Ja är nästan galet fascinerad av hur min 420, slumpmässigt, väljer att röra sig på gräsmattan. Hade jag haft tid så hade jag kunnat titta på detta skådespel i flera timmar. Det som kanske fascinerar mig mest här hur den väljer att rotera när den när den nått begränsningslinjen. I alla fall så väljer roboten att rotera mellan 90 och 180 grader och då med en majoritet av gångerna så har rotationen varit närmare 180 grader än 90. Inte i ett enda fall har jag sett roboten rotera mindre än 90 grader.

I min, högst ovetenskapliga studie har jag märkt att det krävs en hel del "slump" för att roboten skall komma igenom trånga passager, eftersom det allt som oftast blir, p.g.a de höga vinklarna, att roboten vänder tillbaka. Jag tror att den lättare hade hittat igenom smala passager som den i emellanåt använt mindre rotationsvinklar. Dessutom hade det blivit mindre slitage på gräset, eftersom hjulen inte att behövt rotera lika mycket.

Det hade ju varit bra om jag som användare kunnat ställa in detta, precis på samma sätt när det gäller vilka vinklar som skall användas då roboten går ut från laddstationen.

[För att undvika missförstånd kring graderna, så är 180 grader, i detta fall, att roboten vänder runt och går tillbaka precis i samma spår som den kom i]
 
Den byter strategi ibland och studsar i trubbigare vinkel typ 35° istf. runt 170° (helomvändning). Då kommer den ganska lätt igenom en passage.
 
J
M Mad_Man skrev:
Ja är nästan galet fascinerad av hur min 420, slumpmässigt, väljer att röra sig på gräsmattan. Hade jag haft tid så hade jag kunnat titta på detta skådespel i flera timmar. Det som kanske fascinerar mig mest här hur den väljer att rotera när den när den nått begränsningslinjen. I alla fall så väljer roboten att rotera mellan 90 och 180 grader och då med en majoritet av gångerna så har rotationen varit närmare 180 grader än 90. Inte i ett enda fall har jag sett roboten rotera mindre än 90 grader.

I min, högst ovetenskapliga studie har jag märkt att det krävs en hel del "slump" för att roboten skall komma igenom trånga passager, eftersom det allt som oftast blir, p.g.a de höga vinklarna, att roboten vänder tillbaka. Jag tror att den lättare hade hittat igenom smala passager som den i emellanåt använt mindre rotationsvinklar. Dessutom hade det blivit mindre slitage på gräset, eftersom hjulen inte att behövt rotera lika mycket.

Det hade ju varit bra om jag som användare kunnat ställa in detta, precis på samma sätt när det gäller vilka vinklar som skall användas då roboten går ut från laddstationen.

[För att undvika missförstånd kring graderna, så är 180 grader, i detta fall, att roboten vänder runt och går tillbaka precis i samma spår som den kom i]
HELT riktigt och är av HELT samma åsikt.
Jag har en Gardena Sileno 100Li och kan bli lika fascinerad som du av hur den tar sig runt, upp och ned och slumpar allt möjligt.
Men, ett stort Men, det är att jag i många fall blir lika fascinerad som frustrerad när den vrider och vänder onödigt mycket på sig i trånga passager. Jag har en väldigt trång passage som dessutom är en återvändsgränd. Där stannar den gärna, väldigt länge emellanåt, och det beror på att den vrider och vänder sig lite, lite för mycket. Den byter ju strategi efter ett tag, men då har den oftast gått där lite väl länge enligt mitt eget tycke. Men men, gräset blir klippt i vart fall, och den har ju aldrig fastnat.

Skulle man kunna ställa in det så det hade blivit vettigt så ja, varför inte. Men då tar kanske den stora mattan "stryk" istället. När den rullar på de stora ytorna får den ju gärna vrida sig 180 grader så den kör mer eller mindre fram och tillbaka. I de fallen hade den ju mått sämre av mindre vridande och snarare stött emot onödigt mycket innan den vridit helt runt.

Vet inte vad som varit bäst. Men jag är av samma åsikt och insikt som du i det med trånga passager.

I slutändan är jag trots allt imponerad av min Sileno. Trodde nog inte den skulle klara min trånga passage som är flera meter lång och bara ca 100-120cm bred totalt (Med kabel på båda sidor är det inte mycket i mitten) alls egentligen. Var lite inställd på att antingen plantera ett trädgårdsland där eller köra med handjagare, och i båda fallen låta den vända med slingan innan den trånga passagen.
 
