Hej!
Attefallshuset håller på att bli färdigt men det saknas ventilationen. Jag har läst lite här i forumet och undrar några saker där jag gärna tar hjälp av era kloka åsikter. Först lite om huset:

- 24kvm2
- sovloft ovanför badrummet
- "bra" isolerat (inkl fuktspärr i väggarna och taket)
- luftvärmepump
- det finns ett öppningsbart fönster vid köksdelen och ett litet i badrummet (och ingångsdörren)
- i badrummet ska det bli en förbränningstoalett (FB) och en fläkt för att få ut den fuktiga luften typ "pax" eller liknande
- finns just nu ingen tillluftsventil eller frånluftsventil installerad alls

Frågorna är många..
1. Visst behöver jag tillluftsventiler? Jag tänkte på 2, en ovanför högra fönstret bredvid ingangsdörren och en på andra sidan mittemot?
2. Frånluftsventiler, kanske 2? Ovanför fönstret vid sovloftet och på andra sidan mittemot, dvs högst upp i huset på båda sidor?
3. Hur stora ska ventilöppningarna vara?

Tacksam för alla svar,
hälsning
Rudi!

Bilder:
Arkitektoniska ritningar av attefallshus med markerat sovloft, ingång, öppningsbara fönster och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du ska ha tillluft i sovrum och vardagsrum. Och frånluft i badrum och kök.
Tillluften ska gärna placeras så den färdas genom hela rummet om du förstår vad jag menar
 
Frånluft som sagt i badrum och kök, gärna med fläkt som suger ut. Tilluft "nån annan stans".

Så som du föreslår får du i praktiken fyra tilluftsventiler vilket är alldeles för mycket i ett så litet hus, det ska räcka med en.
 
allexx allexx skrev:
Du ska ha tillluft i sovrum och vardagsrum. Och frånluft i badrum och kök.
Tillluften ska gärna placeras så den färdas genom hela rummet om du förstår vad jag menar
Hej!
Tack för svaret.
I princip är det ju bara ett rum och badrummet, sa om det ska färdas luft genom hela rummet måste jag nog sätta tilluften i nedre kanten eller hörnet av en av sidorna där luftvärmepumpens innerdel sitter.
Det som jag undrar: den varme luften stiger upp och sedan? Behöver jag inte ha nån ventil uppe under taket?
/Rudi
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Frånluft som sagt i badrum och kök, gärna med fläkt som suger ut. Tilluft "nån annan stans".

Så som du föreslår får du i praktiken fyra tilluftsventiler vilket är alldeles för mycket i ett så litet hus, det ska räcka med en.
Hej!
tack för svaret. Ok, det låter vettigt. Frågan är då bara var den ska placeras och vilken storlek den ska ha?
/Martin!
 
Kravet är 0,35l/s/m2 vilket blir på tok för lite i ett litet attefallshus.
10 l/s i köket (antar att du installerar en kolfilterfläkt?) och 15l/s i badrummet, det räcker med 100-ventiler.
Östberg har många småfläktar, fläktwoods kontrollventil kgeb är bra.
Uteluftsventilerna är knepigare, jag tror att det mycket väl kan kännas dragigt om man sätter en tilluftsventil på sovloftet, utan att veta exakt hur nära man hamnar, men utan en uteluftsventil här är det svårt att anse att det är mekaniskt ventilerat. Jag tror dock aldrig att man kommer att uppleva det som ett problem så länge man tänker på att vädra.
Är mycket tveksamt att en OVK-besiktning annat än skulle markera att det saknas uteluftsventil på loftet.
Två till tre stycken uteluftsventiler kommer du att behöva. Fresh har många bra.
 
  • Gilla
Johan FW
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Kravet är 0,35l/s/m2 vilket blir på tok för lite i ett litet attefallshus.
10 l/s i köket (antar att du installerar en kolfilterfläkt?) och 15l/s i badrummet, det räcker med 100-ventiler.
Östberg har många småfläktar, fläktwoods kontrollventil kgeb är bra.
Uteluftsventilerna är knepigare, jag tror att det mycket väl kan kännas dragigt om man sätter en tilluftsventil på sovloftet, utan att veta exakt hur nära man hamnar, men utan en uteluftsventil här är det svårt att anse att det är mekaniskt ventilerat. Jag tror dock aldrig att man kommer att uppleva det som ett problem så länge man tänker på att vädra.
Är mycket tveksamt att en OVK-besiktning annat än skulle markera att det saknas uteluftsventil på loftet.
Två till tre stycken uteluftsventiler kommer du att behöva. Fresh har många bra.
Man måste bara ha in ovk om det är värmeåtervinning i ventilationen
 
