A
Skicka inga fler kvitton eller underlag. Fastighetsaffären är avslutad. Det finns bara en väg framåt för köparna och det är via tingsrätten.
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 13 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Låtsäljaren presentera en rapport med de påstådda felen. Sedan låter du en teknisk kunnig titta på rapporten och ev på huset om det bedöms behövas. Sedan fins det eventuellt ett jobb för en jurist. Men det bör ju vara någon som kan de här frågorna.

Även om det handlar om dolda fel så lär de inte kunna häva köpet. De kan kräva er på ersättning med en summa som motsvarar värdeförändringen om felet var känt. Den summan blir normalt sett lägre än vad det kostar att fixa.

Det värsta som kan hända är att ni får betala för montering av en balk.
Enligt mäklaren såldes huset för uppskattat 200k under vad han kunde fått för huset. Så dom har fått det under marknadspris.

Min magkänsla har varit riktigt dåliga gällande juristen från början. Tankarna tog över , har nog en en gång lärt mig att man ska lyssna på magkönslan.

Jag ber en jurist samt sakkunnig kolla när dom sammansatt ett protokoll istället.
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Vad ni sålde huset för har nog inte med saken att göra. Du bör lita på magkänslan beträffande den jurist du har kontakt med. Genom att googla "elsystem dolda fel" eller liknande får man snabbt fram att man nog inte kan hävda dolda fel om man inte gjort en noggrann elundersökning före köp. En jurist som inte vet detta sysslar nog inte med fastighetsjuridik.

Beträffande väggen och balken krävs det nog teknisk kompetens för att bedöma. Men om ni inte gett någon garanti och om en besiktning visar på brister så är det inte ett dolt fel, då är det ett fel som köparen missat genom dålig besiktning före köp. Och som flera redan sagt skicka inga mer underlag till köparen och ha inte kontakt. När deras krav kommer formellt så ta kontakt med en kunnig jurist
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med inlägg #7 och #16 m.fl.

Avbryt genast att ge dom mer information. Köpet är klart (visst är det det? Ni har skrivit kontrakt och de har tagit huset i besittning?), de behöver inte, och ska inte få mer papper eller uppgifter ifrån dig.

Att advokaten vill närvara i någon slags besiktning och vill att du vill vara med luktar räv och skunk.
Skulle inte förvåna mig det minsta om avsikten är att lura dig/er att göra en massa uttalanden som han sen kan använda i framtida förhandling.
Luktar öht oseriös advokat. Kommer i så fall bara drabba köparna hårt.

Nä meddela bara att ni emotser att få frågan rättsligt prövad, och vill inte i övrigt vara med på några besiktningar eller annat prat.
Men meddela att ni vill dock beredas möjlighet att besiktiga ev funna fel på fastigheten som faller inom jordabalken 4kap 19§.

Sen håller ni helt enkelt käft. Låt motparten driva bäst den gitter.


Och JA, vet ni om, eller misstänker att det är faktiska dolda fel som hittas, ja då ska man naturligtvis inte vara så här kaxig. Men fastigheten i "normalskick" sas brukar inte ha dolda fel värda juridiska processer.
 
  • Gilla
Rdna och 6 till
  • Laddar…
Klimt: Om man har gjort en besiktning eller inte påverkar inte möjligheten att hävda dolt fel alls.

Mikael: Bara för att affären är avslutad behöver man inte stoppa informationsöverföring. Men i det här faller håller jag med dig. Köparna försöker ju uppenbarligen inte inte lösa ett problem. De letar enbart möjligheter att klämma åt säljarna. Det finns det ingen anledning att hjälpa till med.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Om man har gjort en besiktning eller inte påverkar inte möjligheten att hävda dolt fel alls
Nä eftersom dold fel inte ska kunna upptäckas vid en besiktning, samt att det inte ens ska finnas anledning till att fundera på ljusare besiktning. Tex en sättning är ju visuell och borde leda till en noggrann undersökning, och det är inte gjort.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Klimt: Om man har gjort en besiktning eller inte påverkar inte möjligheten att hävda dolt fel alls.

Mikael: Bara för att affären är avslutad behöver man inte stoppa informationsöverföring. Men i det här faller håller jag med dig. Köparna försöker ju uppenbarligen inte inte lösa ett problem. De letar enbart möjligheter att klämma åt säljarna. Det finns det ingen anledning att hjälpa till med.

Första kontakten var via deras bror. Då var det enbart att säkringar gick ofta , och att dom var trötta på det. Jag sa att dom skulle säkra upp till 20A och att det är vanligt med bergvärme då det blir kalla vintrar.

Andra kontakten var ett REK brev via deras anlitade ombud där dom bifogade besiktning på elen och att det kanske är fel på bärande bjäklag vid hjärteväggen. Då krävdes en hävning av köpet

Resterande kontakt har varit via mitt ombud, sista kontakten frågade dom efter kvitton på flertalet jobb, det är alltså väldigt tydligt att dom söker fel som lätt kunde uppdagas vid en ordentlig besiktning.

Blodsugare är vad det är.

Jag sa upp kontakt med jurist då jag läst på gällande både elen och annat, han gjorde det extremt tydligt för mig att han erbart var ute efter pengar.

Jag vet ej om jag ska kontakta deras advokat alls. Jag bad min advokat avboka möte och att vi ej längre skulle närvara vid besiktning med våran egen besiktning.

