hevi hevi skrev:
Håller själv på att prospektera ett bevattningssystem till trädgården. Jag har valt att köra med Rainbirds system då jag kan få bra priser på dem.

Några saker du bör tänka på kring droppbevattning:
-ska du köra med 100m doppslang så ska du välja en tryckkompenserad, t ex Rainbird XFD. Tänker du dig att gräva ner den så behöver du ha en droppslang anpassad för det (annars kommer rötter växa in i slangen och den slutar fungera).
-droppbevattning har som regel låga flöden och då behöver du eventuellt en speciell lågflödesventil, annars kommer inte ventilen fungera korrekt.

Några saker du ska tänka på angående gräsmattebevattningen:
-en grundregel är att inte blanda olika modeller av sprinklers på samma zon, så om du behöver göra det så skall du lägga dem i olika zoner då olika modeller vanligtvis ger olika mängd nederbörd per ytenhet (Rainbird har dock produkter som går att blanda i samma zon).
-dela in trädgården i zoner utifrån hur mycket vatten dom behöver -har du en del av gräsmattan som ligger i sol hela dagen och en annan som är skuggad så lägg dem som två zoner (du kommer med största sannolikhet behöva fler än en zon för din gräsmatta, då flödet antagligen inte kommer att räcka till för att bevattna hela gräsmattan på en gång).
-Har du *väldigt* stora höjdskillnader över en zon så kan det behövas sprinklers med inbyggd tryckregulator för att sprinklersarna ska få rätt arbetstryck.
-Sprinklers fungerar bäst om dom får jobba med rätt tryck (oftast ca 3 bar) -väljer du ventiler med inbyggd flödesreglering så kan du justera ner arbetstrycket i zonen om det skulle bli för högt.

Själv planerar jag att köra på en kombination av Rainbird 5004 med MPR munstycken och Rainbird 1804 med RVAN sprinklerhuvuden då man kan blanda dessa i samma zon, Rainbird har nämligen något dom kallar för "matched persipitation rate", alltså att just 5004 och 1804 RVAN kan ge samma mängd nederbörd oavsett kastlängd vilket gör att jag kan köra den mindre 1804 på smalare/mindre ytor och för att täcka oregelbundna begränsningsytor och så kör jag 5004 för att täcka de större, öppna gräsytorna.

Rainbird har för övrigt en handbok som går igenom det mesta kring hur man planerar sitt bevattningssystem:
[länk]
Tack för tipsen. Ska kika lite tydligare imorrn.

Ang droppbevattning av häck tänkte jag initialt ha det ovan jord - då en svart slang inte syns så mycket ändå. Kanske ettt sämre alternativ, vet inte riktigt.

Tomten är helt plan och egentligen är det inga stora skillnader i sol / skugga. Eller ja det är det ju men inte så att en sida är skugga jämt. Sol på framsidan på morgonen och på baksidan på kvällen.

Ang controllers så såg jag att Rainbird ESP-me + WiFI modulen kostar 175 euro (från tyskland) samma pris som Open Sprinkler 3.0 typ. Om jag förstår rätt har Home Assistant en Rainbird komponent så då får jag in styrning där om jag vill. Så kanske det bättre valet att välja Rainbird kontroller ihop med resten av Rainbirds grejer.

Skulle du säga att Rainbird är det bättre valet, jämfört med Gardena?

Jag har inte hittat om Rainbird har "uttag" på tomten såsom Gardena Pipeline har?
 
Micro553 Micro553 skrev:
Tack för tipsen. Ska kika lite tydligare imorrn.

Ang droppbevattning av häck tänkte jag initialt ha det ovan jord - då en svart slang inte syns så mycket ändå. Kanske ettt sämre alternativ, vet inte riktigt.

Tomten är helt plan och egentligen är det inga stora skillnader i sol / skugga. Eller ja det är det ju men inte så att en sida är skugga jämt. Sol på framsidan på morgonen och på baksidan på kvällen.

Ang controllers så såg jag att Rainbird ESP-me + WiFI modulen kostar 175 euro (från tyskland) samma pris som Open Sprinkler 3.0 typ. Om jag förstår rätt har Home Assistant en Rainbird komponent så då får jag in styrning där om jag vill. Så kanske det bättre valet att välja Rainbird kontroller ihop med resten av Rainbirds grejer.

Skulle du säga att Rainbird är det bättre valet, jämfört med Gardena?