R Rudi72 skrev:
Hej!
Tack för svaret.
I princip är det ju bara ett rum och badrummet, sa om det ska färdas luft genom hela rummet måste jag nog sätta tilluften i nedre kanten eller hörnet av en av sidorna där luftvärmepumpens innerdel sitter.
Det som jag undrar: den varme luften stiger upp och sedan? Behöver jag inte ha nån ventil uppe under taket?
/Rudi
Det finns justerbara ventilen som man kan sätta i fönsterkarmen så en på sovloftet och tex 2 på undervåningen. Så länge luftvärmepumpen går så kommer luften att blandas bra i rummet. Då annat som finns är små ftx så går genom väggen och installeras likadant som en genomföring i ytterväggen för tillluft
 
allexx allexx skrev:
Det finns justerbara ventilen som man kan sätta i fönsterkarmen så en på sovloftet och tex 2 på undervåningen. Så länge luftvärmepumpen går så kommer luften att blandas bra i rummet. Då annat som finns är små ftx så går genom väggen och installeras likadant som en genomföring i ytterväggen för tillluft
Hej!
Det låter intressant. Ska kolla upp detta. Du vet inte var de finns?
Små FTX är hur många cm? 7?
/Rudi
 
  • Gilla
Göran Stålhandske
  • Laddar…
Det finns på flera ställen men här kommer en bild på en sida som jag beställer ifrån
Skärmdump från webbutik Soliduct med VENTO ventilationssystem och prissättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av en ventilationskanal med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
allexx allexx skrev:
Det finns på flera ställen men här kommer en bild på en sida som jag beställer ifrån
[bild]
[bild]
Hur tycker du man installerar denna i en atteffallstuga lik TSs? En sån i huvudrummet och sen egen ventilation i badrummet med en pax fläkt på fuktsensor?
Då det är en aktiv fläkt bör man ju inte montera den precis vid sovloftet utan hellre så långt bort som möjligt, men får man ändå tillräcklig cirkulation uppe på ett sovloft tro?
Kräver en sån enhet OVK?
 
Redigerat:
W wittsjo skrev:
Hur tycker du man installerar denna i en atteffallstuga lik TSs? En sån i huvudrummet och sen egen ventilation i badrummet med en pax fläkt på fuktsensor?
Då det är en aktiv fläkt bör man ju inte montera den precis vid sovloftet utan hellre så långt bort som möjligt, men får man ändå tillräcklig cirkulation uppe på ett sovloft tro?
Kräver en sån enhet OVK?
Fläktar med värmeåtervinning ska ha en ovk besiktning men vad som gäller exakt för en liten kompakt vet jag inte. Jag skulle bara montera och strunta i ovk då det är en liten fläkt. Sätt den i huvudrummet och fläkt med fuktstyrning i badrummet. Angående sovloftet så finns det väggventiler som är under 100mm som du kan montera på loftet och sen rulla lite pollenfilter och tryck in i väggventiler så blir det inget kallras och om det blir större undertryck i huset så sugs luft in på loftet.
 
Det utsug du bör ha i badrummet behöver få sin ersättningsluft från huvudrummet. sätter du en eller 2 där har du den vent som stugan behöver. Att sätta in nåt leksaksvärmeåtervinningsaggregat är inte bara onödigt utan helt fel. Ett luftintag högt upp i huset riskerar att fungera åt fel håll. Skär bort 10 cm av tätningslisten i överkant av fönstret på loftet och stäng alla fönster o dörrar. Känner du då att det kommer in luft där den borttagna listen suttit eller inte? Det troliga är att tilluftsventilerna inte kan få sitta högre än max 2 m från golv för att fungera. Prova så slipper vi tjafsa vidare om detta som tidigare varit uppe otalt gånger.
 
E exerg skrev:
Det utsug du bör ha i badrummet behöver få sin ersättningsluft från huvudrummet. sätter du en eller 2 där har du den vent som stugan behöver. Att sätta in nåt leksaksvärmeåtervinningsaggregat är inte bara onödigt utan helt fel. Ett luftintag högt upp i huset riskerar att fungera åt fel håll. Skär bort 10 cm av tätningslisten i överkant av fönstret på loftet och stäng alla fönster o dörrar. Känner du då att det kommer in luft där den borttagna listen suttit eller inte? Det troliga är att tilluftsventilerna inte kan få sitta högre än max 2 m från golv för att fungera. Prova så slipper vi tjafsa vidare om detta som tidigare varit uppe otalt gånger.
Varför skulle det vara helt fel med värmeåtervinning?
Så länge du har frånluften(undertryck i huset) igång så kan du ha till-luft på vilken höjd du vill. Nått som är bra med ventilation genom väggen är att man kan filtrera den.
 
om frånluften i bad hade återvunnits i växlaren hade det haft nån mening ,även om den är liten,men att överventilera med x-tra ftx-fläktar tillför inget vettigt. Resten har med tryckskillnaden i huset att göra.En badrumsfläkt har inte kapacitet att hålla det undertryck som behövs för att motverka övertrycket uppe på loftet. Varför inte prova?
 
  • Schematisk illustration av luftflödet i ett hus med pilar som visar riktningen uppåt och ut.
  • Schematisk illustration av luftflöde i ett hus med pilar som visar frånluft och tryckförhållanden.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.