Bygger ett litet Attefallshus på tomten i Sollentuna.
Har i efterhand förstått att jag går emot de rådande strukturerna och rådande arbetssätt som finns i byggbranschen. Vad jag förstår så "köper" man normalt grunden som ett "kit", dvs schaktning, bygga form, dränering, rulla ut golvvärme, armering, provtryckning och slutligen gjutning. Jag har gjort allting själv (utom provtryckning som jag till slut lyckades få en rörmokare att göra), men nu är problemet med gjutningen. Tänker att jag själv kan vara med och vibra men skulle behöva någon som slodar och som varit med förut och gjutit grund. Det handlar om kanske en timmes jobb och det är ingen som är intresserad. Och när man köper betong så köper man enbart betong och leverans vid en viss tidpunkt, och det går inte att köpa till den här extrahjälpen (sloda/vibra) vilket är jättetråkigt.
Jag undrar
1. Är det möjligt att hinna med att både vibra och sloda själv när betongen levereras? Ska ha C25/30, kanske går att beställa "extra blöt" betong för att få längre tid innan det stelnar
2. Vad händer om jag enbart vibrar betongen och sedan flytspacklar det sista för att få det jämt
3. Någon som ser någon annan lösning, att blanda betong själv och gjuta är inget alternativ för mej
4. Kanske finns det någon i norrförort som kan sloda och vill ha ett hyfsat välbetalt extraknäck vecka 26/27

/Uffe
 
  • Förberedelse av grund för Attefallshus med byggmaterial och presenningar på en grävd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är nästan i samma situation men tänkte köra med självkompakterande betong och då kan man skippa vibreringen om jag nu fattat rätt.
 
A
Vi gjöt just in ett betongbjälklag i vårt hus, tog hjälp av en betongkille. Hela gjutningen med betongpump, 5kbm betong, relativt lång transport (4mil) och två gubbar som gjöt och slodade kostade 16 000:-, där deras kostnad var 3500:- efter rot.

Jag kommer aldrig mer stå och försöka få det jämt själv, allt jag gjorde var att koka kaffe och låsa efter dem.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Staffans2000
Själv gjöt "jag" en platta på 20 m2. Betongkillen hällde ut betongen jämt och fint samt krattade ut den i hörnena. Själv sprang jag runt med hyrvibratorn. Jag hade beställt finkornig betong, så slodandet fick vara.
Betongen kostade ca: fem tusen.

Staffan
 
Leta upp ett par vänner så fixar ni det där ihop. Inte så svårt för att så litet hus.

Det du ska ha för att få mer tid att arbeta med betongen heter "fördröjning". Det är en tillsats som gör att det tar längre tid för betongen att bli hård. I övrigt påverkas inte betongen. Konsistensen (beror i stort sett på det som kallas sättmått på betongspråk och hur stora stenar man väljer) påverkar inte tiden tills betongen börjar bli hård, i alla fall inte så mycket. Vilken konsistens betongen behöver ha beror på om den ska kunna pumpas och om du vill kunna bygga fall med den.

Ska du gjuta med ränna eller mastpump så skulle jag säga att det går bra att göra på två, en som skottar/styr slangen och en som vibbar. Bilföraren kör ju runt rännan eller masten dit ni vill ha den.
Ska du gjuta med släpvagnspump så är det bra att vara tre. En som går runt och sprutar ut betongen, en som vibbar och en som hjälper till med slangen. Pumpskötaren är inte så hjälpsam i detta fall, han/hon kör ju pumpen.

På en liten grund är det ju inte aktuellt att sloda innan allt är utlagt i alla fall, så det behövs ingen särskild person för det.

Glätta är samma sak där, det görs ju först efter en tid, så det hinner man med ändå.

De golv jag gjutit har jag alltid gjort ihop med några bekanta. Har inte haft några problem att få det så jämt att jag med lite slipning och handspackel kunnat plattsätta eller måla golven efteråt.

A och O vid gjutning är planering. Se till att allt finns på plats och att alla vet exakt vad de ska göra.

Inlägg om några gjutningar på egen hand:
https://www.byggahus.se/forum/threa...aelvkompakterande-betong.301425/#post-2783013
 
Ja. Planering i förväg är viktig!
Hyr en roterande laser med tillhörande mottagare och platta.
Mät noga ut en kalibreringspunkt som är färdig höjd på betongen. Göm inte att räkna med vad du skall ha ovan på betongen! (Färg=0mm klinker 10+4=14mm) Använd denna att nollställa mottagaren på, kontrollera att inge skymmer lasern under arbetet över hela ytan.
Jag hade ingen vibrator då det finns tillägg till betongblandningen då behövs den inte.
Läs mitt inlägg tidigare i tråden.
Lycka till.
 
