Ny galen idé!!! I snedtaksväggen finns ingen el dragen såvitt jag kan förstå... Alltså: Tänk om man kunde byta ut den befintliga plasten mot alumit på bastudelen av snedtaket,  lägga om den befintliga liggande glesregeln omlott så att den luftas uppåt, voilá! Luftspalt innanför panelen, värme/fuktskydd (diffspärr, heter det så? fösöker lära mig snacket... :D), lite oekonomiskt kanske men det kan jag nog ta...

Jättedumt!! Eller? :-*
 
Och då kommer det inte att vandra fukt in i någon konstruktion.
Jag är lessen, men det kommer det att göra, sedan kondenserar fukten inne i väggen och rinner ned inne i väggen.

Ffukt vandrar från den sida med högre ångtryck till den med lägre. Hastigheten är beroende av skillnaden i ångtryck över membranet (panelen) som i detta fall är mycket stort och membranets ånggenomgångsmotstånd vilket är ganska lågt för en spontad panel.

Ny galen idé!!! I snedtaksväggen finns ingen el dragen såvitt jag kan förstå... Alltså: Tänk om man kunde byta ut den befintliga plasten mot alumit på bastudelen av snedtaket,
Det borde kunna funka. Det viktiga är att du inte får dubbla fuktspärrar och att du förhindrar fukt att transporteras ut i den kallare delen av väggen.
 
Tack för ett mkt bra svar, Anders! Dessutom verkligen ett svar jag villa ha, hehe. På detta sättet bygger ju inte snedtaksväggen nåt mer än idag!! ;D

Ska bara försöka hiita ett ställe att köpa "bastufolie" på.
 
Du bygger tydligen dina bastun i ett annat universum där andra naturlagar gäller. För oss andra gäller att fukt vandrar från den sida med högre ångtryck till den med lägre.
Hehe jo man kan ju kanske tro det om man vill. Att vissa bor i att annat universum alltså ;D
Men jag ser inte hur fukten ska kunna vandra in i konstruktionen om du bygger bastun med luftspalt mot ytterväggen. Den fukt som eventuellt skulle råka tränga igenom panelen ventileras då bort på samma sätt som fukten från en normal duch skulle göra.

Hastigheten är beroende av skillnaden i ångtryck över membranet (panelen) som i detta fall är mycket stort och membranets ånggenomgångsmotstånd vilket är ganska lågt för en spontad panel.
Bra AndersG att du förklarade dedär med ångtrycket och ånggenomgångsmotstånd.
För när du badar så har du högre tryck i bastun och fukten vill ut i konstruktionen. Evter ca 2 timmars badande har panelen tagit upp endel fukt. Men när du slutar bada så kommer ångtrycket att bli det motsatta dvs den fukt som vandrat in i panelen kommer att vandra ut ur den igen. Och det är det som är det fina eftersom din bastu har så mycket lagrad energi i sig så kommer det att ta flera timmar mer än de du badade innan temperaturen är nere i det normala. Vilket medför att det rentav som AndersG skriver har en stor skillnad i ångtryck under en lång tid som gör att bastun kommer att torka upp innåt.
Sen ska man veta att en panel suger upp väldigt lite fukt under ett bastu bad av två orsaker. Den ena är att den fukt som hamnar på panelen kommer att förångas ganska fort och att virket under fibermättnadspunkten tar åt sig fukten genom diffusion vilket sker väldigt långsamt.  


Ny galen idé!!! I snedtaksväggen finns ingen el dragen såvitt jag kan förstå... Alltså: Tänk om man kunde byta ut den befintliga plasten mot alumit på bastudelen av snedtaket,  lägga om den befintliga liggande glesregeln omlott så att den luftas uppåt, voilá! Luftspalt innanför panelen, värme/fuktskydd (diffspärr, heter det så? fösöker lära mig snacket... ), lite oekonomiskt kanske men det kan jag nog ta...  
[/quot]
En fundering som jag fick är om det inte rentav skulle fungera med den gamla ångspärren och sedan isolering och bastupanel på det för att på så sätt slippa ta bort orginalångspärren, men ändå få ner temperaturen mot den. I vissa hus bygger man ju in ångspärren ca 1/3  av väggens tjocklek.

