nzsc
Titta på bilderna och se om du kan identifiera låset från 50-talet?
 
  • Vintage lås på en brun trädörr med traditionellt nyckelhål och dörrhandtag från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gammalt lås från 50-talet monterat på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre mekanism av ett gammalt lås troligtvis från 50-talet, visar fjädrar och kugghjul, på blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet gammalt låskista med synliga fjädrar och mekanismer, möjligtvis från 50-talet, mot en blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som ett Yalelås. Är inte vredet på insidan runt med taggad kant, som enkronor var förr? Står det inget på cylindern? Det var länge sedan det var 50-tal, denna ljuva tid, jag kan minnas fel.
 
nzsc
Har inte nå’n jäkla aning faktiskt! Men problemet nu är att nyckeln bara går runt. Slutat fungera och jag kommer inte in :confused:
Vet ej vad en låssmed skulle ta betalt för en utryckning. Alternativt bryta mig in, men då blir det merjobb med att återställa allting :worried:

Hmm ... :thinking:
 
Jag tycker det borde räcka med att byta låscylindern. Låsmekanismen verkar intakt på bilderna i alla fall. Skruva loss plåten på insidan och ta ut själva låscylindern och ta med den till en låssmed. Är det trots allt mekanismen det är fel på så finns det nyare modeller av samma typ. Dörrbladet är nog för tunnt för ett infällt låshus.
 
Det sitter en KABA låscylinder och ett äldre utanpåliggande låshus.
Idag används ASSA låshus 576.
https://www.assa.se/sv/site/assa/produkter/lashus--slutbleck/lashus/utanpaliggande-las/
Svårt att se på bilderna med så gamla låshus som jag inte har i huvudet men tycker det ser ut som om kolven (cylinderfallen) ligger för högt och inte styrt in som den ska.
Om du tittar på den delen som sitter kvar på dörren så ser du att låscylinderns medbringare sitter i låshusets medbringare (roddare) så låscylindern är fungerande.
Om du tittar på låshusets medbringare i dörr delen så ser du även att den är platt vilket betyder att den endast kan greppa i något som sticker upp, vilket det inte gör om kolven ligger fel/högt.
Detta problem kan även uppstå om någon ryckt i dörren eller med tiden att dörrdelen/plattan blivit skev och då räcker roddaren inte fram längre men det sker oftast på inåtgående dörrar, plattan på din utåtgående dörr ser inte skev ut.
En annan orsak är att kolven (cylinderfallen) är skev och då ligger fel/högt.
Dessa lås brukar hålla nästan hur länge som helst och det är sällsynt att de behöver bytas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
nzsc
1 123abc skrev:
Det sitter en KABA låscylinder och ett äldre utanpåliggande låshus.
Idag används ASSA låshus 576.
[länk]
Svårt att se på bilderna med så gamla låshus som jag inte har i huvudet men tycker det ser ut som om kolven (cylinderfallen) ligger för högt och inte styrt in som den ska.
Om du tittar på den delen som sitter kvar på dörren så ser du att låscylinderns medbringare sitter i låshusets medbringare (roddare) så låscylindern är fungerande.
Om du tittar på låshusets medbringare i dörr delen så ser du även att den är platt vilket betyder att den endast kan greppa i något som sticker upp, vilket det inte gör om kolven ligger fel/högt.
Detta problem kan även uppstå om någon ryckt i dörren eller med tiden att dörrdelen/plattan blivit skev och då räcker roddaren inte fram längre men det sker oftast på inåtgående dörrar, plattan på din utåtgående dörr ser inte skev ut.
En annan orsak är att kolven (cylinderfallen) är skev och då ligger fel/högt.
Dessa lås brukar hålla nästan hur länge som helst och det är sällsynt att de behöver bytas.
Du är på rätt spår faktiskt!
Det är ett utanpåliggande låshus från insidan. Jag bytte enbart cylinder. Gick att låsa upp dörren, men efter några gånger verkar något tokigt ha hänt och nu kan jag inte låsa upp dörren.

Eftersom jag inte kan öppna dörren kan jag inte byta låshuset eller cylindern heller.
Vill självklart inte behövs bryta upp dörren då jag i sådant fall kommer att förstöra både dörren och karmen, men även låset.

Vad kan jag göra förutom att ringa in låssmed?
 
Om du saknar bakkantssäkringar så är det enklast att kapa gångjärnen och helt enkelt lyfta ur dörren. Är gångjärnen lika gamla som låset kan det gå att slå ur sprintarna. Det gör ingen åverkan alls. Bara att knacka in igen efteråt.

