Hej byggahus!

Jag sålde ett hus förra året , paret som köpte vägrade göra en besiktning trots att vi erbjöd oss betala halva kostnaden. Dom bad oss också avsäga sammarbete med mäklaren vilket vi gjorde , detta för att dom skulle få ett bättre pris.

Vi var överens och gick igenom hela huset. Saker som gjorts och som behövdes åtgärdas. Jag skrev ett eget kvitto innan vi avsa oss oss kontrakt med mäklaren och fick då en handpenning för att dom ej skulle dra sig ur köp.

I det kontraktet , som enligt min advokat tyvärr inte är juridiskt bindande står det klart att dom har full förståelse om vad som gjorts och vad som behövs göras på fastigheten. Vi hade även vittnen i kontrakt


10månader efter köper ringer en bror till köparna och klagar på elen. Vilket vi aldrig haft problem med under våga 6år i huset. Han säger att säkringar går.

Vi återkopplade och säger att dom går återkomma gällande problemet.

Hem trillar det ner ett brev där dom via en jurist vill häva köpet. Don skriver om elen och att hjärteväggen KANSKE är dåligt bärande. En elektriker från en firma 12mil ifrån har gjort besiktning på elen. En vän till deras bror.

Jag har anlitat en jurist i fallet men känner just nu att detta känns väldigt löjligt med alla kostnader.

Köparna begär kvitto på flera jobb utförda vilket jag gärna bistår med om det skulle behövas.

Finns det chanser att dessa människor kan få igenom om en hävning ? Vi var otroligt uppriktiga och gick igenom om allt i hela huset. Dom valde ändå att ej anlita besiktningsman.

Juristen känns enbart ute efter att tjäna pengar.

Jag har anlitat en ingenjör från min sida som ska kolla hjärteväggen, dom har anlitat sin. Och advokaten insisterar på att följa med under 5timmar x 2000kr och kolla på objektet ihop med ingenjörer. Som också kostar pengar. Jag ska givetvis också med . Han säger att jag är dumsnål om jag ej låter honom följa med , han behöver se objektet om han ska eventuellt ska förhöra dom i rätten. (Ska inte ingenjören ge utlåtande till advokat ihop med mig?)


Är detta rimligt ?

Tackar ödmjukast på förhand

Mvh
//En orolig men ärlig säljare
 
Att de skulle kunna häva, finns nästan inte på kartan.

Det de eventuellt kan lyckas med är att få något klassat som dolt fel. Men vad exakt är det de klagar på när det gäller väggen? Om det överhuvudtaget skall vara lönt för dig att blanda in jurist och ingenjör, så måste dte ju finnas ett explicit fel att bedöma. Inte att det "kanske" är ett fel.

Samma med elen, vad exakt är det deras elektriker klagar på? Att säkringar löser ut är inget fel i sig. Det kan eventuellt vara tecken på ett fel. Men oftast betyder det att de har kopplat in för många strömslukande apparater på samma grupp.
 
  • Gilla
Torgil och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att de skulle kunna häva, finns nästan inte på kartan.

Det de eventuellt kan lyckas med är att få något klassat som dolt fel. Men vad exakt är det de klagar på när det gäller väggen? Om det överhuvudtaget skall vara lönt för dig att blanda in jurist och ingenjör, så måste dte ju finnas ett explicit fel att bedöma. Inte att det "kanske" är ett fel.

Samma med elen, vad exakt är det deras elektriker klagar på? Att säkringar löser ut är inget fel i sig. Det kan eventuellt vara tecken på ett fel. Men oftast betyder det att de har kopplat in för många strömslukande apparater på samma grupp.
Vi ska i veckan ses med båda besiktbingsmän då dom enligt någon "erfaren" säger att hjärteväggen håller på att ge sig.

Det är 3m med viss bärighet mellan yttervägg och skorsten som enligt dom kan ha satt sig. Detta är nog inget dolt fel då enligt mig.

Elen har dom gjort 23 anmärkningar på. Löjliga anmärkningar om att jord fattas på många uttag. Att vissa kablar ej är standard för ändamålet och lite annat krinskrams. Inga stora saker alls.

Det är i stort sett det. Sen vill dom ha papper på ett badrum som är gjort innan vi köpte huset nere i källaren där vi var överens om att det behövdes renoveras då det var trälister i duschen till bastu och mm. Saker som dom är medvetna om. Don försöker alltså mjölka oss på pengar helt enkelt.

Jurist har jag redan inblandad då dom drog in en och skickade hävningsansökan.

Får bara en jävligt dåligt kända gällande min jurist som kostar skjortan och sommbara argumenterar emot mig.

Förstår inte vad han ska med på besiktningen att göra ?

Är det lönt att ha kvar honom eller ska man låta det går till rättegång ?

Ha sm besiktigar tar jag enbart in då jag ej litar på deras besiktningsman
 
  • Gilla
vboivie
  • Laddar…
Ni kan nog ta det rätt lugnt, med det som ni presenterat så har köparen svårt att hävda dolt fel. Förstår jag er rätt att ni inte har förtroende för den jurist ni anlitat? I så fall kanske det är bäst att byta. Genom er hemförsäkring kan ni få visst stöd för detta, fråga där om en lämplig jurist .

I sak så är elproblem inte ett dolt fel, finns flera rättsfall på detta. Det ingår i köparens besiktningsplikt att undersöka el, det har man uppenbarligen missat. Samma sak gäller nog för väggen som har problem, det borde ha noterats vid en noggrann undersökning från köparen. Vi vet inte köpebelopp och vilka kostnader som kan gälla för reparation, men att häva köp efter så lång tid är inte rimligt. Det köparen kan göra är att kräva er som säljare på kostnader som uppstår för att avhjälpa problem. Detta bör ni enkelt kunna avvisa då det inte rör sig om dolt fel.
 
