Floda? Spännande, jag kommer förbi o kikar.... (y):D:coffee:
 
J j björk skrev:
Intressant, ska bli kul att se hur det utvecklas för er :)
Jag har liknande funderingar själv, antingen bygga till en gammal stuga rejält eller bygga nytt. Det sistnämnda blir nog både enklare och billigare i mitt fall. Tanken är även för mig att göra mycket själv, mycket för att det blir nödvändigt att få ner kostnaden.
Kul att du också funderar på att bygga själv. Börja på en ny projekttråd och visa lite bilder!
Lycka till!
 
C crazytok skrev:
Floda? Spännande, jag kommer förbi o kikar.... (y):D:coffee:
Bor du själv i Floda? Än finns inte så mycket att se :worried:. Men när vi kommit igång är du välkommen!

Eller, vi ska tömma krypgrunden på jord snart, så om du vill krypa och gräva så.... ;)
 
Lite ny status.
Fick hem en extra begagnad 20 fots container idag. Vi har redan en sen tidigare för förvaring av möbler som inte får plats i vårt lilla hus. Den passade vi på att flytta när kranbil ändå var här.

Lagt ut lite betongplattor innan så att de inte ska bli allt för skeva. Dörrarna kan bli svåra att öppna om containern inte står stadigt och i våg.. har jag läst...
Betongplattor utspridda på gräsmark som förberedelse för placering av container, med gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya på plats
Röd 20 fots fraktcontainer på betongplattor i en trädgård med skog i bakgrunden och en stenhög till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den gamla flyttad
Två fraktcontainrar på en grusplan med skogsbakgrund och en stenhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi lite mer plats på framsidan för parkering. Den nya är till för förvaring av ytterligare möbler (ett rum i befintligt hus ska tömmas och bli tvättstuga) och byggmaterial. När bygget är klart så tänker vi sälja båda. Billigare än att hyra.

Våran temporära väg fungerade också bra. Enligt föraren så var lastbilen av modell större (maxlängd). Så leveranser av kommande material kommer nog gå fint :)

Vi har även fått en förhandsvärdering på det nya huset och än så länge ser ekonomin ut att hålla. Men vi har inte fått OK från någon bank än. Men det ser lite ljusare ut nu, vissa banker är mer flexibla än andra :)
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Bor du själv i Floda? Än finns inte så mycket att se :worried:. Men när vi kommit igång är du välkommen!

Eller, vi ska tömma krypgrunden på jord snart, så om du vill krypa och gräva så.... ;)
Bor i Floda sedan 3år tillbaka då vi byggde hus här. Trivs som fisken i vattnet! :)

Hmm, jäkla otur att jag inte är hemma just när det ska grävas! Osis... :confused:
 
Länsförsäkringar i Lerum var klart flexiblast när jag letade byggkreditiv för fyra år sedan.
/en annan Flodabo som byggt nytt
 
  • Gilla
Caroline543 och 1 till
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Länsförsäkringar i Lerum var klart flexiblast när jag letade byggkreditiv för fyra år sedan.
/en annan Flodabo som byggt nytt
Tack för tips. Ska kolla med dem också.
 
Mycket spännande tråd och det ser ut att kunna bli ett riktigt spännande hus också! (y)
 
Riktigt spännande tråd, och ett väldigt fint hus. Gillar verkligen den kubistiska designen och hur den smälter samman med det befintliga huset.
 
  • Gilla
villeg
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Tack för tipset med Tjälldén. De har en föredömligt hemsida (y) . La du ut kantelement, isolering och armering själv också?

De VVS-firmor jag pratat med hittills verkar inte så sugna på att bara göra en mindre bit av arbetet. Helst skulle jag vilja ha en firma som kommer hit och gör jobbet jag inte kan själv, och även kontrollerar det jag gjort. När det gäller snickare så verkar det upplägget inte vara något problem.
Ja, inget större problem. Var bara noga med kryssmåtten så vinklar blir rätt.
 
villeg villeg skrev:
Hej alla!

Befintligt hus är väldigt litet, ett plan på ca 70 kvm. Så med en familj på 4 person är det lite trångt. Tillbyggnaden kommer bli på 2 plan med en total area på 130 kvm.… och nu blir det äntligen av!

Så vad tror ni om våra chanser att lyckas? Vad har vi glömt? Är det något mer arbete som vi borde leja ut?