Jag har inte hittat om Rainbird har "uttag" på tomten såsom Gardena Pipeline har?
Ovan jord kommer inte synas när väl häcken etablerat sig. 100m Rainbird XFD får du för typ 600kr ink frakt från Tyskland- vill du ha nergrävt så ska du välja XFS som kostar en tusing för 100m.

Vad gäller Rainbird vs Gardena så har jag dålig koll på Gardena men jämfört med t ex Hunter som är ett proffsmärke (till skillnad från Gardena) så kör Rainbird åttor runt Hunter -Rainbirds munstycken ger mycket jämnare spridning och med mindre avdrift pga större vattendroppar plus att du har möjligheten att blanda spridare i samma zon vilket gör att du kan täcka även komplicerade trädgårdar med bevattning på ett effektivt sätt. Stora nackdelen med Rainbird är ju att det inte finns att köpa för amatörer i Sverige...

Rainbird har mig veterligen inte nedsänkta uttag, men det är ju inget problem att köra med Hunter eller Rainbird för bevattningen men lägga till några gardena-uttag om man så vill...
 
Nåt sånt här hade jag tänkt mig från insidan.
Hade inte rätt symboler i datorn så jag tog vad jag hade. Men märkte upp de istället.
Hoppas det klarnar från min förklaring igår.
 
  • Schematisk bild av ett rörsystem med uppmärkta zoner och komponenter såsom avstängningsventil, backventil och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fgo fgo skrev:
Nåt sånt här hade jag tänkt mig från insidan.
Hade inte rätt symboler i datorn så jag tog vad jag hade. Men märkte upp de istället.
Hoppas det klarnar från min förklaring igår.
Intressant. Jag skulle också kunna ha ventiler och styrning inomhus MEN nackdelarna för mig är

- 4 hål i väggen
- Rören kommer inte ut vid gräsmattan utan mellan hus och garage i så fall. Både snyggare och enklare att ha rören i direkt anslutning till gräset.

Kan kanske göra nåt likande under diskho men frågan är om x antal ventiler får plats. Förmodligen inte.

Är det en bättre lösning att ha ventiler och styrning inomhus? För jag har även en potentiell möjlighet att dra vatten till garage (ej byggt än) för att där kunna starta.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Intressant. Jag skulle också kunna ha ventiler och styrning inomhus MEN nackdelarna för mig är

- 4 hål i väggen
- Rören kommer inte ut vid gräsmattan utan mellan hus och garage i så fall. Både snyggare och enklare att ha rören i direkt anslutning till gräset.

Kan kanske göra nåt likande under diskho men frågan är om x antal ventiler får plats. Förmodligen inte.

Är det en bättre lösning att ha ventiler och styrning inomhus? För jag har även en potentiell möjlighet att dra vatten till garage (ej byggt än) för att där kunna starta.
Jag är kanske lite feg av mig, men jag tänker som så att det är fullt vattentryck fram till magnetventilerna och det behövs rätt rediga rör för att få bra flöde, och om en ventil eller anslutning av någon anledning lossnar eller börjar läcka så kan det bli rätt mycket vatten att ta hand om, så jag tänker lägga ventilerna utanför huset (i två ventilboxar) och sedan dra vatten dit efter alla konstens regler.

Funderar även på om det finns flödesvakter som kan trigga och stänga av vattnet om flödet ut till bevattningssystemet blir onormalt högt (har en sådan minivariant till min kyl och frys för kolsyrat vatten och ismaskin, och den lilla mackapären stoppar vattenflödet i fördelarskåpet om flödet till dem det blir högt, dvs en slang har lossnat).

Det är ju lite trist om man kommer hem efter en weekendresa och upptäcker att det där 25mm röret vistt har stått och sprutat vatten för fulla spjäll senaste 72 timmarna...
 
hevi hevi skrev:
Jag är kanske lite feg av mig, men jag tänker som så att det är fullt vattentryck fram till magnetventilerna och det behövs rätt rediga rör för att få bra flöde, och om en ventil eller anslutning av någon anledning lossnar eller börjar läcka så kan det bli rätt mycket vatten att ta hand om, så jag tänker lägga ventilerna utanför huset (i två ventilboxar) och sedan dra vatten dit efter alla konstens regler.

Funderar även på om det finns flödesvakter som kan trigga och stänga av vattnet om flödet ut till bevattningssystemet blir onormalt högt (har en sådan minivariant till min kyl och frys för kolsyrat vatten och ismaskin, och den lilla mackapären stoppar vattenflödet i fördelarskåpet om flödet till dem det blir högt, dvs en slang har lossnat).

