Snyggt blir lite avis på alla verktyg :D låt nu inte detta bli ännu en tråd där man undrar hur det gick och vad som hände :) ska bli mkt spännande att följa och hoppas ekonomin löser sig för er. Vart bygger ni om man får fråga?
 
P patfred skrev:
Snyggt blir lite avis på alla verktyg :D låt nu inte detta bli ännu en tråd där man undrar hur det gick och vad som hände :) ska bli mkt spännande att följa och hoppas ekonomin löser sig för er. Vart bygger ni om man får fråga?
Jo, det är ingen tråkig förberedelse att köpa massor roliga verktyg :) Men känns bra att ha mycket av den biten avklarad så man inte behöver ägna sig åt det när bygget är igång.

Målet är att uppdatera med bilder under resans gång. Men det kommer säkert jäktiga perioder när det inte hinns med. Vi försöker rekrytera barnen så de kan fota lite och lägga upp bilder på en blogg... Vi kommer säker dokumentera via någon blogg på något sätt, många bekanta och kollegor som vill veta hur det går.

Vi bygger i Floda, utanför Göteborg. En bit utanför Floda centrum dock, kanske syns på bilderna.

Tekniskt samråd inbokat nästa vecka :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Dagens auktionsfynd. En vagn och fyra justerbara arbetsbockar.
En grön metallvagn och justerbara arbetsbockar på en grusig mark utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra justerbara träarbetsbockar och en metallvagn utomhus på en grusyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
citizenjoke och 3 till
  • Laddar…
Vilket spännande projekt och vad roligt att ni gör det som par. Det kommer att ge många värdefulla erfarenheter(y)(y)(y)
Lycka till!
 
  • Gilla
jalmars och 1 till
  • Laddar…
Lite statusuppdatering.
Hade tekniskt samråd i onsdags, det gick väldigt bra. Mina förutfattade meningar om att det skulle vara tungrott och byråkratiskt försvann :D K-ritningarna är dock inte klara, men nästa vecka skickar vi in dem och får då startbesked.
Får se om vi hinner gjuta plattan innan semestrarna. Vi har inte lyckats få kontakt med firman som ska göra jobbet :worried:. Sen börjar jag tveka angående VVS-firman vi tänkt anlita, de verkar vilja ha 1/3 betalt vid beställning och 1/3 vid jobbstart. Mycket pengar som ska ut innan något är levererat.
Börjar tänka i banorna att jag gör VVS själv istället. Förmodligen dumt, men ska beställa lite böcker och läsa på ifall att...
 
Vad är det för vvs de skall göra? Golvvärmen eller hela bygget?
 
N Noseone skrev:
Vad är det för vvs de skall göra? Golvvärmen eller hela bygget?
Hela bygget, inklusive golvvärme i plattan och övervåning och luft/vatten värmepump.
 
Då hade jag endast betalt för levererat material och säg betalt för arbete veckovis om de behöver likviditet i företaget.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Låter som att du borde kolla upp VVS-firmans ekonomi. Det vet du hur man gör?
 
Åsa Lund
Vad du gör så aldrig förskott!
 
  • Gilla
Robster och 2 till
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Lite statusuppdatering.
Hade tekniskt samråd i onsdags, det gick väldigt bra. Mina förutfattade meningar om att det skulle vara tungrott och byråkratiskt försvann :D K-ritningarna är dock inte klara, men nästa vecka skickar vi in dem och får då startbesked.
Får se om vi hinner gjuta plattan innan semestrarna. Vi har inte lyckats få kontakt med firman som ska göra jobbet :worried:. Sen börjar jag tveka angående VVS-firman vi tänkt anlita, de verkar vilja ha 1/3 betalt vid beställning och 1/3 vid jobbstart. Mycket pengar som ska ut innan något är levererat.
Börjar tänka i banorna att jag gör VVS själv istället. Förmodligen dumt, men ska beställa lite böcker och läsa på ifall att...
Själv la jag alla rör innan gjutningen. Vatten, avlopp, golvvärme samt en del rör för elmatning. Jag la även rör ut ur plattan för eventuella framtida behov. Inte så svårt. Min rörmokaren kollade och kopplade ihop golvvärmen och vattnet. Tog honom några timmar.
Har ni köpt material till plattan och golvvärme? Tjällden har annars ett bra paket.
 
  • Gilla
villeg och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Låter som att du borde kolla upp VVS-firmans ekonomi. Det vet du hur man gör?
Jag har inte kontrollerat något mer än det man får fram ifrån olika sidor som hitta.se, allabolag.se, merinfo.se. Ekonomin ser bra ut utifrån vad jag kan bedöma. Mycket eget kapital, kassalikviditet över 200%. Antar att det var det du menade, eller hade du något annat i åtanke? Siffrorna man ser är ju inte helt färska.

Tittade också i årsredovisningen (för 2016) lite mer i detalj och hittade inget konstigt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Själv la jag alla rör innan gjutningen. Vatten, avlopp, golvvärme samt en del rör för elmatning. Jag la även rör ut ur plattan för eventuella framtida behov. Inte så svårt. Min rörmokaren kollade och kopplade ihop golvvärmen och vattnet. Tog honom några timmar.
Har ni köpt material till plattan och golvvärme? Tjällden har annars ett bra paket.
Vi har inte köpt material än. Tanken var att leja ut hela den biten och själva ta över efter att plattan är klar. Men börjar inse nu att det tiden är knapp. Inte helt lätt att hitta VVS-firma som kan börja med kort varsel.

Tack för tipset med Tjälldén. De har en föredömligt hemsida (y) . La du ut kantelement, isolering och armering själv också?

De VVS-firmor jag pratat med hittills verkar inte så sugna på att bara göra en mindre bit av arbetet. Helst skulle jag vilja ha en firma som kommer hit och gör jobbet jag inte kan själv, och även kontrollerar det jag gjort. När det gäller snickare så verkar det upplägget inte vara något problem.
 
villeg villeg skrev:
Jag har inte kontrollerat något mer än det man får fram ifrån olika sidor som hitta.se, allabolag.se, merinfo.se. Ekonomin ser bra ut utifrån vad jag kan bedöma. Mycket eget kapital, kassalikviditet över 200%. Antar att det var det du menade, eller hade du något annat i åtanke? Siffrorna man ser är ju inte helt färska.

Tittade också i årsredovisningen (för 2016) lite mer i detalj och hittade inget konstigt.
Ja, det var ungefär det.
Du kan också ta en kreditupplysning; det ger en bild av om ekonomin drastiskt försämrats på sistone.
 
  • Gilla
Jossn
  • Laddar…
Intressant, ska bli kul att se hur det utvecklas för er :)
Jag har liknande funderingar själv, antingen bygga till en gammal stuga rejält eller bygga nytt. Det sistnämnda blir nog både enklare och billigare i mitt fall. Tanken är även för mig att göra mycket själv, mycket för att det blir nödvändigt att få ner kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.