Hej,

Ny här och sitter i en jobbig situation som jag hoppas att någon kanske har svar på så här dagen före midsommar.

Jag skrev kontrakt med en köpare som gett ett förhandsbud på min lägenhet. I kontraktet slog vi fast att det skulle börja gälla förutsatt att jag också hittade en bostad före ett visst datum. Om jag inte gjorde det skulle jag meddela detta skriftligen före utsatt datum. I kontraktet står det att jag ska meddela köparen det skriftligt.

Tokigt nog meddelade jag att jag ville häva kontraktet till mäklaren (skriftligen) eftersom det är den enda jag haft kontakt med under hela processen. Jag har inte haft någon kontakt med köparen alls och har därför inga kontaktuppgifter, och tänkte att det skulle räcka med att jag meddelade mäklaren. Jag tänkte inte på att det stod köparen i kontraktet. Dumt nog. Och mäklaren sade inget särskilt när jag hävde köpet heller.

Nu någon dag efter att datumet varit hör mäklaren av sig och säger att nu är köpet giltigt för jag har inte hävt det. Jag påpekade då att jag visst gjort det och skickade bevis, men fick till svar att jag skulle ha hävt till köparen direkt. Så hon kastar i princip ut mig på gatan.

Vad gör jag nu? Är det så ordagrant att det inte räcker att jag meddelat mäklaren? Har mäklaren inget ansvar i att förmedla detta till köparen?

Tacksam för svar.
 
Du sitter nog i klistret här. Hoppas att du hittar någon annan lösning dock...
 
I princip så har mäklaren rätt här. Du borde ha skickat hävningen till köparen. Det är du och köparen som har ett avtal. Mäklaren är inte part i målet.

Men här finns några frågetecken, och det finns möjligheter.

Du skriver att du inte har haft någon kontakt med köparen, inga kontaktuppgifter.

Du måste ju ha haft någon kontakt vid kontrakstkrivningen? Eller iallafall så harf du ett kontrakt med namn osv?

Det första du bör göra är att kontakta köparen och försök förhandla. Du kan komma att bli skadeståndsskyldig mot köparen, men det bör du kunna stämma mäklaren på.

Och du bör oavsett vad som händer här anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
K kraxet skrev:
Jag har inte haft någon kontakt med köparen alls och har därför inga kontaktuppgifter,
Den uppgiften brukar stå i kontraktet.:surprised:

Stickan
 
Vi har kanske inte alla fakta, men kontaktuppgifter till köparen måste väl ha funnits i ditt kontrakt? Men man kan nog även ifrågasätta mäklaren, som borde återkopplat till dig att du inte ska gå till mäklaren utan till köparen, vilket det väl stod i kontraktet. Om det är ett större mäklarföretag kan du gå vidare i organisationen. Du kan även testa rådgivning med en jurist som är bra på fastighetsfrågor. Samtidigt får du kanske förstå köparen som inte fått någon hävning och gått vidare på sin sida. Lösningen kanske är att du bor i andra hand en tid medan du söker din nya bostad
 
Mikael_L
Ja det var ju lite dumt, du har inte följt kontraktet, så du ligger nog pyrt till.
Nu får du mest hoppas på köparens goda vilja, en juridisk väg framåt för dig är nog oerhört vansklig, med ganska troligt negativ utgång för dig.

Hade det däremot gällt ett husköp skulle kanske hela köpekontraktet varit ogiltigt, ty vid köp av fast egendom får man generellt sett inte villkora köpet med olika framtida händelser, och denna kontraktslydelse tror jag kvalar in där.
Hade det varit fast egendom skulle kontraktet alltså troligen varit ogiltigt, och köparen hade blivit snuvad på affären.
 
Hej, tack snälla för alla svar. Jag ska försöka resonera med köparen och mäklaren. Fy tusan...
 
Njaa.. man får ha villkor i köpeavtal för fast egendom också. Men de måste vara avklarade innan en affär slutförs. Man kan inte avtala om att en överlåtelse skall gå tillbaka om en viss händelse inträffar eller inte.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
K kraxet skrev:
Har mäklaren inget ansvar i att förmedla detta till köparen?
Möjligtvis.
Men i så fall påverkar det inte affären mellan dig och köparen.

OM mäklaren har ett ansvar för detta så kan mäklaren krävas/stämmas för skadan, så det kan ju vara en sak att nysta i, ifall det finns något sådant ansvar.
Du kan kanske börja med att kolla med mäklarsamfundet om de anser att ett sådant ansvar föreligger.
(De kan ju dock vara något partiska, men börja där åtminstone, verkar enklast)
http://www.maklarsamfundet.se/kopa-och-salja-bostad
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Njaa.. man får ha villkor i köpeavtal för fast egendom också. Men de måste vara avklarade innan en affär slutförs. Man kan inte avtala om att en överlåtelse skall gå tillbaka om en viss händelse inträffar eller inte.
Är i sådana fall som det blir en finess med ett kontrakt först och köpebrev sen?
 
Jag kan inte tänka mig annat än att mäklaren är ansvarig (mot dig) för att hävningen skall nå köparen. Antingen genom att vidarebefordra den, eller genom att kontakta dig och påpeka att du borde skicka hävningen till köparen.

Men det hjälper ju inte i nuläget. För köparen har ingen förbindelse med mäklaren, att mäklaren klantar sig har inte köparen med att göra.

Mäklaren har ju dessutom ett egenintresse att se till att affären blir av, mäklaren får provision.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag har nu pratat med mäklaren och köparen och kommit överens om att affären inte blir av. Där hade jag tur :surprised:. Tack för alla era kommentarer.
 
  • Gilla
Tobias Hasskvist och 21 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tur som en tokig!
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Se då till att få denna överenskommelse på papper!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fick mäklaren kalla fötter?
Jag hade blivit helt vansinnig om jag hade litat på en mäklare som inte sköter sig.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.