T Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart att solceller producerar el även vid diffus ljusexponering fast med mycket mindre urvinning. Men solcellsarmaturer är redan med direkt solljus så klena att de med indirekt ljus nästan inte ger någon verkan alls.
Annas bild visar att man kan se armaturen men även att armaturen inte orkar belysa någonting.
Man får vad man betalar för, det här är klena mysbelysningar inte avsedda att lysa upp. De lyser inte starkare på kvällen för att det varit solsken hela dagen, istället är det hur länge de lyser det handlar om.
 
  • Gilla
quilding
  • Laddar…
Jag har gjort som så, bara för att nörda till det lite...
Till belysningen för trädecket i detta fallet.

Köpt 2 st solceller och en laddregulator(tror att det var på Jula)
Monterat solcellerna någorlunda snyggt, med kanalisation in till garaget.
Köpte trädäcksbelysning som är 12vDC monterat och dragit in kablage i garaget.
Hittade liten 12v ställbar ljusrelä, kablage indraget till garaget.

Hade ett gammalt batteri som inte var uttjänt.

Så:
Solcellerna laddar batterierna
Från batterierna matas skymmningsreläet
När det blir mörkt aktiveras belysningen.
Skulle det behövas, t.ex på vintern så kan jag sätta en batteriladdare på batterierna också, det behövs för det är ganska många lampor, så det går en del ström...

Var lite kul förra året när det var stort strömavbrott, Hela kvarteret svart, men min utebelysning var igång runt badtunnan på trädecket
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Ja, men då behöver man ju tända och släcka själv.
Skulle se väldigt illa ut om du lät lamporna lysa dygnet runt, året om. Ibland är det inte bara kostnaden som styr vad man bör göra eller inte göra. För mig skulle det räcka att slippa bli kallad latmasken som inte orkar släcka lamporna av grannarna för att välja en lösning där det inte lyser dygnet runt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Matzeball
H hempularen skrev:
Men om du ändå måste dra fram el. Då blir ju solcellsdriften bara ett sätt att spara ström.
En solcellsbelysning lyser även när det är el-avbrott vilket ju är bra även om det inte är nödvändigt. I dagsläget är el-avbrotten oftast kortvariga men efter stora stormar så har många råkat ut för riktigt långa avbrott. Just garageinfarten kanske inte är det viktigaste i det läget men ändå inte helt oviktigt.
 
Synd att solceller inte heter ljusceller då det är väldigt många som tror att det måste vara solljus för att ladda.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Det är extrem skillnad i effekt mellan "ljust ute" och "direkt solljus".
Det rätta är ju egentligen att sätta dit ändamålsenliga energieffektiva lampor som lyser lagom mycket och drivs av elnätet. Sedan smacka upp en solcellsanläggning på taket som är nätansluten. Ingen energilagring, det är bara slöseri med pengar och miljö än så länge.

Komplettera med en UPS som driver cirkpumpar, kritisk infrastruktur (internet...) och kanske utelamporna vid strömavbrott. ;)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mycket åsikter här. Och plakatpolitik.
Så jag tänkte jag går in med mina forskningsresultat:
Har köpt för jobbets del solpaneler (Kjell&Co, Conrad, Biltema samt från Kina). Dom är på 3W och 6W (påstådda Watt), ger runt 18-22 V olastade (mer om det nedan) och i storleken är dom 35x35 cm för 3W och 35x55 för 6W.
Jag har också en äldre Conrad 10W, 60x60 cm. Kinapanelerna är mindre, 12V, 1W kanske, som en handflata.

Tekniken: Den äldre Conrad är äldre, den svarar dåligt på mulet väder. De andra, moderna, är "nåja" i mulet väder. Glöm inte det: visst laddar den i mulet men resultatet är "nåja".

Observera storleken: ska din LED dra 10W halva dygnet måste du kunna ladda 20W andra halvan av dygnet får att få återhämtningsmarginal. Det blir en stor panel om du ser på de mått jag angivit.

Placeringen: Tror du att du får sol på panelen hela dagen? Hah, du får 8 timmar, för det får jag i ostört söderläge vid 57 grader nord. Efter kl 17 så vinklar solen utanför synfältet och panelglaset går i skugga. Vill du ha fler soltimmar så måste du lägga panelen på taket, någorlunda horisontellt.

