör mycke själv så kommer de ligga på runt 125-135 tusen, för 2 glas med lika spröjs.
Fått några ungefärliga priser på totalrenovering av de gamla och de ligger på innan rot 250-280 tusen. Så för en vanlig arbetare så lockar ju de lägre priserna.
Det känns som det är fönstren som kommer bli den största första kostnaden. Taket är såpass tätt att jag anser att det är ingen panik att byta de. Sen är det värmesystemet som inte varit igång på ca 6-8 år och är tomt.
Men det har vid med i beräkningarna, oljepanna idag, se om man kan konvertera om den till pellets sen docka en värmepump mot den.

Är tacksam för alla tips och råd man kan få angående ett sådant här projekt. Bifogar bild på huset.
Mvh Christian
Vilken dröm.
Ett projekt som jag skulle vilja ta mig än om en 5-10år (avundsjuk):D
 
P Pappa1986 skrev:
Vilken dröm.
Ett projekt som jag skulle vilja ta mig än om en 5-10år (avundsjuk):D
Ja det är ju det. Mycket och tänka på(får lite ont i magen) men hade varit ett riktigt drömprojekt. Och de poppar ju inte upp så ofta. Vi la första budet idag så vi får se vad som händer..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.