Men att ersätta den befintliga ångspärren mot en ny som tål värmen har sina för och nackdelar. Nackdelen är ju om du inte får ordentligt tätt i skarven med husets membran vilket gör att fukt kommer att kunna vandra ut i konstruktionen.
Fördelen är ju att du kan använda husets vägg som bastuvägg och då få mer utrymme.




 
 
Tack busnut för ytterligare ett möjligt konstruktionssätt!

Nu behöver ni inte starta upp och ta om HELA er tidigare polemik ang bastukonstruktion ;)

Jag läste hela den långa och lärorika (men för en novis kanske lite förvirrande...) tråden i går kväll :) Och, jag kunde somna..oroa er inte, hehe
 
Evter ca 2 timmars badande har panelen tagit upp endel fukt.
Inte bara panelen, utan mellanrummet mellan panelen och väggen. Du får exakt samma scenario som i en yttervägg, bara det att ångtrycksdifferensen är 40 gånger högre.

Men när du slutar bada så kommer ångtrycket att bli det motsatta dvs den fukt som vandrat in i panelen kommer att vandra ut ur den igen. Och det är det som är det fina eftersom din bastu har så mycket lagrad energi i sig så kommer det att ta flera timmar mer än de du badade innan temperaturen är nere i det normala.
Och flera dagar innan fukten i mellanväggen har transporterats bort.

Att du inte tror på mig kan jag förstå, men tror du på de som forskar i byggnadsfysik?

Den enda situation där jag kunde tänka mig att man kunde bygga en Tylöbastu är om man bygger den i ett rum som redan har vattentätt golv och bygger den så att både inner och yttervägg är panel så att den fukt som ackumuleras kan ventilera bort.

 
Att du inte tror på mig kan jag förstå, men tror du på de som forskar i byggnadsfysik?
Då måste vi be dom komma hem till mig och titta på min bastu. För då faller ju deras forskning om dom säger att det inte fungerar.

Den enda situation där jag kunde tänka mig att man kunde bygga en Tylöbastu är om man bygger den i ett rum som redan har vattentätt golv och bygger den så att både inner och yttervägg är panel så att den fukt som ackumuleras kan ventilera bort.
Det är ju precis så det blir när man bygger med tylömetoden, fukten ventileras bort med hjälp av luftspalten. Så jag förstår inte när du skriver

Och flera dagar innan fukten i mellanväggen har transporterats bort.
Du skriver ju även att mellanrummet mellan panelen och väggen (Luftspalten antar jag att du menar) tar upp fukt. Alltså håller du ju med om att den fukt som eventuellt kommer in in konstruktionen ventileras ut på andra sidan av bastuväggen. VSB

 
För då faller ju deras forskning om dom säger att det inte fungerar.
Och den forskningen finns tillgänglig var? Eller är det ett antagande? Jag kollade men institutionen för byggnadsfysik vid ett universitet i Sverige. De hade inga forskningsdata på just bastuväggar, men sade att det är helt vettlöst att lämna bort ångspärren vid så höga partialtryck. Enligt Tylö behöver man väl inte någon ångspärr alls i nybyggda hus? Den fukt som tränger in i väggarna far väl ut i fria luften??

När Tylö pratar om en "ventilerad" spalt, menar de då "maskinellt ventilerad med frånluft" eller "inte hermetiskt sluten".

Dessutom har inte Tylö någon spalt alls vid inneväggar.
 
Och den forskningen finns tillgänglig var?
AndersG det var du som refererade till forskning som visade att tylömodellen var felaktig.
Om du inte vet med vilket universitet du talat med. Redovisa din källa!
Jag kollade men institutionen för byggnadsfysik vid ett universitet i Sverige.

