Hej alla,
Tänkte bara avlägga en rapport efter mitt senaste köp till maskinparken. En Wagner 625 Målaspruta.
Wagner 625 målaspruta täckt med skyddsplast på ett klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick i 5/3 2018 tillräde till vårat nya hus, ett hus med 140kvm på ett plan och ca 140kvm i sutteräng.
Vi hade redan bestämt oss för att måla all furupanel i taket på första planet ca 140kvm, och efter målat 70kvm tak med pensel i fjällstugan så kändes det inte så lockande. Däremot så lockade det ju lite att måla med målarspruta så jag köpte en! Sen var det skönt att passa på innan alla möbler kom.

Själva maskeringen tog ca 2 kvällar efter jobbet sen målade jag under två kvällar ungefär. Så snabbheten med målarspruta är ju helt outstanding. Fick för mig att den drog så mycket färg för jag fyllde på så ofta, men med ca 9kvm per liter så är det väl inte fy skam då det stod 8-10 kvm/l på burken.

Dag två så fick jag däremot problem och fick handmåla med pensel lager två i 2 ½ rum.
Problemet berodde på att färg hade stelnat och samlats på "inlet valve" alltså "in ventilen"...?
Jag vet inte om det beror på att jag slarvade kvällen innan med rengöringen eller om det var för att jag mitt i dag två målningen bytte färg från spärrgrund till vanlig takfärg.

Ringde Wagner support Sverige, och dom sa att jag måste köra penseltvätt i maskinen. Jag gjorde det en natt men ingen skillnad. Jag behövde komma in i maskinen insåg jag och lånade en 17mm insexnyckel (vet inte ens var jag köper en sån) och öppnade inlet valve (se bild),
Öppen inlet valve på en vit målarspruta i en diskho, visar stelnad färg som orsakat problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tog inga fler bilder tyvärr, men när man skruvat loss delen så måste man skruva loss hinken för att pilla upp inlet valve och där var det färg som hade stelnat. Den rengjordes och sen satt jag ihop allt igen och då funkade det igen. (y)



Lärdomar:
- Maskera ordentligt! väggarna kanske 1m ner och alla golv, samt fönster, vrår, och fönsterbrädor för det blir vitt damm överallt. Jag rekommenderar att ni använder lumppapp som skydd då den verkade binda till sig dammet bättre än bara skyddspapp. Men lumppapp kostar ju lite mer än skyddspapp, jag körde blandat.
Inredningsrum skyddat med plast i samband med målningsarbete, synlig furupanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Skyddskläder på och då menar jag hela kroppen, hade en glipa mellan glasögon och andningsmask där man blev vit och fin, även på pannan :rofl:
Person i fullständig skyddsutrustning med andningsmask och överdragskläder under målningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- rengör maskinen noga, fyll den med vatten och spola till vattnet är klart.
- använd hörselskydd då maskinen är högljudd.
- Blanda inte en färgsort med en annan (i mitt fall kändes det som att spärrgrunden började härda lite med den andra färgen och det blev lite "grusigt" i lådan)
- Om den slutar funka så bli inte skraj allt går att lösa :):heart:
- Spruta inte med pistolen i diskhon när du ska göra rent, då blir det färgstänk överallt :thinking:

Rekommendation
Jag rekommenderar Wagner 625, speciellt till nätta priset av 2600 kr! Den långa slangen funkar bra och jag behövde aldrig flytta maskinen i de stora rummen. 7,5 liter hinken som sitter på räcker bra!

Produktlänkar:
Skyddsoverall: https://www.clasohlson.com/se/Korttidsoverall-3M/Pr408053000
Lumppapp: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Ovrigt/Lumppapp-2000031579/
Wagner 625 - Inköpt på screwfix.eu för ca 2600kr inkl moms och frakt(y)
https://www.screwfix.eu/wagner-airless-sprayer-plus-7-5ltr-625w.html
Wagner 625 - Finns även på svenska sidan, men kostar 4700 kr där
https://www.verkter.se/fargspruta-wagner-625-w.html
Penseltvätt:https://www.clasohlson.com/se/Penseltvätt-Beckers-"A"-Odourless/34-9743
 
  • Gilla
Mrsbook och 7 till
  • Laddar…
Bra info...spruta färg är otroligt kul och ger snabbt ett snyggt resultat. Troligtvis fick du problem för att du bytte från en spärrgrund som ofta är en vattenburen alkyd och ibland också innehåller lite epoxi. När man sedan byter till en "vanlig" takfärg som innehåller latex så brukar det bli torkad eller seg färg i ventiler osv. Ett bra tips är att även släppa trycket på maskinen när man är klar för dagen eller kvällen...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra rapport, jag köpte även min från Screwfix inför målning av ett helt hus, eller fjällstuga jag byggt.
Mycket effektiv maskin, min gick sönder när jag var klar med sista rummet, kompressorn slutade bygga upp tryck.
Screwfix löste det elegant, de hämtade maskinen via Schenker, och jag fick tillbaka pengarna utan något som helst ifrågasättande.



