Elinstallatören kan kräva att du står i rosa kanindräkt i rummet under tiden de jobbar om de så vill det.
Du är dock fri att uppfylla deras krav, eller byta elektriker.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Elinstallatören kan kräva att du står i rosa kanindräkt i rummet under tiden de jobbar om de så vill det.
Du är dock fri att uppfylla deras krav, eller byta elektriker.
Det slutar antagligen med att jag tar en utifrån byn, med hotell mm så blir det ändå bättre och framför allt utfört.

Vatför jag skrev här var:
Kan elinstallatören krävs golvlist?
Kan elinstallatören krävs att elradiatorer, ek fast installation, köps genom dem?
 
tommib
Det enkla svaret på dina frågor är Ja och Ja. Det finns inget lagstöd/stöd i föreskrift för att kräva någotdera men elinstallatören kan som EyEr0n påpekar kräva lite vad som helst. Fri avtalsbildning osv....

Byt elektriker eller gör det själv.

Ang elmonts (m.fl.) kommentar om att det kommer se fult ut så tycker jag att det är upp till dig. Kommentaren är lite som att målaren skulle vägra måla huset grisrosa invändigt av estetiska skäl. Det är ditt hus och du bestämmer hur du vill ha det. Det finns inga säkerhetsmässiga anledningar till att vägra att klamra en kabel rakt på väggen (i detta fall, troligen). Jag kan förstå invändningen lite grand (den som klamrade får skit när det ser fult ut) men det löses enkelt med skriftlig kommunikation från hantverkaren om att det kommer se fult ut och att det är upp till kunden att ändå gå vidare. Jag tycker inte på något sätt att det tyder på seriositet att vägra göra jobbet som kunden vill ha i detta fall.

Elementen handlar troligen om att elektrikern vill tjäna pengar. Det finns ingen rimlig anledning att inte använda dina stickproppsanslutna så länge du håller koll på utrustningen.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Det handlar om ren självbevarelsedrift, jag har haft "oturen" att EN gång för länge sedan, på kundens begäran, "gena" på ett jobb för att det skulle bli billigare för det var inte så noga. När sedan en bekant till kunden tyckte att det var ett "dåligt utfört arbete" fick jag skulden för att det blivit som det blev. Oturligt nog fick jag bakvägen reda på vad som sagts och jag besökte kunden som tyckte att jag inte skulle "ta det så hårt". Det slutade med att jag tackade för våra affärer önskade honom en semester på ett hetare ställe.
Så jag fick lära mig att hellre avstå från ett jobb än att göra ett undermåligt arbete.
Och med målningen så kanske det inte är kulören som får målaren att avstå utan om beställaren vill ha ett lager färdigstrykning med akrylat på ogrundade brädor och inget mer.
Dessutom har vissa hantverkare även ev viss yrkesstolthet, tro det eller ej.
 
  • Gilla
spånhyvel och 10 till
  • Laddar…
tommib
Jag kan som sagt förstå invändningen något, och förutsättningen är att man måste klargöra väldigt tydligt att man inte vill göra jobbet på det sättet och varför. Snacket kan förvisso gå ändå och man får, som du, göra en värdering om man tror att det är värt det. Ditt specifika fall kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet något kring det. Ledde det till att du förlorade jobb eller handlade det bara om att du fick veta att någon tyckte du gjorde ett dåligt jobb? Jag kan definitivt relatera till känslan av att någon tycker att man var dålig när förutsättningarna var usla (jag jobbar i sjukvården du vet...) men om det inte leder till någon annan konsekvens behöver man ibland svälja den stoltheten.

DItt exempel med målaren är en annan liga, det kommer orsaka skador/kostnader. Det vore mer ekvivalent med att du ombeds strunta i toppklämmorna och bara tvinna ihop alla ledare i dosorna. En lätt hängande kabel däremot är inte någon säkerhetsrisk, bara fult.

Jag förstår yrkesstolthet, något vi har alldeles för lite av. Samtidigt bör man vara beredd på udda önskemål. I det här specifika fallet, skulle det kanske gå med EKRK och tvåbent letti var 10.e centimeter?

Detta är inget jag önskar gå i någon form av polemik om, du har din erfarenhet som har format dig och det är gott så. Jag tänker att inte alla har den och att vissa människor kanske inte är helt puckade och kan ta ansvar själva för något de specifikt beställt (ja, jag vet, jag är optimist :))
 
Men hur svårt kan det vara att berätta att "för att få kablarna rakt och snyggt brukar man sätta dem ovanpå en list. Du har ingen list. Jag tycker inte att det kommer se lika bra ut. Är du säker på att du vill ha det så?" eller något i den stilen. Ni måste väl ha växlat några ord iaf?
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Elementen handlar inte om att gena, tvärt om. Handlar om rätt utrustning för att inte träväggar skall ta skada av punktvis värme.

I mitt permanenta hus från 30-tal är kull draget på vägg utan lister och fäst med U- klammer. Hur bra som helst, målas in med väggens färg. Stugan ifråga är i väldigt gammal stil, en lyttad lada.
 
Moderna konvektorelement blir aldrig så varma att dom "förstör" någon bakomliggande vägg OM dom inte är på tok för klent dimensionerade. Men vill du ha oljefyllda element stående på golvet så ska du naturligtvis få det, trots nackdelarna med oljefyllda radiatorer.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det där med radiatorerna. Skall börja med att påpeka att jag är inte elektriker. Om man leker "djävulens advokat" här.

En radiator med stickproppsanslutning känns lite som ett extra element man tar till vid behov, när man av ngn. anledning inte har tillräcklig fast värme i en lokal.

Man skulle kunna argumentera att en värmeanläggning till ett hus skall finnas fast i huset, och därmed vara fast ansluten. Och det brukar avrådas från att ha stora laster kontinuerligt kopplade via uttag och kontakt. Vägguttag blir ofta överhettade om en stor last ligger inkopplad under längre tid. Då tänker jag på element i klassen 2 kw. En radiator kan ofta vara igång i timmar, till skillnad från ex. en ugn i köket. Där går elementen för fullt i typ 5 minuter till man fått upp rätt temp, därefter går de på någon minut då och då medan man lagar maten.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
hsd
Vad för nackdelar
 
'vanliga' oljefyllda radiatorer brukar inte vara på mer än 7-900W. Men jag håller med om att man i första hand bör satsa på väggfasta radiatorer istället för såna som står löst på golvet.
 
Ett annat alternativ kanske kan vara att måla förzinkade kabelskydd så att det blir riktigt tajt och snyggt förlagt...

Men å andra sidan har du ju liggande panel så omöjligt borde det inte vara att spika rakt.

Förzinkade kabelskyddsrör monterade med metallklämmor på en blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tord_Lj och 1 till
  • Laddar…
Standard för radiatorer på 230V är stickpropp, väggfasta eller "fria".

Standard för 400V fast installation i dosa.

Här gäller 230V och det är godkänt för fritidshus.

Så vet ni det.
 
hsd, sök på forumet, jag har vid upprepade tillfällen "förklarat".
 
Tord_Lj, det är exakt lika standar på 230V och 400V element bägge typerna levereras i samma effekter med samma typ av fast inkopplingsdosa. Till det finns en variant för 230V med stickproppsanslutning, i alla fall hos dom allra flesta fabrikat.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.