Mvh Findus

PS. Måste du kapa gångjärnen så kan du köpa snäppet större och fälla in de nya där de gamla satt. Inte särskillt svårt med ett vasst stämjärn. DS
 
Hur mycket kan du röra nyckeln?
findus42 findus42 skrev:
Om du saknar bakkantssäkringar så är det enklast att kapa gångjärnen och helt enkelt lyfta ur dörren. Är gångjärnen lika gamla som låset kan det gå att slå ur sprintarna. Det gör ingen åverkan alls. Bara att knacka in igen efteråt.

Mvh Findus

PS. Måste du kapa gångjärnen så kan du köpa snäppet större och fälla in de nya där de gamla satt. Inte särskillt svårt med ett vasst stämjärn. DS
Det kan vara svårt att hitta passande gångjärn till en gammal falsad dörr så att kapa gångjärnen är inget jag rekommenderar.
Om det går att slå ut gångjärnstapparna så är det ett alternativ att testa.
 
nzsc
Slå ut gångjärnstappar vet jag inte om det går. Det går naturligtvis inte att lyfta av dörren. Men ska kolla närmare på det imorgon. Lägga upp någon extra bild också.

Dörren är lika gammal som låset, alltså närmare bestämt från ’57.

Nyckeln snurrar runt bara. Inget motstånd alls vare sig åt vänster eller höger.
 
Är det så gammalt så är chansen stor att det går att slå ut gångjärnstapparna men inte helt säkert.
Är dörren falsad eller ser jag fel.
 
nzsc
Dörren är falsad, yes. Det är inget fel på din syn ;)
 
Om jag antar att @nzsc inte är snickare och van att laga brytskador på låssidan (det är för övrigt inte enkelt för proffs heller) så rekommenderar jag fortfarande ett angrepp på gångjärnssidan. Som jag skrev skaffar man fram gångjärn som är något större än orginal och fäller in där de gamla satt. Finns standardgångjärn för överfalsade dörrar. Geometrin kan skilja lite. Men det har troligen ingen betydelse.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Snickare skulle jag inte vilja påstå att jag är @findus42. Hempulare kanske? Jag har hursomhelst inte tummen mitt i handen.

Så här ser det ut. Bifogar några bilder från exakt samma dörr fast på ett annat ställe.
 
  • En hand som skruvar i en gångjärnspinne i en vitmålad dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörr med handen som justerar en målad gångjärnsskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med synlig hängning och färgskikt, indikerar en hemmafixares arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm med urfrästa hål för låskista och gångjärnsskruvar, ej färdigmonterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt dörrlås med skruvar och låsgrepp på en grå dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte är någon stans på det undre gångjärnet att den är inklämd så brukar det gå att slå ut tappen som sitter i den undre gångjärnshalvan.
Det är inte falsade gångjärn utan du kan lätt köpa nya gångjärn om du har sönder dom, det är inte speciellt dyra.
Det utanpåliggande låset ser inte ut att användas på denna dörren, dels sitter medbringaren ett halvt varv annorlunda samt verkar det främre fästet nerslaget så man inte fastnar och förstör kläder.
Om du ska förstöra gångjärnen så finns det enkla sätt antingen så kapar du av pinnen om du kommer åt eller kapar längs med gångjärnet utan att skada resten eller så tar man en gångjärnsriktare och "justerar" tills metallen mattas och brister (beroende på utrymme och hur de sitter fast kan detta lämna märken samt skada gångjärnets infästning, det är mer tjuvar som gör så).
Jag rekommenderar att du testar knackar ur tapparna först, det brukar inte krävas så mycket innan den övre halvan är fri från tappen.
Jag hade öppnat på annat sätt om jag varit hos kund men lämnar alternativ som du själv kan utföra.
 
nzsc
Om jag har förstått det rätt, verkar det enligt följande:

När jag vrider nyckeln vrids låscylinderns medbringare #1. Den i sin tur vrider #2. Den i sin tur trycker på #3, som i sin tur trycker bort #4. Den i sin tur drar in tungan #5 vilket slutligen resulterar i att dörren går att öppna.

Se mina markeringar på bilderna. Stämmer det jag beskrivit ovan?
 
  • Delar av låsmekanism markerade med nummer i rött för att förklara öppningsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen låskista med synliga mekaniska komponenter märkta 1 till 5 som illustrerar låsfunktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.