J Jonas Kenntoft skrev:
Hej alla,
Tänkte bara avlägga en rapport efter mitt senaste köp till maskinparken. En Wagner 625 Målaspruta.
[bild]

Jag fick i 5/3 2018 tillräde till vårat nya hus, ett hus med 140kvm på ett plan och ca 140kvm i sutteräng.
Vi hade redan bestämt oss för att måla all furupanel i taket på första planet ca 140kvm, och efter målat 70kvm tak med pensel i fjällstugan så kändes det inte så lockande. Däremot så lockade det ju lite att måla med målarspruta så jag köpte en! Sen var det skönt att passa på innan alla möbler kom.

Själva maskeringen tog ca 2 kvällar efter jobbet sen målade jag under två kvällar ungefär. Så snabbheten med målarspruta är ju helt outstanding. Fick för mig att den drog så mycket färg för jag fyllde på så ofta, men med ca 9kvm per liter så är det väl inte fy skam då det stod 8-10 kvm/l på burken.

Dag två så fick jag däremot problem och fick handmåla med pensel lager två i 2 ½ rum.
Problemet berodde på att färg hade stelnat och samlats på "inlet valve" alltså "in ventilen"...?
Jag vet inte om det beror på att jag slarvade kvällen innan med rengöringen eller om det var för att jag mitt i dag två målningen bytte färg från spärrgrund till vanlig takfärg.

Ringde Wagner support Sverige, och dom sa att jag måste köra penseltvätt i maskinen. Jag gjorde det en natt men ingen skillnad. Jag behövde komma in i maskinen insåg jag och lånade en 17mm insexnyckel (vet inte ens var jag köper en sån) och öppnade inlet valve (se bild),
[bild]
tog inga fler bilder tyvärr, men när man skruvat loss delen så måste man skruva loss hinken för att pilla upp inlet valve och där var det färg som hade stelnat. Den rengjordes och sen satt jag ihop allt igen och då funkade det igen. (y)



Lärdomar:
- Maskera ordentligt! väggarna kanske 1m ner och alla golv, samt fönster, vrår, och fönsterbrädor för det blir vitt damm överallt. Jag rekommenderar att ni använder lumppapp som skydd då den verkade binda till sig dammet bättre än bara skyddspapp. Men lumppapp kostar ju lite mer än skyddspapp, jag körde blandat.
[bild]
- Skyddskläder på och då menar jag hela kroppen, hade en glipa mellan glasögon och andningsmask där man blev vit och fin, även på pannan :rofl:
[bild]
- rengör maskinen noga, fyll den med vatten och spola till vattnet är klart.
- använd hörselskydd då maskinen är högljudd.
- Blanda inte en färgsort med en annan (i mitt fall kändes det som att spärrgrunden började härda lite med den andra färgen och det blev lite "grusigt" i lådan)
- Om den slutar funka så bli inte skraj allt går att lösa :):heart:
- Spruta inte med pistolen i diskhon när du ska göra rent, då blir det färgstänk överallt :thinking:

Rekommendation
Jag rekommenderar Wagner 625, speciellt till nätta priset av 2600 kr! Den långa slangen funkar bra och jag behövde aldrig flytta maskinen i de stora rummen. 7,5 liter hinken som sitter på räcker bra!

Produktlänkar:
Skyddsoverall: [länk]
Lumppapp: [länk]
Wagner 625 - Inköpt på screwfix.eu för ca 2600kr inkl moms och frakt(y)
[länk]
Wagner 625 - Finns även på svenska sidan, men kostar 4700 kr där
[länk]
Penseltvätt:[länk]
 
  • Gilla
Jonas Kenntoft och 1 till
  • Laddar…
Vi har lite diverse saker som ska målas. I stort sett ett helt hus, både inomhus och utomhus. Sen även en ladugård och några andra byggnader. Funderade på en Wagner 250M.

Hur är det att måla mindre detaljer. Kan man använda den till att måla lister, möbler, köksluckor och sånt?
 
