Sista bilden är från en tidigare mur jag gjorde.

Så här i efterhand så kan jag nog säga att cellplast-komposit muren jag gjorde tidigare var både enklare att gjuta och betydligt bättre på alla sätt och vis.
 
  • Ritning av en grundplan för en mur med måttangivelser i millimeter, inkluderar detaljer som isoleringsskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över en byggarbetsplats med nylagda träväggar runt en betongform, tagen från insidan av en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av cellplastkompositmur med armeringsjärn och gjutformar, innan gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vad är det du visar på din snitt-vy på inlägget ovan? Är det någon sorts bygglov?
 
Jag mår illa bara jag ser din grävning. Men jag har rätt fysiskt jobb så det sista jag vill ha när jag kommer hem är mer tungt jobb. Men stor eloge till dig som orkar gräva upp skiten:)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Var har ni utgång från uterummet? Man kommer inte rakt ut och ramlar ner i poolen nu?
 
elpaco elpaco skrev:
Var har ni utgång från uterummet? Man kommer inte rakt ut och ramlar ner i poolen nu?
Trampolin från altanen, häftigt ;):D
 
  • Gilla
Rdna
  • Laddar…
Är djupt imponerad! Brukar skoja om att min hobby är att gräva men ett såhär stort projekt skulle jag inte våga mig på. Har nyss grävt ur 3x3x0,3 meter för en uteplats och det räcker för en stund iallafall. Det är nåt visst med att gräva för hand och se hur man kommer framåt för varje spadtag. Frågade förhoppningsfullt av min man om han inte tycker att vi borde gräva ur och grusa när vi flyttar vedboden, han bara stirrade på mig. :crysmile:
 
Respekt!
Är det något jag uppskattar så är det att göra på sitt eget sett och inte alltid ta den enklaste vägen.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
M matsv201 skrev:
Efter att grävt ut dräneringen på gamla huset och grunden till utbyggnaden på den nya delen tänkte börja jag gräva ut en pol ned hjälp av en skyffel och en gräsklippar vagn förra sommaren.

480x280 och 160 cm djup isolerad betongpool. Så jag tog en spade, skyffel och började gräva. Hur lång tid kan de ta, blir ju bara runt 25 kubikmeter och... 50 ton...
Respekt!!!
Maken grävde damm på samma vis. Tips! Armera som tusan. En enda spricka tömmer skiten.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Jag grävde en gång ut en grund under ett gammalt hus, det blev närmare 90 skottkärror med jord och småsten. Jag har aldrig varit så stark som då, och det är skönt att kunna ta tag i något rejält efter en dag framför datorn, möten etc.
Det är också bra att låta barnen vara med, de hjälper egentligen inte till men de förstår att man kan göra saker på olika sätt. De kommer inte att känna sig förskräkta om de in framtiden i vuxen ålder vill göra ett projekt.
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Det blir närmare 30kubik.Det sväller ju ca 30procent när man gräver.
En minigrävare hade gjort det på ett par timmar men det är bra motion.
Det ser bra ut så lycka till grävlingen.
 
"Vad är det du visar på din snitt-vy på inlägget ovan? Är det någon sorts bygglov?"
Nopp. Det är bara för att jag skulle ha mått på hur jag skulle lägga isoleringen så den blev jämn i övan kant när jag blev klar. Sedan ville jag inte snitta så mycket isolering så det är gjort med jämna avstånd.

"Var har ni utgång från uterummet? Man kommer inte rakt ut och ramlar ner i poolen nu?"
Nästan. Det blir ungefär en meter emelllan. Uterummet ska dock byggas om, vi är inte riktigt nöjda med det. Kan notera att de finns två väggar med skjutdörrar på uterummet. Så man kan gå ut dels åt Sydost mot polen men även åt sydväst mot gräsmattan.