Enligt Tylö behöver man väl inte någon ångspärr alls i nybyggda hus? Den fukt som tränger in i väggarna far väl ut i fria luften??
Men AndersG vi talar ju inte om väggar i nybyggda hus eller? Vi talar om Tylös modell för basturum. rum i rummet. Och dessutom finns det nu förtiden nya isolermetoder som ej behöver fuktspärr nämnde dom inte någonting om det på universitetet.
Se sidan 4 http://www.rantasalmi.com/admin/tiedostot/RantasalmiEkorex_ru.pdf
Och http://www.rantasalmi.com/sverige/tuotteet_1_1.asp

När Tylö pratar om en "ventilerad" spalt, menar de då "maskinellt ventilerad med frånluft" eller "inte hermetiskt sluten".
maskinnelt ventilerad luftspalt skulle fungera utmärkt. Men Tylö pratar om en luftspalt ventilerad genom självdrag så den får inte vara hermetiskt sluten.

Dessutom har inte Tylö någon spalt alls vid inneväggar.
Nej då Tylö enligt tidigare diskussion i tråden
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49546/0#0
och tidigare i denna tråd menar att detta inte behövs.

Jag undrar AndersG anser du att isoleringen suger åt sig fukt och är det det som du är rädd för i ex en innervägg. För trät tar ju ingen skada av att vara lite fuktigt ibland.
/busnut
 
AndersG det var du som refererade till forskning som visade att tylömodellen var felaktig.
Nej, det har jag inte gjort. Jag har påpekat avsaknaden av forskning som skulle visa att Tylös alternativa modell skulle vara lika bra.

Jag undrar AndersG anser du att isoleringen suger åt sig fukt och är det det som du är rädd för i ex en innervägg. För trät tar ju ingen skada av att vara lite fuktigt ibland.
Isolering är inte hygroskopisk och suger således inte åt sig fukt. Det trodde jag du visste. Trä tar inte skada av att vara lite fuktigt nej, men nu pratar vi inte om litet fukt, utan betydande mängder och kondens som rinner in i stommen...

Men AndersG vi talar ju inte om väggar i nybyggda hus eller?
Vi talar om ett membran över vilket det uppstår ett betydande partialtryck. Om det är en ytter eller innervägg saknar betydelse. Över "vanliga" väggar inne i ett hus uppstår inga sådana skillnader.

Och dessutom finns det nu förtiden nya isolermetoder som ej behöver fuktspärr
Struntprat. De kallar det bara luftspärr. Samma funktion.

Vi talar om Tylös modell för basturum. rum i rummet.
Då pratar vi om olika saker. Du rekommenderar således frågeställaren att köpa ett basturum från Tylö? Inte att bygga ett?

 
Fiolmats skrev:
Och, jag är nog JÄTTEdum men..., varför isolera innanför takisoleringen? :-[ Är det bara frågan om driftsekonomin i bastandet eller är för att takbjälklaget inte tål bastuvärmen?
Det är för att undvika risken för kondens i ytterisoleringen på fel sida av diffspärren spec. under vinterperioden.
 
Fiolmats skrev:
Ny galen idé!!! I snedtaksväggen finns ingen el dragen såvitt jag kan förstå... Alltså: Tänk om man kunde byta ut den befintliga plasten mot alumit på bastudelen av snedtaket, lägga om den befintliga liggande glesregeln omlott så att den luftas uppåt, voilá! Luftspalt innanför panelen, värme/fuktskydd (diffspärr, heter det så? fösöker lära mig snacket... :D), lite oekonomiskt kanske men det kan jag nog ta...

