Vet om att det finns 1000 trådar med just detta men jag tycker det finns väldigt lite bilder. Det jag vill se är målade väggar på våtrumsmatta. Och frågor på de:
1. Hur länge håller det? (Exkl dusch)
2. Vilket märke på färg?
3. Var de värt budgetrenoveringen?

Gärna före bilder med men egentligen är det viktiga hur det ser ut nu
 
  • Gilla
Gittandonso
  • Laddar…
Jag gjorde det för ett par månader sen. Lite kort tid kanske för att avgöra hur hållbart det är, men det ser bra ut än iallafall trots hård användning (enda duschen och tre tonåringar i familjen).

https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1167#post-2890189

Jag körde med Beckers våtrumstäck. Det var den enda färgen jag hittade där tillverkaren hade tydliga instruktioner för målning på våtrumsmatta.
 
  • Nytt målat badrum med dusch, handfat och badrumsskåp, med använda handdukar och toalettartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med handfat, badkar och hyllor målat med våtrumstäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jennta och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gjorde det för ett par månader sen. Lite kort tid kanske för att avgöra hur hållbart det är, men det ser bra ut än iallafall trots hård användning (enda duschen och tre tonåringar i familjen).

[länk]

Jag körde med Beckers våtrumstäck. Det var den enda färgen jag hittade där tillverkaren hade tydliga instruktioner för målning på våtrumsmatta.
Aah du tog golvet med? Vårat har liknande färger original som du hade. Hur lång tid tog De? Blev ju superfint.
 
  • Gilla
GunillaLelle
  • Laddar…
Jag höll på under jullovet. Inte så intensivt, men mycket tid går ju åt att låta färgen torka... Bytte även tak och målade det ett par gånger.
Det ser lite mörkare ut på bilden än i verkligheten. Svårt att ta en bra bild med mobilen genom dörröppningen...
 
useless useless skrev:
Jag höll på under jullovet. Inte så intensivt, men mycket tid går ju åt att låta färgen torka... Bytte även tak och målade det ett par gånger.
Det ser lite mörkare ut på bilden än i verkligheten. Svårt att ta en bra bild med mobilen genom dörröppningen...
Dum fråga kanske, men vad plockade du bort å vad målade du runt ?
 
Jag tog bort toalettstolen, badrumsskåpet diverse krokar pappersrullshållare etc.
Handfatet lossade jag så jag kunde dra ut det lite från väggen åsså tog jag bort klammerna till vattenrören så jag kunde måla väggen bakom.
 
  • Renoveringsarbete i badrum med borttagen toalett och lossat handfat framdraget från väggen, målartejp och plast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tog bort toalettstolen, badrumsskåpet diverse krokar pappersrullshållare etc.
Handfatet lossade jag så jag kunde dra ut det lite från väggen åsså tog jag bort klammerna till vattenrören så jag kunde måla väggen bakom.
Okej! Det ut som väggarna är kakel? Är det golvet som är matta bara? Jag tänkte mig måla rubb å stubb :crysmile::p
 
  • Gilla
evacubanita
  • Laddar…
Det är matta både på vägg och golv.
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gjorde det för ett par månader sen. Lite kort tid kanske för att avgöra hur hållbart det är, men det ser bra ut än iallafall trots hård användning (enda duschen och tre tonåringar i familjen).

[länk]

Jag körde med Beckers våtrumstäck. Det var den enda färgen jag hittade där tillverkaren hade tydliga instruktioner för målning på våtrumsmatta.
Var köpte du färg?? hittar inte grå ,bara vit...tack för svaret
 
På färgaffären blandar dom till den kulör man vill ha.
 
useless useless skrev:
På färgaffären blandar dom till den kulör man vill ha.
Vad kostar det per L cirka och hur många L per kvm går de åt? Om man målar 2 gånger
 
Fundera på färgvalet. Beckers våtrumsfärg är blank och svårjobbad. Det är svårt att inte få det jämt och utan synliga variationer i målningen. Om du tittar på andra färgtillverkare så har de matta våtrumsfärger som inger ett helt annat uttryck. Det blir en annan klass på målningen.

Nu vet jag inte ytan men säg att du får betala 3000:- för en matt våtrumsfärg och 1500:- för Beckers. Med tanke på underarbete, täckning, målning etc. är ca 1500:- extra en liten peng för ett så mycket bättre slutresultat.
 
M Mikael St skrev:
Fundera på färgvalet. Beckers våtrumsfärg är blank och svårjobbad. Det är svårt att inte få det jämt och utan synliga variationer i målningen. Om du tittar på andra färgtillverkare så har de matta våtrumsfärger som inger ett helt annat uttryck. Det blir en annan klass på målningen.

Nu vet jag inte ytan men säg att du får betala 3000:- för en matt våtrumsfärg och 1500:- för Beckers. Med tanke på underarbete, täckning, målning etc. är ca 1500:- extra en liten peng för ett så mycket bättre slutresultat.
Rätt! Jag tänker ju, att en tillfällig renovering hos oss ska hålla i några åt tills vi gör om riktigt så att säga. Betalar gärna lite mer för att göra felaktigt på ett rätt sätt :rofl:
 
Vi har också målat med Beckers våtrumstäck. Tog allt, dvs golv, väggar och tak.

Är ungefär 1.5 år sedan och det har hållt bra, ända stället där färgen släppt är under ena foten till badkarsfronten... men så är den i metall också och sitter sjukligt tight mot karet så man måste dra foten en bit på golvet innan fronten är på plats.

Före:

Efter:


Vi rollade 3 lager. Plockade inte bort någonting, lite pilligare men det går.

Tips är att in ta svart golv... ett misstag min sambo fått lära sig nu i efterhand efter att röstat ner mitt förslag om grått golv :crysmile:
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
Förra ägaren målade väggarna i vår tvättstuga som hade våtrumstapet. Vet inte vad han gjorde för fel men ytan känns "fet" och damm fastnar på väggarna så det är ganska jobbigt att hålla rent. Men det kan ju såklart ha berott på fel färg eller dåligt underarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.