Jag undrar om det går installera trappbrytare där är från början vanliga strömbrytare. Jag köpte nämligen fel från början och vill veta om det är möjligt innan jag går och köper rätt.
 
Vad menar du med vanliga brytare? Om du menar enpoliga brytare kan du använda trappbrytare istället, det är så man gör. Vet inte ens om det går att köpa enpol idag.
 
R
Det går bra använd bara L och en pil ut
 
Vilken av pilarna rävlyan, ska man kasta tärning?

Får se om den bedrövliga reklamen i appen försvinner efter inlägg eller har något ändrats. Har aldrig sett det så förut helt obegripligt kass, att ha det så lockar inte läsare direkt.
 
R
Du kan kasta tärningen och tala om för TS att använda den som kommer upp ,höger eller vänster
finns två pilar så det är bara att välja :)
 
GK100 GK100 skrev:
Vilken av pilarna rävlyan, ska man kasta tärning?
Det kvittar egentligen, men om man sätter tråden på den utgången som är ”öppen” och man vänder strömbrytaren så att texten är rättvänd så kommer lampan vara släckt när strömbrytaren är intryckt i nederkant.

Elektriskt kopplingsschema för trapp/1-pol med strömbrytare, lamputtag och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara koppla nån av dessa två?
 
  • Elektrisk dosa med öppen front och synliga anslutningsskruvar, hålls upp mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
L + 1 eller 2 normalt tänding uppåt är det fel så snurra brytaren ett halvt varv
 
Fasen på ”L” & tändtråden på ”1”.
 
Tack alla. Har installerat brytaren nu. En annan fråga. Det finns ingenstans där man kan skruva fast trådarna. Det finns "knappar" till varje hål. Ska man trycka på knapparna eller? Trådarna sitter inte fast nu.
 
Håll knappen intryckt, sätt in kabeln, släpp knappen.
 
tommib
Man ska trycka in ledarna i hålen. De ska vara skalade lagom långt (11 mm på just den modellen). De ska fästa ordentligt.

Man ska inte behöva hålla in knappen och det kan bli fel om man gör det (ledarna på fel sida om fjäderklämman). Vissa modeller är dock bristfälligt konstruerade så om det hjälper kan man prova men då måste man veta att det sitter bra efteråt.
 
Som sagt, knapparna är till för att lossa trådarna när de skall kopplas ur. Man får trycka den (lagom) skalade tråden rätt håret in i hålet. Provryck lite efteråt. Trådarna får absolut inte sitta löst, då kan det bli glapp med värmeutveckling.

Du brukar behöva en "fräsch" ände av tråden, inte en ände som suttit i den gamla kopplingen. Klipp av och skala ca 11mm.
 
Där ser man, jag har alltid trott att man ska trycka in knappen för att sätta in kabeln. Undrar om det i praktiken har någon betydelse?
 
Det är väl då det tommib skriver, några kardeler kan komma på fel sida om fjädern.

Det finns ju liknande snabbkopplingar i vissa armaturer, där det skall/kan kopplas lampsladd. De är ju så mjuka att man måste trycka in knappen för att få in dem. Man får hoppas att de är konstruerade så att man hamnar på rätt sida om fjädern iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.