Hej alla.

Har tittat mig blind på nätet och även kollat lite här på forum utan att komma fram till något.

Vi har ett betonghus från 1967 i Skåne på 130kvm i två-plan. Vattenburen radiatorkrets 1-vägs. (serie kopplat)
El-panna som heter Albin från 1983 finns idag. Dags att förnya...

Har haft en IVT-återförsäljare som lämnat pris till oss.
Pris: 110.051:-
Arbete: 33.015:-
Efter ROT: 100.146:- ink.moms.

Material:
1st IVT Air X 409
1st Airmodule E9 + c-pump, anpassad för värmepumpen. Styrning via utegivare.
1st IVT 100 arbetstank för RAD-krets.
1st Exp-kärl (Inbyggd i AirModulen)
1st Värmekabel 3 m. för kondensvattnet.
Elinstallation till befintligt säkringsskåp och elkabel.
Rörinstallation till befintliga värme och vattenledningsrör.
28" cu-rör mellan ute och innedel.
1st håltagning

De skrotar och tar med även den gamla el-pannan.

Låter detta vettigt eller där finns bättre val för mindre peng?

Mvh. Förvirrad påg.
 
Priset verkar ganska normalt, men som vanligt ska man ta in fler offerter.
Ni har inte funderat på att göra en del av jobbet själva?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Priset verkar ganska normalt, men som vanligt ska man ta in fler offerter.
Ni har inte funderat på att göra en del av jobbet själva?
Jo vi funderade på att göra de själva men då så leverantören att de krävs att de kommer och driftsätter anläggningen efter installation om garantier skall gälla...

Vi har funderat på att ta in offerter från flera men vad jag hört från andra runt mig så är IVT "the way too go..." Och kollar man Folksam som vi har så är även IVT ett bra val och rekommenderat av de.
 
  • Gilla
ChristofferBrunnström
  • Laddar…
Kolla med Bosch då ;) IVT i tyska kläder
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Precis. Bosch äger IVT och tillverkar prylarna under båda namnen. Skillnaden är att de som heter Bosch kan man köpa billigt på nätet. Bosch Compress 7000i AW + AWM kostar runt 75-80 000. Sen tillkommer det lite prylar för installationen också...

Men innan ni bestämmer er så borde ni, som sagt var, kolla lite andra fabrikat och leverantörer. Rent tekniskt är det ingen större skillnad på de stora fabrikaten, så det spelar inte så jättestor roll vilket man väljer.
Det viktigaste är att det projekteras, dimensioneras, installeras och justeras korrekt. En dålig installatör kan få vilken värmepump som helst att gå dåligt...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi installerade en LVVB från Panasonic i Januari då vår invest lagt av. Vi köpte med installation från värmepumpsshopen, otroligt prisvärt. Dock får man räkna med långa ledtider på installationen samt att installationsfirman i Skåne är svåra och få tag i mm. Kan man leva med lite småstrul innan allt är igång så får man det väldigt billigt här. Vi tog en på 16 kW då vi har 400 kvadrat att värma. Totalt gick det på 92’ efter rot men då gjorde vi beställningen på black Friday när det var rea. Lokala firman skulle ha 130 efter rot för motsvarande pump från Mitsubishi.

Riktigt effektiv pump med minst 20% lägre elförbrukning jämfört med den vi hade innan från insvest.
 
Jag fick en offert igår på att byta ut vår elpanna till en mitsubishi sw75.

Har samma förhållanden som dig. 130kvm, 2 plan i Skåne och elpanna idag.


Blev till viss del lite besviken på priset så har bett om en specad offert för att se vart det stack iväg.

Totalt 94500kr varav arbetskostnad 33666kr innan rot. Då ska tilläggas att jag skulle dra fram matarkabel till utedelen samt sätta brytare (läs elektriker), göra all håltagning, gjuta fundamentet. Ingen skrotning av gamla pannan heller utan den knuffas åt sidan.

Tycker därmed att arb. Kostnaden är lite väl hög??

Kommer troligtvis ta in fler offerter, kan publicera den här också? :geek:
 
Jag undrar om det inte kan vara en chabon som de kör på max för att få ett stort rotavdrag.
 
Kan mkt väl vara så! Räknar jag fram vad kostnaden för materialet är så uppgår det till 71000 ca, vilket känns mer eller mindre rätt då stativ, fjärr samt droppränna ingick i priset om jag tolka det rätt. Sen även material och energiräknare.

Men 33666kr tycker jag känns högt. De ska koppla bort gamla pannan, tar la någon timme kanske, sen ställa det nya på plats och koppla in samt dra rör mellan delarna. I min amatörmässiga hjärna ser jag inte hur det skulle ta mer än en arbetsdag då man inte behöver dra el eller göra håltagningen.

Då blir det alltså ett tim pris på 33666/8h = 4208kr/h .. Och det är ju löjligt högt. Även om det tagit 16h så är det fortfarande högt.. Till och med på 2 personer i 16h...?
 
Nja, då är det nog inte löjligt högt länge. Om du räknar in bil och verktyg mm. Men högt ksn jag håla med om.

Har du koll på vilken framledningstemperatur du behöver? Har säljarna tittat på det?
 
Njae kanske inte. But still. Företaget är baserat 1 mil härifrån så körningen i sig kan omöjligt vara så dyr. Sen är det ju hur bilen betalas osv.

Har bett om en specad offert, priset jag fått är ju ett fastpris så det är ju safeat från deras sida.

Det är ju egentligen bara fem moment från deras sida: ta bort gamla pannan - ställa in den nya - ställa upp utedelen - koppla samman dem - ansluta dem mot befintligt system (vvs + el). Kan inte i min vildaste fantasi se hur det kan uppgå till en arb. Kostnad av 33666kr före rot.

Funderar lite på att plocka bort pannan själv nu ist, då får jag möjlighet att klinkra/måla under/bakom pannan innan den nya sätts in också:)
 
Du verkar inte förstå vad jag menar. Det finns chabloner för hur stor del av kostnaden som är arbetskostnader för många jobb. För det här verkar 30% gälla. https://skvp.se/varmepumpar/villa/rot-avdraget
Det medför att de debiterar 30% av kostnaden som arbete, även om arbetet är mindre, för att kunna maximera rotavdraget. Det är nog inte okej egentligen. Men det är så det funkar. Den egentliga arbetskostnaden är en mindre del av kostnaden.
 
  • Gilla
Gramse69
  • Laddar…
Glömde säga att jag har högtempererat system idag som på sikt kommer bli lågtempererat.

Hoppas ts inte känner att jag kapar tråden allt för mkt. Vart i Skåne är du baserad Btw? Har haft kontakt med en del företag förre året gällande just ivt men valde då att avstå. Så kanske kan bistå med tips på "prisvärda" företag.
 
D Daniel 109 skrev:
Du verkar inte förstå vad jag menar. Det finns chabloner för hur stor del av kostnaden som är arbetskostnader för många jobb. För det här verkar 30% gälla. [länk]
Det medför att de debiterar 30% av kostnaden som arbete, även om arbetet är mindre, för att kunna maximera rotavdraget. Det är nog inte okej egentligen. Men det är så det funkar. Den egentliga arbetskostnaden är en mindre del av kostnaden.
Aha! Då är jag med på banorna tror jag. Om jag tolkar texten/dig rätt så är det ungefär att materialkostnaden uppgår till X kronor, sen är arbetet 30% av X kronor (dvs shablonen?) = tot = X kr + (30% av X kr) - (30% av (30% av X kr)

Tolkar jag dig rätt?
 
Nej, 30% av tolktalkostnaden. Men det verkar inte stämma med dina siffror riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.