Så här ser bygget ut för närvarande:

[bild]
[bild]
Hej,
Kul och snyggt.
Jag vill gärna ge råd om två saker som jag själv upplevt som viktiga under min egen renovering/tillbyggnad, i stort sett själv, samt att vi bott i bygget. (i CH) Förvisso så la vi till bara 60 m² (oxo grönt tak) i mittenplanet till de befintliga 9 x 9 m i två plan + vindsvåning, men det innebar ju mycket runtflyttande inom befintliga väggar.
(Vår renovering/tillbyggnad var mer energiinriktad; 240 kWh/m² år till 34 kWh/m² år.)

Bo :
Se till att ni har en boendeenhet som kan hållas separat så länge som möjligt från själva byggandet. Med dammsluss och dyl. Även om ni senare byter plats på boenheten så bibehåll den i jösse namn separat.
Ateljé :
Försök att få till en volym som kan användas som ateljé/workshop så tidigt som möjligt. Det är alltid saker som kan/behöver/bäst göras innan de tas dit de skall monteras. Såga och fixa och greja på platsen kan vara särdeles jobbigt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
.... design-tvättställ budade vi in också, från Laufen och ca 1,5 m brett :)
PS. Trivia; vi bor mindre än en mil från Laufen. i CH
 
  • Gilla
frhar
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Nordea och Handelsbanken är inte direkt kända för sin generositet (vilken bank är det iofs, men ändå). Handelsbanken är särdeles konservativ.
Leta vidare, det finns fler.
Handelsbanken är förvisso väldigt konservativa i den betydelsen att dom inte vill ta risker, men å andra sidan är dom väl den av de stora bankerna som ser mest utanför lådan, alla andra storbanker går ju på deras "listor" och bedömer därifrån, min erfarenhet att handelsbanken gör en mer öppensinnad bedömning av det aktuella lånet och går mindre efter listor och tabeller som ALDRIG ALDRIG stämmer ändå.

villeg villeg skrev:
Tack för ett utförligt svar. Uppskattas mycket!
Det stämmer att vi har två barn, runt 10 år så de hjälper nog inte till så mycket men kräver inte heller konstant tillsyn.
Underskatta inte en 10åring, lite beroende på vad han eller hon har för intressen och kunskaper.

Nån skrev att man skulle vara noga med att låta familjen få tid och vila osv, det är förstås viktigt, men ett sådant här projket kan också engagera och vara roligt.

När jag var 9-10 så köpte mina föräldrar en tomt med ett gammalt hus på, ochs edan ägnade vi en sommar åt att riva detta hus och förbereda tomten, sen tog min pappa tjänstledigt och byggde hus, vi åkte dit på kvällarna efter skolan och hjälpte till.

Min syster håller säkert inte med, men detta var en underbar tid för mej, jag tyckte verkligen det avr roligt, både rivningen och bygget av det nya huset, jag hjälpte väl till med det jag kunde, bära saker, flytta stenar, sila jord, klippa najtråd, mäta plankor, spika trall och jag vet inte allt, jag fick "vara med" hela tiden och jag älskade det, jag lärde mej dessutom väldigt mycket på det, jag skulle veta betydligt mindre om huskonstruktion idag om jag inte hade varit med "från starten" då för 30+ år sedan.

Sen flyttade vi in i huset med ofärdig källare och färdigställde efter hand, det var man också med på, och som kronan på verket fick jag en egen arbetsbänk i garaget.. det var stort :)
 
  • Gilla
lisaskywalker och 9 till
  • Laddar…
Vilket roligt projekt! Grattis till det, och jag gillar verkligen hur ni resonerar. Hoppas det löser sig med banker, så att ni inte kommer att ridas av ekonomiska bekymmer under bygget.
Det känns lite surt att ha synpunkter på ritningen, men jag kan inte undgå en fundering när det gäller toaletten i köket. Varför inte ha dörren till den i entren, istället? Jag är inte särskilt känslig, men i vissa kulturer skulle man aldrig ha toalett och matlagning i sådan närkontakt.
 
När vi ritade på vår utbyggnad valde vi aktivt bort toalett-via-kök (liksom när vi tittade på andra hus).

Någon gång kommer en i familjen att ha magsjuka utan att de andra drabbats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.