@rävlyan : Jag åker dit i morgon och blockerar.
@SysterNett : Läraren är på semester till Augusti.
 
  • Gilla
Berka81 och 1 till
  • Laddar…
Om de knackade dörr och sålde in detta så har ni 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal. Notera att om det är din mor(?) som blivit lurad är det hon som måste säga upp avtalet. Ska någon annan säga upp å hennes vägnar så behövs en fullmakt.

Något annat behöver ni inte krångla med.
 
  • Gilla
Herc och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ett alternativ är att be dem fara åt helvete, med tillägget -ni får inte en spänn!
Det tror jag är effektivare än att diskutera ersättning för ställningar, vilket faktiskt legitimerar deras arbete.

Staffan
 
  • Gilla
JohanN03 och 7 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Lite om lagval: din dotter har nästan rätt, jag ska försöka utveckla något.

Det här är konsumenträtt, vilket är en del av avtalsrätten. Det gör att ni ska använda rätt konsumenträttslag då de ger er starkare skydd än den vanliga avtalslagen. Den senare används främst mellan privatpersoner respektive mellan företag. När det är ett företag och en privatperson är det konsumenträtt.

Konsumentköplagen tänker hon nog på, den gäller varor och är inte tillämplig här.
Konsumenttjänstlagen är däremot tillämplig.
Distansavtalslagen gäller både varor och tjänster som säljs utanför affärer, både vid exempelvis nätköp och dörrförsäljning. Den använder ni här.

Viktigt!
Du kan inte säga upp din mors avtal utan att du har fullmakt! Det måste hon göra själv!

Låt din mor för hand skriva under ett brev som du skannar in (fotar) och lägger med i ett mejl samt skickar som vanligt brev.

Det sista skulle förstås inte behövas om det vore ett vanligt seriöst företag, och det går kanske att vinna i domstol ändå, men då det förmodligen inte är ett seriöst företag bör ni se till att det är tydligt att hon sagt upp avtalet, inte någon annan med oklara rättigheter att företräda henne.
 
  • Gilla
AnteBanteVinterVante och 6 till
  • Laddar…
DagSa DagSa skrev:
/.../Så här har jag mejlat företaget och skickat sms till arbetsledare och han som tecknade firman:
"Till X AB och arbetsledare V.
NN går ur avtalet 15/06/2018 för Y-vägen # Z-fastigheten #:#
/.../
NN och NN-son, son."
Jag tycker du bör vara försiktig med hur exakt du beskriver den specifika situationen. Maska gärna personinfo enligt ovanstående modifierade citat.

Du kan nog inte ändra själv längre, men en moderator kan hjälpa dig.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Hoppas det går bra för er i denna tråkiga situation.
 
  • Gilla
Berka81
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker du bör vara försiktig med hur exakt du beskriver den specifika situationen. Maska gärna personinfo enligt ovanstående modifierade citat.

Du kan nog inte ändra själv längre, men en moderator kan hjälpa dig.
Tack moderator!
 
  • Gilla
Etrompa
  • Laddar…
Konsumenttjänstlagen är den som gäller då ni ”beställt” en tjänst!

DagSa DagSa skrev:
Tack för alla tips. Så här har jag mejlat företaget och skickat sms till arbetsledare och han som tecknade firman:
"Till Arga Takläggaren AB och arbetsledare Valle.
********** går ur avtalet 15/06/2018 för ****************
Ni har inte rätt att beträda taket.
Arbetsställning ska tas bort från fastigheten snarast.
Beställda varor ska omgående annulleras/avbeställas ifall de beställts.
Avtalet är inte giltigt enligt $31 avtalslagen.
*********** och ***********, son."

Nu har ****** kollat med grannen. (Borde hon gjort direkt). De har inte avslutat där än, men har inte plats på den tomten. Det förklarar varför det står ett släp på hennes tomt nu med mer ställnings-material..

@rävlyan : §31 handlar just om utnyttjande av oförstånd.
En märklig sak är att tecknaren av avtalet har en telefon som står på sitt f.d företag Optimal Tak AB som inte har f-skatt.
@Daniel 109 : Tycker nog att vi avbeställt så gott vi kan. Klart att de kan ta betalt för ställningsarbeten men det kanske kan kvittas att de utnyttjar tomten som parkering för sitt släp.
@Nötegårdsgubben : Enligt dotter så är konsumentlagen mer för prylar, men du har en stor poäng. Nu står det på vår avtalskopia att de beställer varor i samma stund som avtalet tecknas. Inget som min mor fattade. Det kan bli knivit. Vet inte ur snabba de är och beställa och främst är det container skulle jag tro.
Kvittens har jag på att sms är mottagna, dock ej lästa. Glömde läskvitto på mejl, men jag skickar om det nu.Tack för påminnelsen.

****** inlägget redigerat av moderator **********
 
  • Gilla
Daniel Kron och 1 till
  • Laddar…
Värt att notera är ju att om nu detta företag är ett sådant som lever på att lura gamlingar och sjuklingar (vilket det ju på beskrivningen verkar vara) så har din mamma redan glidit ur målgruppen lite.

Deras affärside är ju då att hitta äldre människor som INTE bråkar, dyker det upp barn och barnbarn som börjar säga upp, överklaga, bråka och kasta paragrafer och titlar på dom så inser dom ofta ganska snabbt att deras "affärside" inte håller, dom lär inte ge upp direkt, men dom vet ju förstås OCKSÅ att det dom gör är att lura folk, det finns ju alltså en gräns där dom inser att det är enklare (och framförallt lönsammare) att lura nästa okunniga person än att driva detta vidare.
 
  • Gilla
DagSa och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått idag?
 
P Pappa1986 skrev:
Hur har det gått idag?
SEGER
Jag var där hela förmiddan men inget hände. Vi skrev ett brev att vi sa upp avtalet och mejlade det. Vi har inte fått någon kvittens eller svar att mejl kommit fram.
Dock ringde min mamma nyss att ställningar och släp är borttaget. Kan inte få bättre kvitttens.
Nu är siktet inställt på en obunden besiktning så vi ser vad som verkligen behövs.
 
  • Gilla
katamar och 26 till
  • Laddar…
Lämpligt att kanske lägga ut på lokal Facebook grupp att det är skojare i farten så fler slipper bli lurade
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Jag vet att flera redan har skrivit detta, men jsg vill bara försäkra dig om att 14 dagard ångerrätt gäller här. Så inget dom kan avvika ifrån
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nu verkar det mesta redan ha framkommit, men det kan ju vara bra att veta att i sådana fall har hantverkaren även en skyldighet att enligt lag tillvarata sin kunds intressen, vilka dessa skojare uppenbarligen inte gör, vilket leder till att även om de utfört takomläggningen kan de bli utan betalning:

Konsumentjänstlagen:
4 §
Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
.
7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.
 
  • Gilla
AnteBanteVinterVante och 6 till
  • Laddar…
Nu har den värsta stressen lagt sig. Tack för alla kommentarer.
Företaget verkar vara seriösare nu när det avbrytet, men de kunde i alla fall ha svarat eller pratat med oss, även om det är med skräck jag låtit de prata med min 90-åriga mamma.som kunde sluta hur som helst.
Nu vet vi att deras blixtinsats fungerade mentalt på oss, och gjorde att man trodde det inte gick att bryta avtalet. Det är den lömska delen av företagets marknadsföring. Vi vet inte hur duktiga de är på takrenovering så där är de eventuellt kompetenta. Jag låter det vara osagt även om jag har mina misstankar.
De har ju inte svarat eller kommenterat.
Ska vi kräva skriftligt svar från dom att avtalet är rivet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.