Effekten: Du tappar halva laddeffekten när solen inte skiner mot glaset. Du tappar ännu mer i mulet väder. Jag har Excelplott som visar.

Laddregulator: Det finns hur många som helst för blybatterier på ebay. Dom kan ha finesser som "Equalization" vilket innebär att dom överladdar ett blybatteri (med 15V) som laddar dåligt, så att det bubblar runt och grumlingar blandas och beläggningar släpper. Rena blixtdöden för ett bly-gel-batteri.
En väldigt bra finess är Dagsljusrelä: att lasten (lamporna) kan kopplas till regulatorn. Den skyddar (bly)batteriet att dras ur och den kopplar ur belysningen när panelen laddar, för då är det ju dag!

Kontakteringen:
De paneler jag köpte har en "hobbykontakt" (oavsett märke) som lätt går att plugga i och ur, men går att dra isär. För mer permanenta anläggningar används en annan kontakt (en plugg per ledare). Annars kan du klippa, skala och sockerbita men då måste du också väderisolera skarven.

PWM: Pulse Width Modulation brukar vara en grej att pulsladda blybatterier. Det sägs vara bra. Men det sägs också på nätet att då blir aldrig (bly)batteriet fulladdat.

MPPT: Maximum Power Point Tracking innebär att regulatorn justerar strömmen ut (genom PWM) så att solpanelens spänning håller sig så nära dess effektkurva-topp som möjligt. Denna topp är vid runt 16-18V för en "solpanel för 12V". Då "varvar" panelen vid bästa effekt. (Jag har som sagt Excelplott som visar.) Kopplar du panelen direkt till batteriet så dras panelenen ner till batteriets 13V. Det blir som att starta bilen på 2an. Det går. Men du tappar effekt. Så solpanelen börjar mata som bäst, just när det är dags att sluta ladda, vid 14,4V. Lustigt nog tål blybatterier hög laddström mest i andra änden, vid 11-12V.
Jag köpte panelerna för att ladda powerbanks, vid 5V USBkabel, via spänningsconverter, och skillnaden var rejält märkbar mellan MPPT, som bibehåller 16V i sol och "vanlig converter", där panelspänningen rasade till 6-7 V när man kopplade in powerbanken. (Det hade gått att lösa med en kvadratmeter solceller för att få en ampere).

Temperaturkompensering: Vid minus 20 ska ett blybatteri laddas till 15V, i Dubais 50-gradershetta ska samma batteri laddas bara till 12V. Det är därför dom förstör sina batterier, där i utlandet. Sådan sensor för "negativ temperaturkoefficient" finns ibland inbyggt.

Roliga tillbehör:
Det finns många relä-kits för hobbypularen på ebay. Men räkna INTE med att kineserna vet vad dom säljer så fråga inte om prestanda. Dom är bara webåterförsäljare. Jag köpte ett par små kort med relä och trimskruv som kopplar bort batteriet från lamporrna när batterispänningen sjunker under ett ställbart värde. Det får man inte på Biltema! Jättefin, men den drog ju konstant 30 mA när den drog relät som kopplade ur lasten! Men den passar bra till bilen och campingkylboxen som står på på natten. Jag köpte också ett litet kort som kopplar i och ur laddaren (240V), också vid ställbara batterispänningar. Man får alltså klippa laddarens spänningskabel, skala och skruva fast. Jättefin grej, men passar inte heller för just våra behov. Men den passar nog bra till solpanelbelysningen! Och för 15 kr kan man få en "step-up-down"converter (ett kretskort i en påse, lådan fixar du själv) som med 5-10% förlust kan ge ställbart stabilt mellan 2V och 30 V, 2A. Om nu solpanelen kan mata så mycket, vill säga för 30V x 2A är 60W. Men då kan du köra din boombox på solpanel.

El parallellt:
Du kan koppla ett växlande relä på belysningsutgången, så att när panelen inte laddar så släpper relät och kopplar över till (el/batterieliminatorn) som driver dina lampor.
Du kan också ha en laddare som ger 15V att ladda blybatteriet med men den måste då vara överens med solregulatorn. Se upp med MPPT-laddare, dom vill inte matas med jämn spänning, det är kanske bäst att ha ett växlande relä.