Möbler och köksluckor går men bäst är nog att göra som Thomasx skrev om att använda skumplast-penslar.
 
mykee2 mykee2 skrev:
Vi har lite diverse saker som ska målas. I stort sett ett helt hus, både inomhus och utomhus. Sen även en ladugård och några andra byggnader. Funderade på en Wagner 250M.

Hur är det att måla mindre detaljer. Kan man använda den till att måla lister, möbler, köksluckor och sånt?
Vet inte om wagners fungerar med slamfärg om det var det du tänkte ha på husen. Men små snickerier fungerar bra .du kan säkert spruta på flera saker samtidigt så det blir mindre spill (eftersom strålen är typ 40cm). Jag sprutade på mina taklister två gånger och blev kanon. Har iofs lillebrorn till 250M
 
Ekonomibyggnaderna hade vi väl tänkt oss slamfärg, något annat på huset.

Finns det någon annan modell som kanske lämpar sig bättre till vad jag tänkt?
 
Det handlar framförallt om slangen som repas av slamfärgens korn. Det kan mycket väl funka och det kan mycket väl inte fungera även om det står att det inte ska gå. På Wagners gamla modeller så var slamfärg ok på de högspecade p117/119 om jag inte minns fel. Säkert likadant idag.
 
mykee2 mykee2 skrev:
Ekonomibyggnaderna hade vi väl tänkt oss slamfärg, något annat på huset.

Finns det någon annan modell som kanske lämpar sig bättre till vad jag tänkt?
Slamfärg fungerar bra men köp en hyfsad kvalitet. En kompis hade problem med stora korn som satte igen sprutan med billig rödfärg. Sen körde han falu vapen sprutfärg utan bekymmer.
Slamfärgen sliter på munstycken och pump så räkna med att sprutan är förbrukad efter några större ekonomibyggnader.
Börja med huset och kör rödfärgen sen.

Jag har 625 (airless sprayer plus) som ovan och den fungerar mycket bra. Billig med så man kan köpa en till när den är slut.
Alternativt kör du en 250M till huset och en 625 till slamfärg.
250M är dammar mycket mindre.
 
Ja ett alternativ är att köra husen i rätt ordning och kränga på blocket efteråt. Alternativ köpa en av varje billigt (Ebay) och sedan kränga en av dem eller båda på blocket efteråt.
 
mykee2 mykee2 skrev:
Vi har lite diverse saker som ska målas. I stort sett ett helt hus, både inomhus och utomhus. Sen även en ladugård och några andra byggnader. Funderade på en Wagner 250M.

Hur är det att måla mindre detaljer. Kan man använda den till att måla lister, möbler, köksluckor och sånt?
Kan tillägga att lister mm fungerar utmärkt. Det är för mycket jobb med rengöring för att måla en list. Så lägg upp alla lister till huset och parti-måla.
Det är väldigt kul, enkelt och går otroligt snabbt. Vist får man maskera lite men om man ska renovera ett helt hus spar man mycket tid. Tänk igenom så du kan måla mycket samtidigt. Samma kulör på vägg/tak spar arbete. Vi har kört S0502-Y på både tak och vägg.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej, lånar tråden lite å ställer en fråga. Har tagit in en offert för ommålning av en sekelskiftes lägenhet med en hel del snickerier. Målaren föreslår att man kan sprutmåla. Jag är skeptisk då jag vill bevara strukturen från just penseldrag. Målarens förslog då att han först sprutmålar och sen drar penseldrag över för strukturens effekt.

Är detta en bra lösning?
 
N Niklas777 skrev:
Hej, lånar tråden lite å ställer en fråga. Har tagit in en offert för ommålning av en sekelskiftes lägenhet med en hel del snickerier. Målaren föreslår att man kan sprutmåla. Jag är skeptisk då jag vill bevara strukturen från just penseldrag. Målarens förslog då att han först sprutmålar och sen drar penseldrag över för strukturens effekt.

Är detta en bra lösning?
Är det mycket snickerier är det för målaren optimalt att spruta/pensla efter. För penseldragens synlighet har det ingen betydelse om man sprutar eller penslar på färgen.
 
Det är en bra lösning om du nu tycker ytan är viktig. Som ett exempel går vissa målare med roller efter de sprutmålar i nyproduktion för att ge ägaren en rolleryta som är lättare att bättringsmåla i framtiden.
 
Skönt å höra! Vad skulle ni säga är lämplig nivå på grundarbete att kräva, utan att det sticker iväg i tid å pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.