Det är ju lite trist om man kommer hem efter en weekendresa och upptäcker att det där 25mm röret vistt har stått och sprutat vatten för fulla spjäll senaste 72 timmarna...
Sant så sant.

Inte ens kul om det är i garaget. Ska det till en sån lösning så ska det dra vatten mellan hus och garage. Inte långt avstånd men ändå. Dessutom har jag ingen brunn i garaget så läcker det så blir det inte så kul. Anledningen att jag tänker Garage är ju att grejerna är skyddade från väder och vind och att man kan koppla så luftning med kompressor är enkel.

Kanske ändå ska satsa på ventilboxar utanför huset.
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Micro553 Micro553 skrev:
Sant så sant.

Inte ens kul om det är i garaget. Ska det till en sån lösning så ska det dra vatten mellan hus och garage. Inte långt avstånd men ändå. Dessutom har jag ingen brunn i garaget så läcker det så blir det inte så kul. Anledningen att jag tänker Garage är ju att grejerna är skyddade från väder och vind och att man kan koppla så luftning med kompressor är enkel.

Kanske ändå ska satsa på ventilboxar utanför huset.
I sammanhanget är det inte en stor investering med ett par ventilboxar... Min tomt är löjeväckande plan så jag kommer ändå att behöva blåsa ur hela systemet inför vintern då jag inte kan garantera en lutning i rören som möjliggör tömning genom dräneringsventil, men jag tror inte att det är ett stort jobb -jag kommer att ha en anslutning för tryckluft i varje ventilbox så det blir till att ladda kompressorn med luft och sedan baxa ut den till var ventlbox på hösten. Missar man hösturblåsningen finns det dock goda chanser att det blir en synneligen kostsam affär...
 
hevi hevi skrev:
I sammanhanget är det inte en stor investering med ett par ventilboxar... Min tomt är löjeväckande plan så jag kommer ändå att behöva blåsa ur hela systemet inför vintern då jag inte kan garantera en lutning i rören som möjliggör tömning genom dräneringsventil, men jag tror inte att det är ett stort jobb -jag kommer att ha en anslutning för tryckluft i varje ventilbox så det blir till att ladda kompressorn med luft och sedan baxa ut den till var ventlbox på hösten. Missar man hösturblåsningen finns det dock goda chanser att det blir en synneligen kostsam affär...

Kan du utveckla det där med en anslutning för tryckluft till varje ventil? Min tomt är också helt plan.

Kikade lite kontrollers och lutar ut en Rainmachine mini-8 för min del. Som sätts i en skåp på fasaden. Frågan är bara om den klarar vintern eller om man behöver koppla loss allt och ta in. Finns det extra vädersäkrade skåp kanske? Jag kikade på deras egna men gissar att det är gjort för mer varmare klimat.

Sen är det ingående vatten - sätter men det via utkastaren eller drar man ett separat rör? Tanken nu är att ta ut vatten vid diskhon, där jag ändå har ett utkast på utsidan och även el för kontrollern.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Kan du utveckla det där med en anslutning för tryckluft till varje ventil? Min tomt är också helt plan.

Kikade lite kontrollers och lutar ut en Rainmachine mini-8 för min del. Som sätts i en skåp på fasaden. Frågan är bara om den klarar vintern eller om man behöver koppla loss allt och ta in. Finns det extra vädersäkrade skåp kanske? Jag kikade på deras egna men gissar att det är gjort för mer varmare klimat.

Sen är det ingående vatten - sätter men det via utkastaren eller drar man ett separat rör? Tanken nu är att ta ut vatten vid diskhon, där jag ändå har ett utkast på utsidan och även el för kontrollern.
På hösten så blåser man ur bevattningssystemet med tryckluft så att slangar, ventiler och sprinklers inte fryser sönder av stående vatten. Lite beroende på hur omständig man vill vara så kan man även köra överkursen och plocka loss hela förgreningsröret inklusive ventiler från ventilboxen och förvara den i plusgrader. Har man kontrollerad lutning på alla rör kan man sätta en automatisk dräneringsventil i lägsta punkten och då slipper man blåsa ur systemet på vintern (dock måste man fortfarande vintersäkra tillvattnet så att den inte fryser)

Vad gäller var man tar vattnet ifrån så bör man inte ta det från en utkastare. Dels begränsar utkastaren normalt flödet en hel del och dels så ger den ifrån sig ganska mycket ljud när vattnet strömmar igenom vilket kan vara störande om man kör bevattningen på natten/tidig morgon. Idealt vill man ha ett ordentligt dimensionerat rör direkt efter vattenmätaren för bästa möjliga flöde, annars kan man tvingas dela in tomten i onödigt många zoner för att få tillräckligt flöde till varje spridare. Väl inne på den varma sidan sätter man en avstängningsventil och röret låter man luta en smula så att det töms när man lossar kopplingen på den kalla sidan på hösten då man vintersäkrar bevattningssystemet.
 
