Det där är klart bygglovspliktigt. Det borde dock inte vara något problem.
 
Tror tyvärr detaljplanen från femtiotalet säger max en våning... Vet inte om man kan få dispens för det?
 
Gräv inte fram så mycket. Jag tror att våningen räknas som källare om golvet ligger en bit under golvnivå.
 
Spännande läsning. Hur har ni källarframgrävare resonerat kring isolering? De framgrävda väggarna är väl lite klent isolerade? Hur isolerar man bäst utvändigt?:thinking:
 
Min granne gjorde exakt detta på ett sent 50-tals hus. Blev super bra, var sugen själv fast lite för mkt jord att frakta bort då jag inte hade nån som behövde som han hade när det gjordes för ca 13 år sen.
 
Idag är det mycket fukt i väggarna utifrån, huset är större delen av året varmare än önskat så friläggning är nog inget problem värmemässigt. Dessutom borde solen sommartid värma mer än skillnaden i kyla vintertid? Fukten gör väl också kylan mer märkbar? Torrare väggar ger torrare luft?
 
  • Gilla
Isabella Lisslö
  • Laddar…
Hej,

Hur mycket kostade det du beskriver? Vi står i startgroparna att göra samma som du beskriver.
 
Isabella Lisslö Isabella Lisslö skrev:
Hej,

Hur mycket kostade det du beskriver? Vi står i startgroparna att göra samma som du beskriver.
Isabella Lisslö Isabella Lisslö skrev:
Hej,

Hur mycket kostade det du beskriver? Vi står i startgroparna att göra samma som du beskriver.
Ett tips är att räkna hur mycket jord som måste fraktas bort i kubik. Räkna sen med Ca 10m3/lastbil. Sen en kostnad per lastbil för bortforsling, kanske Nån i närhet som behöver fyllnads massor eller bara flytta i närheten.
 
M Mansson84 skrev:
Hallå
Har gjort precis som du skriver hemma hos oss. Vårt hus är ett 1-plans med källare byggt 61. Grundmurande är betonghålsten 25 cm tjock.
Vi började med att dranera huset. La om samtliga rör runt huset och satte isodrän på dom sidorna som vi inte grävde fram. Sen grävde vi bort hela baksidan. Halva framsidan va redan borta. Där sitter källar dörr och ett stort parti fönster. På baksidan satte vi in en altan dörr och ett fönster i stora rummet. Badrummet fick ett lite mindre fönster. Dom två resterande rummen fick var sitt stort fönster. Ovan varje fönster ligger det järnbalkar. Innan vi tog varje hål så stämplade vi upp på insidan.
Inne i källaren blir samtliga väggar puttsade direkt på blocken. Vatten buren golvärme på hela planet som flyts in, samt ventiler i alla rummen. Badrum och tvättstuga fick paxfläktar. Vi är nästan klara med renoveringen och tänker använda hela planet som boyta.
Utan är på ca 85m2 och efter golvvärmen och flytspacklet så fick vi en takhöjd på ca 2.14m.

Lycka till med ditt projekt
Hej. Lite liv i en gammal tråd!

detta projekt låter intressant hade vart kul och se hur de ser ut. Jag har grävt fram långsidan av min källare. Ska nu dränera baksidan och bortre gaveln på huset. Och är jättenervös för att huset ska bege sig..

En plans hus med källare 128/128kvm tegelhus. Huset lär väga sinnesjukt mycket men modernatur är ju också stark
 
T tombe691 skrev:
Idag är det mycket fukt i väggarna utifrån, huset är större delen av året varmare än önskat så friläggning är nog inget problem värmemässigt. Dessutom borde solen sommartid värma mer än skillnaden i kyla vintertid? Fukten gör väl också kylan mer märkbar? Torrare väggar ger torrare luft?

Tjenare tombe. Nu har de ju gått ett tag. Fick du grävt fram källaren och är du nöjd?

jag har grävt fram hela min långsida. Ena gaveln har jag garage.

ska nu dränera baksidan och bortre gaveln. Är nojig att huset ska bege sig om ja frilägger
 
K Kaian86 skrev:
Tjenare tombe. Nu har de ju gått ett tag. Fick du grävt fram källaren och är du nöjd?

jag har grävt fram hela min långsida. Ena gaveln har jag garage.

ska nu dränera baksidan och bortre gaveln. Är nojig att huset ska bege sig om ja frilägger
Tjena,

Den långsidan du frilagt, gjorde du någon förstärkning i väggen?

Mvh
Jakob
 
B jakheide skrev:
Tjena,

Den långsidan du frilagt, gjorde du någon förstärkning i väggen?

Mvh
Jakob
hej. Nej jag har inte förstärkt något. Har nu dränerat runt hela huset också med lyckat resultat. Väggarna är ju murade och putsade in/utvändigt så massorna som legat utanför har nog inget med styrkan i väggen att göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.