P para skrev:
Jag är nästan i samma situation men tänkte köra med självkompakterande betong och då kan man skippa vibreringen om jag nu fattat rätt.
Hur mång kvm ska du gjuta para? Tänkte du försöka sloda själv? Tror också man ska hoppas på en "snäll" betongare som förstår att vi är amatörer när betongen levereras!
 
N nasuf skrev:
Hur mång kvm ska du gjuta para? Tänkte du försöka sloda själv? Tror också man ska hoppas på en "snäll" betongare som förstår att vi är amatörer när betongen levereras!
Ett ”attefallsgarage” så det är 24-25kvm. Bygger form med L- element så egentligen borde det ju bara vara att fylla med betong (självkompakteranse) och dra över med en sloda direkt efter. Blir nog att jag får göra det själv.
Betongbilen kommer ju kontorstid och då är ju alla vänner o grannar på jobbet och få tag på en betonggubbe för 2h jobb är inte lätt. Jag ska ha klinkers som ytskikt så om ytan blir lite dålig gör det inget.
 
Tack för alla svar och råd, min plan med den här informationen.

Självkompakterande betong S3 eller S4, förmodar att ju mer lättflytande betongen är desto längre tid har jag på mej och behöver då inte "fördröjningen" man kan tillsätta. En "polack-sloda" med 110mm rör. Såg också att "Leif i skåne" fick betongaren att börja lägga betongen på plattan, istället för voten som jag förstått att de egentligen vill börja fylla, och det känns ju också klokt för att minska risken att isoleringen flyter upp. Sen är det väl viktigt att täcka betongen snabbt och vattna de kommande dagarna/veckan så det inte brinner för fort. Blir det sen inte tillräckligt plant så är det väl bara att lägga på flytspackel tänker jag.

Jag kommer också lägga på radonmembran RAC 800, men det gör jag typ tidigast 6 månader efter gjutningen när grunden torkat ut, och sedan något klickgolv på det.

Lägger ut fler bilder så kan det bli ett varnande exempel på hur man inte ska göra :D ...
 
F
Polack-sloda... :rolleyes: Det kostar 65kr/dygnet att hyra en riktig sloda.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F fsn skrev:
Polack-sloda... :rolleyes: Det kostar 65kr/dygnet att hyra en riktig sloda.
Jo, men de är tyngre, och med S3/S4 så sjunker dom lättare, men visst, jag skulle kunna gardera upp mej och hyra en riktig sloda utifall ...
 
F
N nasuf skrev:
Jo, men de är tyngre, och med S3/S4 så sjunker dom lättare, men visst, jag skulle kunna gardera upp mej och hyra en riktig sloda utifall ...
Den sjunker inte.

Och rent generellt, jag har gjutit minst 30 betongplattor, du kommer att få problem om du är helt ensam. Rätt höjd kommer att vara ditt största bekymmer. Även med fullflyt eller SKB så är det en tröghet i materialet, det rinner inte ut själv i nivå.

Klura på ett sätt att kolla av höjderna. Har du sådan formfaktor att du får över en rätskiva eller rak bräda på kortaste hållet så kör med det. Jag antal att du har L-element och att du gjuter upp till kant?

Och oavsett vilket, leta upp nån som kan hjälpa dig. Kompis, fru eller ett inhyrt proffs. Det handlar inte om en timma som du skrev inledningsvis men kanske om två timmar.
 
Håller med föregående talare. Vid gjutning bör man vara minst två. En som rakar ut och en som kollar av höjden och finjusterar. Betongbilsföraren kommer att jobba för att bli av med sitt lass så fort som möjligt och att efterjustera betong är inte så smidigt. Ska det vara en synlig platta så rekomenderar jag inte bara slodning, du kommer att få jättesmå ryggar överallt. Så även när vi gjuter husplattor så brukar vi köra över med "helikoptern" för att slippa en massa jobb sedan, ibland räcker det med att köra över med en speciell stålslip med långt skaft för att få ut ryggarna.
Det finns ingen liten byggfirma du kan hyra in några timmar, för ett sånt här jobb behöver man inte vara betongarbetare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Staffans2000
Jag får kontra med att ånyo påpeka att jag var såväl ensam som novis. Gjutandet av min lilla platta var enklare än jag trodde. Det var bara att fylla upp till kanten på formen samtidigt som jag klafsade omkring med vibratorn. När det var fullt tog jag en rätskiva och drog av den lilla mängd överflödig betong. Klart. Någon sloda kunde jag inte använda eftersom det var en platta i en grop, så slodaskaftet tog emot jordvallarna så fort jag försökte jämna till den. Men tack vare att jag hade beställt finkornig betong är ytan förvånansvärt jämn och fin.

Om betongkillen verkar jäktad kan du säkert lugna ner honom med en femhundring, så får han nog plötsligt tid över till att hjälpa dig med krattandet!

Staffan
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.