Hej. Kul tråd. Läs min tråd ”gröna rum blah blah” för att se hur jag designat. Jag har 5 zoner - 3 för gräsmattans olika väderstreck, en för dropp häck och en för dropp alla rabatter.

I huset har ”jag” dragit tjockt kopparrör direkt från mätare till ventilbox för att inte tappa tryck eller flöde. Ventilerna skall inte vara inomhus (om du inte har dem i mässing och har brunn under). Pem är R25 från rinkaby genomgående. Likaså är det deras droppslang. Den är tryckreglerad, vilket en sådan måste vara.

Alla hoppupp-spridare är från Hunter, deras MP-serie. Jag rekommenderar denna STARKT. De sprider vackert, konserverar vatten, men framför allt så kan du kombinera dem hejvillt, utan att byta munstycken eller få fel nederbörd i olika områden! Tidigare (alla andra märken) sprider man olika mycket om man ändrar vinkeln, vilket ju inte är konstigt.

Jag har köpt från Östorps bevattning. Rekommenderas också.

Ja just det. Kontrollern är wifikopplad och styrs helt via telefonen. Importerad från USA.
 
Hej igen!

Snart framme vid beställning. Kommer köra på 6 ventiler, 4 för gräsmatta och 1 för droppbevattning och 1 för ett Gardena uttag på tomten. Kommer ha 2 ventilboxar i närheten av utkastet. Kommer dra kabel för styrning av ventilerna till garget (ca 10 meter bort)

Några frågor:

1. Tips på prisvärd kabel för styrning av ventilerna. Kommer dra i flexrör. Fick till på 7-ledad släpvagnskabel på biltema men den är bara 10 meter och jag behöver 12 meter.

2. Vad behöver jag för kopplingar från uttaget. Det är ett 1/2 tums R15 som ska kopplas ihop med PEM 25. Lyckas ej hitta en sån övergång.

3. Tänker att jag kör PEM 25 ner i backen vid uttaget och sen drar en kort bit till där jag ska ha ventilerna. Gissar att jag använder 5 x T-koppling och 1 x L koppling in i ventilerna?

Kan man använda https://www.bauhaus.se/plastrorskoppling-t-ror-25-bp.html

4. Sätter man ventil för kompressor strax efter utkast på PEM slangen? Innan den går ner i marken?

Tack på förhand.
 
1. Du kan använda vilka elkablar som helst som tål utomhus. Dra dem i en elslang så kan du i värsta fall byta dem. Varför skall du ha 7-ledare? Du kan väl dra två femledare eller två fyrledare? Tänk på att du i ventilboxen måste koppla elsladdar helt torrt. Helst i gel. Lite vatten in i ventilen och zapp.

Edit:
Proffsledare om du känner att du måste
Riktiga skarvar i gel från 3M

2. Kan du nog plocka ihop på rinkaby?? Men om matande ledning är lång och 15R så kommer det vara begränsande mot resten.

Edit:
Pem plast 25x20 inv
Bussning 20x15

3. Man brukar använda hårdplastkopplingar i boxen. Alternativt mässing. Då finns det färdiga rör med tre utstickare.

4. Sätt en hane luftkoppling på ett T-rör någonstans mellan utkastare och automatventiler. Min sitter i skälva boxen. Se min tråd. Glöm inte att ha en kran på avstickaren.

Varför vill du ha automatventil innan gardenakopplingsslingan? Den vill man ju ha på hela tiden så att man bara klickar på slang när man vill vattna!

(Jag har ingen koppling till varken Östorps eller rinkaby)
 
Redigerat:
elpaco elpaco skrev:
Hej. Kul tråd. Läs min tråd ”gröna rum blah blah” för att se hur jag designat. Jag har 5 zoner - 3 för gräsmattans olika väderstreck, en för dropp häck och en för dropp alla rabatter.
Länka gärna till tråden!
 
C crazytok skrev:
Länka gärna till tråden!
Det tar ju lite mot, då det är första träffen om man söker på ”gröna rum”, men jag känner mig semestersnäll:
Trädgård, gröna rum och gräs, post 63
 
  • Gilla
wasseng och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.