Behöver jag alls kontakta deras jurist eller ska jag invänta brev eller annat ?
 
Redigerat:
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Om de formellt begärt att köpet hävs. Så bör du nog bestrida det. Utan argument, bara neka tilk hävning.

Om de formellt framfört en lista med fel som de hävdar är dolda. Så bör du, eller nja fackman undersöka det de hävdar. Då gäller både de påstådda felen, men också faktorer som indikerar att felen ev. finns. När det gäller elen, så kan det räcka att peka på en dåligt klamrad ledning, så borde köparen inse att en del av elen är hempulad, och borde då göra en fördjupad undersökning.
 
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om de formellt begärt att köpet hävs. Så bör du nog bestrida det. Utan argument, bara neka tilk hävning.

Om de formellt framfört en lista med fel som de hävdar är dolda. Så bör du, eller nja fackman undersöka det de hävdar. Då gäller både de påstådda felen, men också faktorer som indikerar att felen ev. finns. När det gäller elen, så kan det räcka att peka på en dåligt klamrad ledning, så borde köparen inse att en del av elen är hempulad, och borde då göra en fördjupad undersökning.
Jag har bestridit hävningen av huset. Min jurist fick ju tyvärr mig att skicka dokument och hålla kontakt. Sen känns det ok att skicka dokument från fackmän på våtutrymmen , så har dom koll på att det ej är fuskjobb.

Problemet här är att dom inte gjort några undersökningar trots att vi erbjöd oss att betala halva kostnade för besiktning .

Att komma med en hävning 10månader efter när dom inte ens vet om det är felaktig bärighet känns ju som ytterligare en indikation på att dom faktiskt enbart vill ha pengar, man måste ju konstatera fel innan man ens tar upp diskussionen om hävning
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Så bör du, eller nja fackman undersöka det de hävdar. Då gäller både de påstådda felen, men också faktorer som indikerar att felen ev. finns.
Håller inte med där. Bara om felen möjligtvis skulle kunna klassas som dolda enligt lagen. Som vi vet är det i väldigt få tillfällen som det är så.
 
Hävning av köp är ett mycket stort steg och knappast rimligt när det dessutom gått så lång tid. Det köparen kan göra är att hävda dolda fel och begära ekonomisk ersättning för detta. Beträffande elen kan ni nog känna er säkra, det kan knappast vara någon risk. De gjorde ingen koll av el före köp, och visst kan de ändå häva dolt fel som någon här sa, men det ska mycket till för att det ska lyckas. Beträffande väggen behövs kanske mer teknisk expertis för att bedöma. Men det är upp till köparen att lägga fram bevis för att det är dolt fel och begära rimlig ersättning. Om de kommer med hävning räcker det med ett brev att ni avvisar detta. Om eller när de kommer med krav på ersättning behöver ni bestrida detta och om de sedan går till domstol behöver ni nog hjälp av en jurist. lycka till!
 
  • Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
Om köparens advokat fortsätter att kontakta mig via mail, behöver jag svara denne ?

Deras besiktning ska utföras och jag önskar enbart få detta via brev när jag vet hur dom vill fortskrida processen . Dom har redan förstört sommaren med sömnlösa nätter , vill jag så borde jag kunna blocka både mail och nummer och vänta tills brev anländer ?

Behöver man vara tillmötesgående?
 
Du behöver inte svara på frågor. Men om de ställer formella anspråk på dig. Pengar eller häva köpet tex. Då ska du formellt svara att du inte går med på kravet då du anser att de inte har fog för det. Det behöver inte motiveras i detalj. Om du inte anser att det handlar om ett dolt fel skriver du det. Du behöver inte förklara varför du tycker det. Det är de som ska bevisa att det är dolt. Lyckas de inte övertyga dig får de gå via rätten. Det verkar ju inte som att de kommer att lyckas med varken dig eller rätten.
 
  • Gilla
Rdna och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte svara på frågor. Men om de ställer formella anspråk på dig. Pengar eller häva köpet tex. Då ska du formellt svara att du inte går med på kravet då du anser att de inte har fog för det. Det behöver inte motiveras i detalj. Om du inte anser att det handlar om ett dolt fel skriver du det. Du behöver inte förklara varför du tycker det. Det är de som ska bevisa att det är dolt. Lyckas de inte övertyga dig får de gå via rätten. Det verkar ju inte som att de kommer att lyckas med varken dig eller rätten.
Jag låter dom skicka brev vid anspråk så svarar jag då givetvis om det är något som behövs svarade på.

Nu söker dom certifikat på våtutrymme. Tillkommer bara mer frågor så börjar bli smått förbannad på dom vilket reflekteras i min privatliv, känns inte ok. Kommer ignorera dom tills jag får anspråk på brev.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
De söker nu information för att på något sätt gå vidare. Du behöver inte, och bör kanske inte, ha kontakt via telefon eller e-post. Du bör inte ge köparen ytterligare information . De får kontakta dig via brev, kanske rekommenderat. Det är först om de ställer krav som du behöver svara, initialt bara med att du nekar ersättning. Om de går vidare till rätten bör du gå i svaromål, och då behövs en god rådgivare. Men , som flera säger här, köparna har nog inte mycket att komma med. Tyvärr finns det jurister som driver hopplösa fall bara för att få intäkter. Så om du behöver en ny jurist, se till att det är någon som kan fastighetsjuridik och har goda rekommendationer.
 
  • Gilla
Rdna och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.