Hejsan!
Nu vill vi fixa våra hängrännor så vi kan ta tillvara på vattnet som rinner ut kors och tvärs (slöseri på vatten!).. och vi vill INTE göra det själva - under några som helst omständigheter! Vi hatar hängrännor haha.. tre hus och tre läckande hängrännesystem.. de nya skarvarna är så kassa så hälften vore nog (visst, vi är inga monteringsexperter.. men det var mycket lättare att få ihop/tätt tidigare..)

Vi har försökt täta och gjort som alla sagt, men nej då.. det läcker på varannan skarv (vissa rinner som ett såll och andra smådroppar hela tiden).

Så vi vill ha garanti på jobbet och att någon annan sätter upp dem.

Vad finns det för system att tillgå? Vi vet ju om det som säljs på typ byggmax/bahaus.. då det är dem vi köpt innan..

Vi har också kikat lite på rennit (tror de heter så), som har lite fyrkantiga rännor.. rännorna ser okej ut.. "böjarna" ser lite knas ut (men de har 15 års färggaranti och 30 års "mot rostangreppsgaranti" iaf)..

Finns det några andra?

(som sagt, lejer man ut jobbet funkar det nog bra med byggmax/standard rörsystem också.. då de får ju komma och fixa det om det läcker.. men bara kollar av marknaden lite om det finns nått jag/vi missat)

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Stickan56
Plannja eller Lindab fungerar utmärkt om de monteras på rätt sätt.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Plannja eller Lindab fungerar utmärkt om de monteras på rätt sätt.

Stickan
Kanske ska (för min egen "äras" skull..) tala om att vi har inte själva monterat hängrännorna på alla tre husen vi haft.. men alla tre har läckt! Och det är väldigt irriterande!

.. detsamma gäller en hel del av grannhusen där vi bott - deras har också småläckt just i skarvarna mellan hängrännorna (inte till stuprören).

Så det får en att fundera på vad man gjort fel, vi har själva tex bytt ut några "mellanfästen" och försökt täta med nån gummimassa.. men inget har fungerar bra :(
 
Stickan56
Möjligen skulle bilder kunna hjälpa till.

Stickan
 
Finns ju nu skarvfritt som funnits i USA länge. Detta var första träffen på google: https://www.rennit.com/
 
harry73
Tanken är väl att hängrännorna lutar mot stuprör och då finns det vanligtvis inte stående vatten i hängrännorna, och då ska det inte heller läcka vatten (även om de inte är täta). Så jag misstänker att största problemet är att det finns vatten i rännorna. Det kan bero på del fall eller att man behöver rensa dom.
 
harry73 harry73 skrev:
Tanken är väl att hängrännorna lutar mot stuprör och då finns det vanligtvis inte stående vatten i hängrännorna, och då ska det inte heller läcka vatten (även om de inte är täta). Så jag misstänker att största problemet är att det finns vatten i rännorna. Det kan bero på del fall eller att man behöver rensa dom.
Jo, det är svårt att se helt om det sitter alger eller nått däruppe.. men vi har sån där "flaskborste" som man drar igenom och rensar med.. och när vi var upp och försökte täta de värsta för nått år sedan så var det ju "rent".

Fallet ser ut att vara bra, det syns med blotta ögat och vi har för första gången.. 4 stuprör (innan har vi bara haft ett på vardera sida om huset, dvs två) den här gången.

Nu har ena endmojjen lossnat, så nu rinner det ut osedvanligt mycket vatten hehe (men ja, det är högt upp dit för att sätta ihop den igen hehe). Det som stör oss är mer alla skarvarna som sagt.. vi bor ju väldigt väderutsatt (för alla vinterstormar..) och det tror jag påverkar en del.. läckte inte lika mycket första året (även om det läckte). Nu kan man ju se springor på sina håll.. inte underst dock.. utan bara en bit uppåt kanten.. och det är där det brukar rinna ut (när jag stått och tittat). Blir ju väldigt mycket vatten på en gång när det väl regnar..

Smådroppande vet jag inte riktigt vad jag ska tro om..det är nästan alltid en blöt fläck på trappen utanför ytterdörren.. även när det inte regnar.. så det borde vara kondensvatten av nått slag (spelar ingen roll var det kommer ifrån, det blir halt på vintern när det fryser..)
 
M ola.eriksson skrev:
Finns ju nu skarvfritt som funnits i USA länge. Detta var första träffen på google: [länk]
Den nämnde jag i inlägget :) Den hade vi sett!
Men tack för tipset!
 
Stickan56
M ola.eriksson skrev:
Finns ju nu skarvfritt som funnits i USA länge. Detta var första träffen på google: [länk]
Det finns svenska takleverantörer som monterar skarvfria rännor och vindskiveplåtar m.m. som tillverkas på plats.

Stickan
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det finns svenska takleverantörer som monterar skarvfria rännor och vindskiveplåtar m.m. som tillverkas på plats.

Stickan
Precis det jag länkade till men som TS redan nämnde i sitt första inlägg som jag missade
 
Stickan56
M ola.eriksson skrev:
Precis det jag länkade till men som TS redan nämnde i sitt första inlägg som jag missade
Nej, jag menar inte Rennit.
https://www.takexpress.se/ men det säkert fler exempel.

Stickan
 
Planja utan tvekan, Rennit är riktig skräp som inte håller något vidare men billigt är de.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi har satt upp Lindab som hornbach säljer, inte haft några som helst problem med skarvarna :)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
I johan ivarsson skrev:
Planja utan tvekan, Rennit är riktig skräp som inte håller något vidare men billigt är de.
Säger varken bu eller bä egentligen, men om de nu har 15 års färggaranti och 30 års "mot rostangreppsgaranti" kan de ju inte vara hur mycket skräp som helst (om det nu är det, så verkar de ju ta ansvar för det inom garantins tider).. ?
 
Planja vs lindaab, skiljer det nått ? (relevant, eller är det bara två likvärdiga märken)

Är rännfästena/skarvarna annorlunda dem sinsemellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.