Jättedumt!! Eller? :-*
Jag skulle aldrig offra luftspalt och isolering mot en yttervägg eller yttertak. Så vi pratar om minimum
20-30mm luftspalt
45 mm regelverk med isolering
board 3,2 (masonit) som fuktspärr
läkt 28*70 el. 25*38 (beroende på hur 45 regelverket ligger)
bastupanel

Den här rekommendationen överensstämmer med det sätt som Svenskt Trä rekommenderar http://www.svenskttra.org. De har en separat sajt med byggbeskrivningar som naturligt nog heter http://www.byggbeskrivningar.se

Tylö förutsätter att du har reglat väggarna liggande, vilket jag inte tror är det vanligaste för nybyggda hus i Sverige. Svenskt Träs exempel i www.byggbeskrivningar.se använder liggande bastupanel. Jag har gjort min variant med stående reglar och stående bastupanel.

http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/Bastusidvy.jpg
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg

Lycka till med alla tips! ;)

 
Jag skulle aldrig offra luftspalt och isolering mot en yttervägg eller yttertak. Så vi pratar om minimum
20-30mm luftspalt
45 mm regelverk med isolering
board 3,2 (masonit) som fuktspärr
läkt 28*70 el. 25*38 (beroende på hur 45 regelverket ligger)
bastupanel
Du har nog rätt- Bättre att "err on the side of caution". Om man har jättetajt om plats kanske man skall se på:
http://www.spu.fi/tiedostopankki.php?kansio=2455&nayta_kohde=155

Det är en 30mm skiva av polyuretanskum som är aluminiumbelagd och spontad. Den har en vämemotstånd om 0.027. Motsvarande värde för Parocs bergull (mineralull är) 0,036 W/mK så isoleringen kan vara 33% tunnare, dvs 30mm sauna satu motsvarar 40mm bergull.
 
Jaha då kör vi igen ;D

AndersG det var du som refererade till forskning som visade att tylömodellen var felaktig.

Nej, det har jag inte gjort. Jag har påpekat avsaknaden av forskning som skulle visa att Tylös alternativa modell skulle vara lika bra.
Men vad menade du då när du skrev
Att du inte tror på mig kan jag förstå, men tror du på de som forskar i byggnadsfysik?
Quote:
Och dessutom finns det nu förtiden nya isolermetoder som ej behöver fuktspärr
Du skrev
Struntprat. De kallar det bara luftspärr. Samma funktion.
Du kan ju inte mena allvar när du skriver att luftspärr är samma sak som fuktspärr.

Utdrag ur ekofiber frågesida:  
Några aktörer på marknaden har inte förstått skillnaden mellan diffusionstäthet och vindtäthet.
De har även tolkat diffusionsöppna konstruktioner som att man kan bygga utan plastfolie utan att ersätta den med något vindskydd, vilket är helt fel! Klimatskärmen skall vara lufttät!

En vanlig argumentation från traditionalisterna är att:
”Man kan inte bygga utan plastfolie för då kommer fuktskadorna som ett brev på posten”. Men det är inte sant!

Dels för att i flertalet av konstruktioner med fuktproblem ingår plastfolie och dels för att rätt byggda diffusionsöppna konstruktioner aldrig drabbas av fuktskador,
därför kan Ekofiber lämna 10-års garanti på klimatskärmen med EKOFIBER Byggsystem!
Se även http://www.ekofiber.se/

Anser du att Lufsspärr är samma som fuktspärr fortfarande?
Jag anser då att luftspärren inte är diffusionstät vilket plastfolien är.

Quote:
Vi talar om Tylös modell för basturum. rum i rummet.
Du skrev
Då pratar vi om olika saker. Du rekommenderar således frågeställaren att köpa ett basturum från Tylö? Inte att bygga ett?
Jag rekomenderar alla att bygga efter tylös princip, detta kommer då att bli ett basturum i rummet så att säga. Vilket inte skiljer sig från ditt sätt att bygga annat än att du vill ventilera panelen på insidan och lägga in en aluminiumfolie som ångspärr.  Men samtidigt bygga en luftspalt på utsidan mellan bastu och befintlig yttervägg. Enligt mig blir det också ett rum i rummet.

/busnut


 
Jag skulle aldrig offra luftspalt och isolering mot en yttervägg eller yttertak. Så vi pratar om minimum
20-30mm luftspalt
Det är ju helt tillräckligt för att få en god ventilation så mer än 2 cm behövs nog inte.

/busnut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.