F
N Noseone skrev:
Om du gräver 15 meter långt och 1.5 m djupt dike på en dag så har du nog bara sand och inte sten/rötter.

Det är lätt att skryta om förutsättningarna är perfekta.
Öhhj... heter man Biffen så gör man det av en anledning?:rofl: Sen kan det ju vara så att det känns som om det var en dag nu men när det begav sig var det en vecka. Lite som lumpen, i efterhand är det bara glass&ballonger.
 
Dagens barn har i princip inga armmuskler (grov generalisering, jag vet) och jag tror att en av anledningarna är att de inte vet hur man använder en spade. Jag satte därför en spade i sonens händer (12 år) och bad honom gräva ett dike för dränering. Det tog halva diket med min hjälp innan han började få in hur man gör. Dagen efter kunde han inte röra sig. Då är han ändå rätt vältränad i övrigt, men armmuskler det har han inte. Samma gäller för storasyster.

Jag skulle nog behöva en pool på tomten nu när jag tänker efter... :D
...men dottern som är ett par år äldre, hon skulle definitivt vägra att hjälpa till med att gräva... :(
 
N Noseone skrev:
Om du gräver 15 meter långt och 1.5 m djupt dike på en dag så har du nog bara sand och inte sten/rötter.

Det är lätt att skryta om förutsättningarna är perfekta.
Förutsättningarna va bra, de e inte direkt så man har blålera. Vilket som så hade ja grävt för hand ändå. Men va en hel del rötter å skit då ja bor i skogen, Småsten å nårra 80-100kg bumlingar stod för resten, som va lite kämpiga å få upp från de djupet. Vilket som så e de ex antal kubik/ton som ska upp. Tiden va oväsentlig för min del då ja höll på å spara pengar för å totalrenovera huset.
De e som sagt lätt å bygga snabbt å dyrt.
 
Biffen87 Biffen87 skrev:
Förutsättningarna va bra, de e inte direkt så man har blålera. Vilket som så hade ja grävt för hand ändå. Men va en hel del rötter å skit då ja bor i skogen, Småsten å nårra 80-100kg bumlingar stod för resten, som va lite kämpiga å få upp från de djupet. Vilket som så e de ex antal kubik/ton som ska upp. Tiden va oväsentlig för min del då ja höll på å spara pengar för å totalrenovera huset.
De e som sagt lätt å bygga snabbt å dyrt.
Jag hjälpte en granne gräva kabeldike igår. Vi kom två meter på två timmar med två personer. Det visade sig att grönytan som vi valde att korsa för att det skulle vara lättgrävt består av sprängsten i storlekar runt 30x30x20cm, lera runt och så några centimeter jord ovanpå. Och som om inte detta är nog så hittar vi inte igen fiberslangen som han skall skarva in på. Den är utsatt av fiberoperatören, men man kan ju fundera på vilket djup den ligger då vi är nere på ca 70cm djup bland stenarna och fortfarande inte ens har hittat markeringsbandet...
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Tycker rötter är bland de absolut värsta. Sedan blandningar med sten jord och grus. Framförallt om stenarna varierar mycket i storlek .

Vad jag brukar göra är att först gräva en grop så djup som möjligt... eller nödvändigt. Sedan tar jag ett spett eller liknade och trycker all jorden ner i hålet, och sist lyfter jag upp den med en skyffel. På de sättet har jorden alltid någon stans att expandera, och då blir den mjukare
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Hittade fibern till slut, den låg ca 3-5cm från vårt djup på 70cm. Man hade tydligen lagt på dikesmassor ovanpå just där eftersom marken satt sig mot diket.

Jag vidhåller dock att blandningen av sten och lera är värst...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rolig tråd!
Kan inte låta bli att undra hur det gick för den fina rosa prinsessklänningen i inlägg #9.
Överlevde den "lerbadet"? ;)
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Rolig tråd!
Kan inte låta bli att undra hur det gick för den fina rosa prinsessklänningen i inlägg #9.
Överlevde den "lerbadet"? ;)
Den är söndertvättad efter ungefär 40 tvättar... men den blev ren efteråt.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Hur går det med grävandet?:D
 
P Pappa1986 skrev:
Hur går det med grävandet?:D
Han har fått konditionen åter så han behöver inte gräva längre .. ;)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hur går det med grävandet?:D
Haha.. jo jag är färdig med de projektet. Tittar mig omkring för nästa projekt. Börjar se att magen börjar växa igen... dags att gräva en ny grop.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F
M matsv201 skrev:
Haha.. jo jag är färdig med de projektet. Tittar mig omkring för nästa projekt. Börjar se att magen börjar växa igen... dags att gräva en ny grop.
Jag har några kubik jord som skall lastas, kärras ut och slutligen krattas/rakas ut. Ca 12 kubik regnblöt jord och fältmässiga förhållande i Göteborg med ett fostrande regn på 3 grader snett underifrån.

Intresserad?
 
harry73
Och tar man cykeln dit, räknas det som träning ;)
 
M matsv201 skrev:
Haha.. jo jag är färdig med de projektet. Tittar mig omkring för nästa projekt. Börjar se att magen börjar växa igen... dags att gräva en ny grop.
Låter ju fantastiskt trevligt;) men blir det poolinvigning till sommaren?
 
P Pappa1986 skrev:
Låter ju fantastiskt trevligt;) men blir det poolinvigning till sommaren?
Hade invigning i somras i början av Augusti. Är några saker jag är lite missnöjd med, som jag kommer att ändra på. Funderar bland annat på att montera in reglar för en lösbotten så man kan ändra djupet på poolen
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.