Hej.
Vi har varit och tittat på en av de äldsta gårdarna här i byn, är väldigt sugna på att köpa. Hade varit en riktigt drömprojekt.
Gården är avstyckad så det är 2 uthus och mangårdsbyggnaden som ligger på en tomt på va 2500kvm. Och den ligger väldigt unikt mitt i byn.
Den har anor redan från 1600-talet och har alltid ägts av samma släkt.
Vi har som sagt tittat på det och jag bedömmer de att vara i bra skick, kollade mest på stommen. Var bör vi tänka på?
Sen till några andra frågor.
Är det ett helgerån att sätta in nya fönster i detta hus?
Har hört mig för om kostnader. Nya om man gör mycke själv så kommer de ligga på runt 125-135 tusen, för 2 glas med lika spröjs.
Fått några ungefärliga priser på totalrenovering av de gamla och de ligger på innan rot 250-280 tusen. Så för en vanlig arbetare så lockar ju de lägre priserna.
Det känns som det är fönstren som kommer bli den största första kostnaden. Taket är såpass tätt att jag anser att det är ingen panik att byta de. Sen är det värmesystemet som inte varit igång på ca 6-8 år och är tomt.
Men det har vid med i beräkningarna, oljepanna idag, se om man kan konvertera om den till pellets sen docka en värmepump mot den.

Är tacksam för alla tips och råd man kan få angående ett sådant här projekt. Bifogar bild på huset.
Mvh Christian
 
  • Röd gammal mangårdsbyggnad från 1600-talet med vita knutar, belägen på en grön gräsmatta i bymiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd äldre mangårdsbyggnad med tegeltak och omgivande grönska belägen i en by.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för fel på fönstren? Det är inte särskilt komplicerat att renovera dom själv. Dock är det ganska tidskrävande, därav det höga priset om någon annan ska göra det...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det såg ju ut att vara ett bunt fönster, men så många är det väl inte?

Jag som fortfarande håller på med mitt första kanske inte borde säga för mycket, men det borde gå att göra ett eller tre plywood/masonit-insatser som går att anpassa till de olika hålen, och sätta upp en tre-stationsoperation där du går igenom dem löpande.
 
useless useless skrev:
Vad är det för fel på fönstren? Det är inte särskilt komplicerat att renovera dom själv. Dock är det ganska tidskrävande, därav det höga priset om någon annan ska göra det...
De är i behov av en rejäl renovering. Några av dom är rötskadade i underkant. Annars e de ju målning kittning osv. Sen e saken att en del av de lösa innerbågarna saknas. Sen som sagt tidskrävande, känns som att fönstren hade ja velat ha gjort innan vi ev flyttar in.
Mvh Christian
 
kashieda kashieda skrev:
Det såg ju ut att vara ett bunt fönster, men så många är det väl inte?

Jag som fortfarande håller på med mitt första kanske inte borde säga för mycket, men det borde gå att göra ett eller tre plywood/masonit-insatser som går att anpassa till de olika hålen, och sätta upp en tre-stationsoperation där du går igenom dem löpande.
Det är 25 fönster totalt. Ca 49 luft..
 
Hustrun säger att det tar runt tio timmar per luft, så det blir runt tre månader heltidsjobb om du ska göra alla i ett kör.

Hur dyr är din tid?
 
kashieda kashieda skrev:
Hustrun säger att det tar runt tio timmar per luft, så det blir runt tre månader heltidsjobb om du ska göra alla i ett kör.

Hur dyr är din tid?
Det kan jag tänka mig. Som sagt vanlig arbetare som jobbar 2 skift och en 4 åring hemma så kommer det ju ta sin tid.
Om det blir nyinstallation så tänkte ja ju spara alla gamla fönster så kunde man ju renoverat upp dem efterhand. Så hade man ju kunnat återställa huset om man hade velat sen.
 
Jag har ju inte sett fönstren i verkligheten men jag ser ingen orsak att byta allihop. Du kan beställa nya innerbågar från något lokalt snickeri till de fönstren som saknar innerbågar. Samtidigt brukar det löna sig att ersätta de värst skadade ytterbågarna också. Tar du allt på en gång blir priset vettigt.

