Ja det var ju smart tänkt. Och i och med den manövern så blir den "ofungerande" elektroniken bortkopplad antar jag? Vad handlar det om för intervall gissningsvis? 30-40 % av tiden? Mer? :thinking:???
 
A
du får prova dig fram
lägg i en elektronisk utetermometer med sladd eller temperatur logger så kan du se vilken tid du ungefär behöver mellan till o frånslag
 
Ok, skall prova när kommer till fritidshuset nästa gång!
 
Förresten, (Electroluxaren vet säkert svaret på denna fråga).
Är det sant att ett frysskåp (och även kyl-), inte får läggas ned utan måste stå upp vertikalt. Eller är detta bara en gammal myt? Frågar ifall det ändå slutar med att jag köper ett billigt begagnat skåp.

Ett 155 cm högt skåp går nog in i den gamla trotjänaren Volvo 945 i så fall, så slipper man släpkärran...
(tror i och för sig att detta gäller luft-luft-VP, de skall inte vändas sa en erfaren VP-snubbe till mig en gång).
/Micc
 
A
Lägg något under huvudändan så är det säkrare annars får du bara vänta några timmar innan du startar det
 
Hittade faktiskt ett E-lux skåp som heter TF 965 G.
Good shit (?) eller vad är Electroluxarens omdöme om ett sådan skåp, tro?
153 cm högt enligt säljaren så det får ju plats under överskåpet som vi har i köket. Hämtar det i helgen om det kan ligga ned, släpkärran är inte besiktigad nämligen (det var av den anledningen jag skrev att vore bra slippa släpkärra).
access
 
A
tidigt 90-tal
men är termostaten ok så varför inte
 
Ok, tämligen gammalt alltså. Men det blir ju en enkel lösning.Tack för svar också om det där med lutande kompressorer, då har man lärt sig något nytt - är det alltid så? Kom på att en snickare jag känner lät en luftkompressor stå över natten efter att den råkat läggas ned.

Antar att det handlar om att olja/vätska rinner in i cylinder och kan skapa någon sorts vätskeslag om man startar direkt?
 
A
det kan komma ut olja i systemet som bildar oljefickor vilt medför oljud och sämre funktion
såväl en kylkompressor som en mindre luft dito har membranventiler till utgången så de öppnar innan kompressorn tar stryk
 
Man lär sig hela tiden (y)
 
Hej igen!
Undrens tid är tydligen inte förbi(?). Orkar Du en vända till Electroluxaren (eller andra kunniga)?

Tänkte åka ca 7 mil enkel resa och köpa ett fungerande skåp med rätt höjd (2 cm för lågt men det går väl att justera på fötterna) som jag hittade, men har haft för mycket att stå i så jag inte kommit till skott. Och nu verkar frysskåpet ha lagat sig självt... Utan att snabbinfrysningsknappn är aktiverad så tycks det hålla en jämn temp på -24 grader trots att inställningsvredet har skruvats ned till någonstans "drygt på mitten". Tidigare (när det inte höll kylan) drog vi upp vredet till max-läget. Då varierade tempen hej vilt, allt mellan +3 och ned till -24 om snabbinfrysningen var aktiverad. Varningsljudet hördes mest hela tiden.

Ska nämna att nu är skåpet utdraget, och visst fanns det en del damm där bakom. Men inga drivor eller tjocka lager på kompressor eller slingor! Så det känns ju inte som om kylningen av överskottsvärmen varit speciellt begränsad?

Känns ju jättebra att skåpet lagat sig självt, men samtidigt känns det tveksamt att lita på att det verkligen funkar nu. Man vill nog inte ha hela lagret av oxfilé och löjrom:D där, i och med att detta är fritidshus, och vi inte är här jämt...
 
A
Om det är lika mycket mat i och samma omgivningstemperatur kan man nog kalla det en tillfällighet att den inte fungerade tidigare.
Även om du sätter ditt ett annat skåp nytt eller begagnat så kan man aldrig vara säker.
 
Nej, vi plockade ur det mesta och lånade utrymme hos en granne, då när det började spöka. Så under "spökdagarna" fanns det, och finns nu, inte mycket i skåpet, lite bröd bara.

Omgivningstemperaturen är inte samma. Spökerierna kom när vi hade väldigt varmt ute - men vi hade inte extremt varmt inne, vädrade på natten och hade fönster o dörrar stängda på dagen, skulle gissa att det aldrig var över 26 grader inne trots att det var varmare ute. Nu är det tämligen normala temperaturer inne igen, 23 grader!
 
A
Är kompressorn trött så förklarar det felet
 
Trött i meningen sliten? Och orkade alltså inte hålla kallt när omgivningstempen var högre, är det så Du menar? Men varför så hög temp ibland (+3) och bra kallt ibland (-23)???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.