Ok. Nej, jag har nog ingen pump, utan vattnet fylls på direkt av trycket i kallvattnet in.
 
D Dan Söderlund skrev:
Ok. Nej, jag har nog ingen pump, utan vattnet fylls på direkt av trycket i kallvattnet in.
Har du kommunalt eller egenbrunn eller gemensam brunn med grannar?
 
allexx allexx skrev:
Har du kommunalt eller egenbrunn eller gemensam brunn med grannar?
Vi är 120 hushåll som har ett system med 5 brunnar/pumphus med sommarvatten.
 
D Dan Söderlund skrev:
Vi är 120 hushåll som har ett system med 5 brunnar/pumphus med sommarvatten.
Ok då bör inte trycket vara fel
 
Nu har jag felsökt:
- blandaren rengjord, så nu är trycket bra hela tiden
- men det påverkade inte temperaturen, som fortfarande varierar. Och den varierar även direkt från beredaren.
- alltså BÖR det vara blandningsventilen (den ställbara shunten).

Kan jag byta den själv (händig, men har inte skruvat rör så mycket)?
Vad behöver jag för grejer utöver verktyg och ny nedanstående (till vänster), dvs hur får man tätt mot de gamla rören och grejen bredvid, som är KV och säkerhetsventil (till höger, som jag inte behöver byta)?
 
  • Blandningsventil i mässing med ställbar shunt och kopplingsdetaljer, samt två kopparhylsor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Om du känner på röret som brukar vara till vänster från beredaren , det som går rakt upp på den del med svarta ratten + och - och med text LK550 Så ska det vara hett , samma temp som termostaten är inställd på ,
Svajar tempen på det rör som går ner på samma del så bråkar termodelen , har du snurrat på svarta ratten ?
gör det en tio ggr från + till - så kanske den kan går igång om det är skit i den , går även att ta isär den
 
R rävlyan skrev:
Om du känner på röret som brukar vara till vänster från beredaren , det som går rakt upp på den del med svarta ratten + och - och med text LK550 Så ska det vara hett , samma temp som termostaten är inställd på ,
Svajar tempen på det rör som går ner på samma del så bråkar termodelen , har du snurrat på svarta ratten ?
gör det en tio ggr från + till - så kanske den kan går igång om det är skit i den , går även att ta isär den
Men hur tar man isär den? När jag skruvar ur det svarta i plast (själva temp-reglaget), så kommer inget mer ut (vilket kanske tyder på att det kärvar). Spruta in 5-56 och dra med en polygrip?
 
R
OK Var och tittade på en . fanns en förut som gick att ta isär , är nu pressade ser det ut som
Att byta , köper du en lika så passar allt , se skiss
 
  • Mässingsfärgad rördel med anvisningar för demontering och montering av kopplingar markerade med pilar och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra. Men jag behöver inte skaffa några nya hylsor? Bara att lossa, byta hela vänstra och sen dra fast igen?
 
R
Exakt allt passar direkt , inga nya hylsor det som kan vara bra är att smörja klämring och gängor med lite Unipak så
tätar det lite bättre och gängorna smörjs , behövs bara en liten tub
 
Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.