Redigerat:
Jag har en Sileno och 15 meter med 30-30-30 cm mellan begränsningskabel och guideslingan. Funkar prima men man får som ni säger stå ut med att den spenderar en del tid där.

Man tycker att den borde upptäcka att den vänder väldigt ofta och i det läget i stället börja med mindre vinkeländringar.
 
Man kan ju på HQ ställa in om trädgården är enkel, normal eller komplex, det styr vinklarna. Jag har komplex för att komma åt alla vinklar och vrår...
 
Det forskas rätt mycket i det och vet att flertal universitet och företag tittar mycket på det här med autonoma robottar och bla gräsklippare.

Besökte ett universitet för ett tag sedan som hade gräsklipparrobbotar.

Tanken är att optimera dessa så dom blir smartare och i framtiden kan själva lära sig omgivningen. Då lär dom sig vart hinder och så är och blir effektivare på att röra sig.
Dom kommer kunna skapa sig en egen karta av hur gräsmattan är.
 
Nja, för att de skall kunna skaffa sig en uppfattning om gräsmattan så måste de ha en karta. Denna kan de lära sig själva eller få serverad. Begränsnibgstråden är ett sätt att servera kartan, dock inte särskilt detaljerat.

Problemet med att få till en detaljerad karta är att veta vart man är. Många är de tillverkare som försökt sig på att använda GPS, att förlita sig på att hjulen rör sig med konstant friktion mot underlaget, eller till och med försökt förlita sig på gyron. Än så länge så har det nått så långt att man kan använda sig av cirkel/fyrkantklippning i områden som man sällan varit i och att man övervakar hur ofta man befinner sig i ett specifikt område via GPS, samt att man med hjälp av GPS försöker stanna kvar i detta området om man uppfattar det som för lite besökt.

Personligen tror jag mer på exakt positionering via radiofyrar eller liknande och att man skapar en detaljerad karta, än att roboten lär sig på något annat sätt.

Det är som med självkörande bilar, det krävs extremt mycket processingkraft om man skall "lära" den något...
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju på HQ ställa in om trädgården är enkel, normal eller komplex, det styr vinklarna. Jag har komplex för att komma åt alla vinklar och vrår...
Måste finnas både för och nackdelar med respektive valmöjlighet?
I annat fall bör inställningen ej kunna göras alls utan default i mjukvaran borde vara "komplex".

Din trädgård som exempel kan ju inte vara komplex rakt över allt, och då förmodar jag den tappar något när den rör sig på mer öppna ytor.

Observera att jag inte är någon expert, men generellt med valmöjligheter betyder ju att det finns både för och nackdelar.
 
J jaronsso skrev:
Måste finnas både för och nackdelar med respektive valmöjlighet?
I annat fall bör inställningen ej kunna göras alls utan default i mjukvaran borde vara "komplex".

Din trädgård som exempel kan ju inte vara komplex rakt över allt, och då förmodar jag den tappar något när den rör sig på mer öppna ytor.

Observera att jag inte är någon expert, men generellt med valmöjligheter betyder ju att det finns både för och nackdelar.
Jag är en expert, en självutnämnd sådan... ;-)
...skämt åsido så har jag en tendens att noggrant analysera saker och ting (väl mycket många gånger) så jag har rätt bra koll på detta efter tio år med HQs robotar.

Visst finns det för och nackdelar. Med "komplex" inställt så får klipparen ibland en tendens att köra med små vinklar och följa begränsningen istället för att köra över hela ytorna. Detta avhjälper HQ genom att fortfarande blanda stora och små vinklar när den kör och genom att i komplex mode köra samma storlek (på ett ungefär) på vinklarna en stund för att sedan byta till nästa storlek och sedan till nästa storlek. för att sedan gå tillbaka till originalstorleken igen.

Så för att minska riskerna för att vissa områden inte blir klippta, så kommer klipparen att behöva klippa mer och med mer variation i vinklarna.

Jag tycker dock att nackdelarna med en inställning i komplex mode inte är så stora ändå, Det känns väl avvägt. Det blir i praktiken enbart problem om man har långa utåtbuktande kurvor i begränsningen, är kanterna raka eller välvda åt andra hållet så lämnar den snabbt kanten av gräsmattan ändå. På min gräsmatta så uppvägs därför nackdelarna med fördelarna till största delen (har ett rundat "hörn" på tomten där det ibland ser lite korkat ut dock).