  • Gilla
Rdna och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med föregående skribenter. Köparna har sannolikt inget att komma med. Men det låtetr konstigt att koppla bort en mäklare som har påbörjat en försäljning, kan man göra så? Mäklaren har väl ändå rätt till sitt arvode.
 
  • Gilla
erik_qwerty och 3 till
  • Laddar…
Ställ in besiktningen, boka av jurist/advokat. Svara inte på köparnas krav/mail utan be dem stämma er i tingsrätten. Sen kontaktar ni ert försäkringsbolag för rättskydd och sedan en jurist. Dom kommer ingenstans, spara era pengar och njut av sommaren ist.
 
  • Gilla
maglub och 44 till
  • Laddar…
Det Jonatan skriver ovan är klokt. Ni bör inte göra en gemensam besiktning med köparen . Det bör gå till så att köparen samlar sitt underlag och sedan ställer ett konkret krav på er. Då går ni vidare, kontaktar ert försäkringsbolag och väljer en lämplig jurist. Det bör vara någon som har god erfarenhet av fastighetsjuridik. Ni bör inte ha någon kontakt med köparen. Med det som ni skrivit om elproblem respektive bärighet i vägg är detta saker som ska upptäckas vid en besiktning och därmed inte dolt fel. Man kan nog tro att köparen tar en chansning här, att ni ska betala utan att det finns skäl.
 
  • Gilla
brfbo och 9 till
  • Laddar…
Håller med jonatan79 till fullo. Förstår att det känns för jävligt men låt inte dessa monster förstöra er sommar. Blocka deras nummer, mm.
Ha en go sommar istället för att lägga för mycket energi på dessa "människor"
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Bärigheten i väggen skulle kunna vara ett dolt fel. Men låt säljaren försöka visa att det är det i så fall. Elfel är sällan dålda fel.
 
K klimt skrev:
Det Jonatan skriver ovan är klokt. Ni bör inte göra en gemensam besiktning med köparen . Det bör gå till så att köparen samlar sitt underlag och sedan ställer ett konkret krav på er. Då går ni vidare, kontaktar ert försäkringsbolag och väljer en lämplig jurist. Det bör vara någon som har god erfarenhet av fastighetsjuridik. Ni bör inte ha någon kontakt med köparen. Med det som ni skrivit om elproblem respektive bärighet i vägg är detta saker som ska upptäckas vid en besiktning och därmed inte dolt fel. Man kan nog tro att köparen tar en chansning här, att ni ska betala utan att det finns skäl.
Dom hävdar att bärigheten i väggen är dolt fel, likaså elen.

Vi öppnade upp vägg mellan kök och vardagsrum , och byggde då ner en "box" mellan väggen då vi installerade köksfläkt där . Det sattes ingen limträbalk, kan det isf räknas som ett dolt fel? Att dom med andra ord inte kan se om det ligger en balk där?

Juristen verkar helt sjuk. Han trodde till och med att elen var dolt fel, med andra ord är han väldigt okunnig? Eller vill han enbart tjäna pengar på mig och mitt försäkringsbolag?

Vi har redan fått godkänt rättsskydd som det heter.

Känner att det är en onödig process att dra dit med min jurist och ingenjören innan vet konkret vet om balken är ett dolt fel . Elen är jag söker på att dom ej kommer någon vart med.

Juristen tjatar på att jag ska ta dit besiktbingsmän / ingenjör samt att han helt plötsligt bara behöver en kvart för att se hur det ser ut. Men det är väl inte hans uppgift ? Det är väl väl besiktningsmannens och min uppgift ?

Han hävdar att om taket sjunkt eller satt sig kan det vara dolt fel
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
A
Helt rätt. Om en besiktning hade utförts hade problemen uppdagats. De har frångått sin lagstadgade skyldighet att undersöka huset innan köp. Avvakta tills ni får en stämning. Innan dess svarar ni kort att ni inte anser att det finns några fel som ligger på ert ansvar. Undvik alla gemensamma aktiviteter eller liknande då det bara ligger er i fatet.
 
  • Gilla
Igen och 8 till
  • Laddar…
A
A AnnaAnka skrev:
Eller vill han enbart tjäna pengar på mig och mitt försäkringsbolag?
Ja, precis så.
 
  • Gilla
Rdna och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Helt rätt. Om en besiktning hade utförts hade problemen uppdagats. De har frångått sin lagstadgade skyldighet att undersöka huset innan köp. Avvakta tills ni får en stämning. Innan dess svarar ni kort att ni inte anser att det finns några fel som ligger på ert ansvar. Undvik alla gemensamma aktiviteter eller liknande då det bara ligger er i fatet.
Vi har skickat lite kvitton på badrum etc då dom försöker leta fel just nu .

Jag har redan fått ett brev från advokat gällande att dom vill häva köpet. Detta innan dom ens vet om väggen är ett problem. Nu söker dom bara mer fel. Lite sent kan man tycka
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Låtsäljaren presentera en rapport med de påstådda felen. Sedan låter du en teknisk kunnig titta på rapporten och ev på huset om det bedöms behövas. Sedan fins det eventuellt ett jobb för en jurist. Men det bör ju vara någon som kan de här frågorna.

Även om det handlar om dolda fel så lär de inte kunna häva köpet. De kan kräva er på ersättning med en summa som motsvarar värdeförändringen om felet var känt. Den summan blir normalt sett lägre än vad det kostar att fixa.

Det värsta som kan hända är att ni får betala för montering av en balk.
 
  • Gilla
Torgil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.