Eftersom du är en vanlig arbetare med en vanlig lön finns det ingen orsak att slänga en lånad förmögenhet i sjön bara för att fönstertillverkarna vill att du skall göra det. Den här fönsterbyteshysterin som grasserar överallt har ingen saklig grund bara marknadsföring. Folk luras att tro att fönster måste bytas.

Om vi är pessimistiska och räknar att du själv hinner renovera 5 fönster i året har du det gjort på 5 år. Då blir det genomförbart på din fritid. Om du börjar med de värst angripna håller de övriga säkert så länge.

Synd bara att tomten är så löjligt liten för gården ser ju fin ut.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 4 till
  • Laddar…
Ni med hus i denna klass och ålder, hur "täta"är dem? Vad har ni för driftkostnader?
Detta är inte något tillägga isolerat osv. vad ja tror iallafall. Hur är väggarna uppbyggda, panel på utsidan sen var det ett litet hål på ett ställe å såg ut som de va typ 100mm tjocka plankvägg sen någon träfiberskiva och sen tapet.
//Christian
 
C ChrSal85 skrev:
Är det ett helgerån att sätta in nya fönster i detta hus?
Ja!
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att i gamla hus är ofta fönstren mer hopbyggda med huset, foder rejält fastsatta och spacklde och målade. Dvs kalkylen byta till nya fönster kan mycket väl inte räkna med att återställa till utseendet innan utan du får fulfoder, färdigmålade, plus återställning av tapeter etc. Lägg sen till att du troligen för det priset inte får hantverksmässigt utseende utan fabriksfönster i sämsta fall av PVC.

Jag tror det som tidigare skrivits lönar sig att renovera, kanske nytillverka några bågar, mot att byta. Iallafall om du räknar totalen.

Och kultur värdet behålls!

Det är ju dock inte säkert det är gamla kärnvirkesfönster, de kan ju redan blivit bytta på 80 talet eller så...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C ChrSal85 skrev:
Ni med hus i denna klass och ålder, hur "täta"är dem? Vad har ni för driftkostnader?
Detta är inte något tillägga isolerat osv. vad ja tror iallafall. Hur är väggarna uppbyggda, panel på utsidan sen var det ett litet hål på ett ställe å såg ut som de va typ 100mm tjocka plankvägg sen någon träfiberskiva och sen tapet.
//Christian
Generellt är gamla timrade hus helt ok isoleringsmässigt om man har bergvärme, risken finns de inte är så vindtäta så det är vid stark blåst de är som kallast. Förutom vind och golv lönar sig sällan isoleringsåtgärder, plus de ofta förstör huset utseende och hälsa. Behöver panelen ändå bytas bör man väl vindtäta...
 
Jag fick förbi huset idag och tittade närmare på alla fönster. (bor nästan granne med det idag.) ser nu att de är väldigt många rutor som blivit utbytta. Så det är inte många glas av den gamla sorten som är kvar. Några PVC fönster blir det inte iallafall. Det finns restriktioner på huset.
 
Nej. Timmerhus är definitivt inte välisolerade. Stommen motsvarar ca 45mm isolering. Med panel och en träfiberskiva blir det lite mer. Men det går åt en hel del energi för att hålla värmen uppe. Jag bor i ett liknande hus. Det är dock så förvanskat att man kan göra saker utan att förstöra något kulturvärde.
 
J JohanLun skrev:
Generellt är gamla timrade hus helt ok isoleringsmässigt om man har bergvärme, risken finns de inte är så vindtäta så det är vid stark blåst de är som kallast. Förutom vind och golv lönar sig sällan isoleringsåtgärder, plus de ofta förstör huset utseende och hälsa. Behöver panelen ändå bytas bör man väl vindtäta...
Nej det är väl vinden man hade tänkt man kunde tilläggsisolera isåfall. De gamla fina golven vill jag hellst inte rivs upp ju. Kanske de hade gjort lite nytta om man ändå skall tapetsera osv, sätta vindskyddspapp på väggarna då? Vad skall man använda istället för gipsskivor sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.