Lite roligt är det att konstatera hur grannarna står och analyserar klipparen när de är på promenad i området. De har väldigt svårt att förstå hur den "tänker". Det hjälper inte att försöka förklara att den inte tänker alls, de köper inte det då den verkar så väldigt smart för det mesta och enbart ibland agerar korkat...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju på HQ ställa in om trädgården är enkel, normal eller komplex, det styr vinklarna. Jag har komplex för att komma åt alla vinklar och vrår...
Var hittar jag den inställningen? Det enda jag kan finna avseende min 420 och komplexitet, är hur roboten skall gå när det går ut ifrån och tillbaka till laddstationen, ingenting hur det skall betee sig när den klipper.
 
En annan inställning som jag skulle vilja kunna justera är hur långt roboten backar ut när den stött på begränsningskablen. En för liten sträcka där leder ju till att roboten tenderar att stå och snurra en hel del innan den hittar en fri väg framåt.
 
J
M Mad_Man skrev:
En annan inställning som jag skulle vilja kunna justera är hur långt roboten backar ut när den stött på begränsningskablen. En för liten sträcka där leder ju till att roboten tenderar att stå och snurra en hel del innan den hittar en fri väg framåt.
Kan man inte det?
Eller är det bara backinställningen ut från laddstationen man kan förändra?
Någon backjusteringslängd kan man ju göra, men är osäker på vilket.
 
J jaronsso skrev:
Kan man inte det?
Eller är det bara backinställningen ut från laddstationen man kan förändra?
Någon backjusteringslängd kan man ju göra, men är osäker på vilket.
"Backsträcka
Med denna funktion kan man styra hur långtrobotgräsklipparen ska backa ut ur laddstationen innan den börjar klippa. Funktionen är användbar t.ex. om laddstationen är placerad långt in under en altan eller i ett annat trångt område."

Men samma backsträcka kanske tillämpas även när roboten backar ifrån begränsningskablen?
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är en expert, en självutnämnd sådan... ;-)
...skämt åsido så har jag en tendens att noggrant analysera saker och ting (väl mycket många gånger) så jag har rätt bra koll på detta efter tio år med HQs robotar.

Visst finns det för och nackdelar. Med "komplex" inställt så får klipparen ibland en tendens att köra med små vinklar och följa begränsningen istället för att köra över hela ytorna. Detta avhjälper HQ genom att fortfarande blanda stora och små vinklar när den kör och genom att i komplex mode köra samma storlek (på ett ungefär) på vinklarna en stund för att sedan byta till nästa storlek och sedan till nästa storlek. för att sedan gå tillbaka till originalstorleken igen.

Så för att minska riskerna för att vissa områden inte blir klippta, så kommer klipparen att behöva klippa mer och med mer variation i vinklarna.

Jag tycker dock att nackdelarna med en inställning i komplex mode inte är så stora ändå, Det känns väl avvägt. Det blir i praktiken enbart problem om man har långa utåtbuktande kurvor i begränsningen, är kanterna raka eller välvda åt andra hållet så lämnar den snabbt kanten av gräsmattan ändå. På min gräsmatta så uppvägs därför nackdelarna med fördelarna till största delen (har ett rundat "hörn" på tomten där det ibland ser lite korkat ut dock).

Lite roligt är det att konstatera hur grannarna står och analyserar klipparen när de är på promenad i området. De har väldigt svårt att förstå hur den "tänker". Det hjälper inte att försöka förklara att den inte tänker alls, de köper inte det då den verkar så väldigt smart för det mesta och enbart ibland agerar korkat...
Du har säkert rätt i dina analyser kring att det är väl avvägt, men det är nog väldigt beroende på trädgård och tester hos respektive ägare i varje inställningsmöjlighet krävs.

Har också ett par grannar, i synnerhet de som passerat pensionsåldern en bit, som gärna tittar på vår lilla robot.
Jag har ingen "fancy" HQ utan en Sileno 100Li, men den rör sig som en HQ helt klart :)
 
J
M Mad_Man skrev:
"Backsträcka
Med denna funktion kan man styra hur långtrobotgräsklipparen ska backa ut ur laddstationen innan den börjar klippa. Funktionen är användbar t.ex. om laddstationen är placerad långt in under en altan eller i ett annat trångt område."

Men samma backsträcka kanske tillämpas även när roboten backar ifrån begränsningskablen?
Nej - det vet jag inte alls faktiskt.
Mycket möjligt det bara är laddstationen man kan styra.
Visste bara det fanns någon möjlighet till inställning på back :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.