Claes Sörmland
Japp, skruvarna går inte att rubba. Försök med WD40 har gjorts utan resultat.

Kan jag bara gräva upp den i sin helhet? Hur djupt går den?

En rostig metallbrunnlock omgiven av gräs och jord syns, med skruvar som verkar fastrostade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du gräva upp brunnen för att skruvarna sitter fast?
 
Borra ur skruvarna ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Skallarna ser ju rätt fina ut, testa med slagskruvdragare?:)

Våran brunnsbeteckning ser rätt lika ut, den gick lätt att plocka bort när man grävt fram lite.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E etompau skrev:
Ska du gräva upp brunnen för att skruvarna sitter fast?
Alltså betäckningen om den inte går så djupt eller sitter fast i PVC-brunnen.
 
Hej.

Bara gräv bort ca 10cm runt om så lyfter du upp betäckningen.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Min gick inte att få upp tills jag köpte en skruvmejsel i samma storlek som skruvarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Min gick inte att få upp tills jag köpte en skruvmejsel i samma storlek som skruvarna.
Yes, bra råd. Har själv samma typ av brunnslock och det krävs en rejäl skruvmejsel för att får loss skruvarna.
 
Slagskruvmejsel är ett bra tips. Man behöver ju inta banka på allt man kan - Det är ett bra verktyg för att få bra vridkraft utan att mejseln hoppar ur spåret när man ska lossa stora skruvar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
R
Börja inte att slå eller bråka med skruvarna då får du problem
Gräv upp runt beteckningen är ca 10 - 15 cm djup lyft allt
Om du då tittar in så är det som två öron skruvarna sitter gängade i , då blir det att ta fram
varma nyckeln ( svets eller gasol ) och värma öron och skruvar så det blir rött , pass på så det inte
smälter ,då lossnar skruvarna till 95 % när du använder lämplig mejsel som passar i spåret
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Chaly
Röstar också på slagskruvmejsel. Har den från biltema som länkats ovan och den fungerade ypperligt på fastrostade skruvar till ett liknande brunnslock på min tomt. Var och sprutade med lite WD40 ett par dagar innan jag gav mig på dom. Men fega ine när du använder slagskruvmejseln. Klipp till ordentligt!
 
Instämmer i kören - slagskruvmejsel respektive slagskruvdragare har räddat flera fastrostade skruvar för mig. Båda har fördelen att de genererar stora impulser på kort tid som kan bryta det spröda rostförbandet, men slagskruvmejseln har den extra fördelen att ett synkront moment i genereras i riktning mot skruvskallen. Detta kan nog vara en fördel när vi snackar spårad skalle. Jag har Biltemas billigaste slagskruvmejselset - duger gott de få gångerna man behöver det!
 
Har du inte bråttom så börja med rostlösare. Inte snabbrostlösare, 5-56, WD40 el. dyl. utan "riktig" rostlösare. Låt verka i någon vecka och försök igen. Gärna med värme och slagskruvmejsel.
Använd kopparpasta när du monterar tillbaka så blir livet lite lättare nästa gång.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.