"Men jag har rätt fysiskt jobb så det sista jag vill ha när jag kommer hem är mer tungt jobb."
Jag har ett kontorsjobb så jag behöver hålla igång fysiskt när jag kommer hem.

"Är djupt imponerad! Brukar skoja om att min hobby är att gräva men ett såhär stort projekt skulle jag inte våga mig på. Har nyss grävt ur 3x3x0,3 meter för en uteplats "
Det gäller att ta tid på sig, ta lite om dagen. Försöka köra iaf varannan dag. Första veckan är det tuft, men de blir lättare efter hand.

"Respekt!!!
Maken grävde damm på samma vis. Tips! Armera som tusan. En enda spricka tömmer skiten."
Betongen är bara ett tråg. Tanken är att betongen ska hållas torr. Lägger en lining i.... tja, en vanlig presenning.

Idén är att båda skickten i teorin är täta, men om de läcker lite i den ena, så fångas det upp i andra steget.

Betongen här kommer aldrig att bli riktigt 100% vattentät eftersom jag gjuter den i delar. Dock håller ju cellplasten de ganska tätt bakom.

"Det blir närmare 30kubik.Det sväller ju ca 30procent när man gräver.
En minigrävare hade gjort det på ett par timmar men det är bra motion.
Det ser bra ut så lycka till grävlingen."
Räknade lite på en minigrävare för skojs skull. Men jag skulle behöva en rätt stor grävare bara för att få brytkraften på slutet.
 
1: Botten i korrigerat. Syftet är att hålla täckskicktet ifrån botten så vattnet kan flöda fritt. Kan notera att botten lutar något ner mot dräneringen både från sidorna och från andra ändan.

2: En pergula liknade stomme runt omkring, och lite byggplast på för att inga barn eller djur ska dunka ner i hålet av misstag.

3: Poolen är långt från klar. Hällt i lite vatten för mest för att sakerna ska hålla på plats. En inbjudan att bada tydligen
 
  • Botten av en underkonstruktion för pool, lutande mot dränering, med byggmaterial och redskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över ett pågående poolbygge med en trästomme runt utgrävningen och en del vatten i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Barn leker i en ofärdig pool med en uppblåst leksak och byggplast runt, under pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
thorflot och 6 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Jag måste bara fråga vad syftet är med detta? Är resan målet eller är det poolen som är målet? Anledningen till att jag frågar är att det du åstadkommer med veckor av grävande kanske spar ett par tusenlappar som en grävare hade gjort på några få timmar.
Kapar lite.
Ska va lite sport :p å lite motion e aldrig fel.
Grävde själv till kommunalt VA blev ett dike på 15 meter långt 1 meter brett å 1.5 meter djupt tog knappt 8 timmar å gräva samt körde in 35 tons fyllnadsmassor i huset tog en dag med rullebär å skyffel för ja skulle gjuta platta inne i huset.
Grävde ner en kulvert till framtida garage samt grävde ut 12 kubik på ett annat ställe.
Sen hade ja 10 ton skräpjord som ja försökte leja för å få bort men ingen va intresserad, så blev till å beställa ut ett lastväxlarflak. Rullebär, spade å 2 timmar senare å nårra pilsner så va skiten uppe på flaket.
Själv e bästa drängen å gammalt hederligt arbete e alltid bra för kroppen allt hänger på tekniken man gräver med hela kroppen å inte ryggen :).
Jobbat med VA innan där spaden va min bästa vän i nårra år.
Grym tråd btw å all creed till TS som inte tar den enklaste vägen =)
 
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Om du gräver 15 meter långt och 1.5 m djupt dike på en dag så har du nog bara sand och inte sten/rötter.

Det är lätt att skryta om förutsättningarna är perfekta.
 
M matsv201 skrev:
Sedan tycker jag det är rätt kul att gräva med.
Välkommen hem till mig! Jag ska nog kunna roa dig! :p

Kan inte riktigt bestämma mig för om du är galen eller en hjälte... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.