Årstiderna och vädret: Lura inte dej själv. Slutet av mars till slutet av oktober är den tid du får netto-nytta av solpanelen. Övrig tid har du inte soltimmar och soleffekt så det räcker. Det har visat sej för oss ett par tre år i rad. Detta har medfört att jag gått över till att bygga en powerbankväxlare åt jobbet - massa batterier - eftersom vår fältutrustning helst ska stå obevakad året om. (Jag kan lägga upp en excelplott som visar solpanelernas svikande respons i olika väder).

Litium-jon / Li-polybatterier:
Här finns inte så mycket färdigt på ebay.
Men dom ska inte laddas under minus 10C! Vi har själva köpt tre hundra powerbanks och har problem med dessa i norrlandskylan. Googla själva på t ex "li-poly temperature range" och se. Man blir förtvivlad. Ord som "batteriets maxkapacitet sänks vid minusgrader, så ett fulladdat batteri måste tömmas till hälften om det inte ska självförstöras vid lagring i -20C". Och "Utfällning av metalliskt litium kan ske på polerna vid minus 15".
I elbilarna finns säkert LiFePo4 som är en annan teknik: https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery

TL;DR: (dvs "tOO lONG dIDN'T rEAD"):
*Ha batterierna inomhus.
*Skydda batterierna mot djupurladdning
*Dimensionera solpanelen för tre timmars effektivt solljus per dag (ta watt gånger timmar för laddning respektive för din belysning)
*Solen räcker inte på vintern
*Det finns lösningar att blanda batterieliminator och solpanel.
*Det finns två typer av färdiga solpanelskontakter, en sladdfärdig för hobbyister, den andra "pro".
 
  • Gilla
Lucky2015 och 11 till
  • Laddar…
Matzeball
En fråga gav femtielva svar.
Tack Farbror J. Det här vet jag inte var jag ska spara för framtida bruk men sparas ska det.
 
Ett långt sätt att säga "antingen köp usla solcellslampor för tio kr/st och var nöjd med att de är kass eller sätt upp riktiga eldrivna som ger mer ljus. MEN om du har solceller och el som hobby, bygg en solelsanläggning!" ;)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Skulle se väldigt illa ut om du lät lamporna lysa dygnet runt, året om. Ibland är det inte bara kostnaden som styr vad man bör göra eller inte göra. För mig skulle det räcka att slippa bli kallad latmasken som inte orkar släcka lamporna av grannarna för att välja en lösning där det inte lyser dygnet runt.
Min fasadbelysning har lyst sedan 2011...
 
S
Jag vill också lägga min röst på vad många andra redan skrivit: Går det att dra kabel så skall man givetvis driva lampan med nätström. Det är bara då det är väldigt svårt och dyrt att dra kabel som en solcellslampa kan vara en nödlösning.

Om man sedan vill dra ut 12V eller 230V till lampan är en smaksak. I vissa lägen kan det t.ex. vara praktiskt att ha ett eluttag på garageuppfarten. Kabeln och förläggningen bör i vilket fall vara godkänd för 230V så att man kan byta upp sig även om man för tillfället väljer 12V.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
Tack för många bra svar. Är fortfarande lite osäker på hur vi ska få ström till 12-volten som solcellsarmaturen går på. Det är lite kraftigare armaturer än de som vi pratat om. Det går väl fråga återförsäljaren också gissar jag hur man gör detta. Skickar en länk till sidan vi sett solcellsbelysningen på.

Här är länken till armaturerna.
 
Du länkar till professionella armaturer. Jag skulle inte ge mig på att själv trixa med inkoppling av 12 V i dessa grejor.
Gissar att de har en rejäl prislapp.
 
jonastroms
E etompau skrev:
Du länkar till professionella armaturer. Jag skulle inte ge mig på att själv trixa med inkoppling av 12 V i dessa grejor.
Gissar att de har en rejäl prislapp.
Det var nästan det jag tänkte. De kostar upp till några tusen kronor. Möjligen kan man be återförsäljaren göra denna ändring i armaturerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.