Jag bor i Provence
På en liten tomtplätt bygger man ett antal olika hus i olika material.
Själv har jag nu köpt en tomt på endast 160 m2
Där vill jag bygga ett litet hus 30+30m2, 2 plan alltså
Jag vill ärna att det skall bli billigt.
De hus som dom bygger..
Ett i Weber Porothermhåltegelblock, 200mm
Där kom det en kille och sprutade in 70 mm polystyren mellan gips och vägg insida.
En annan byggare har betonghålsten.
Dom har inte varit där på länge, så jag vet inte vad det blir för isolering.
Det verkar som om många bygger i betong och isolerar på insidan, hur mycket vet jag dock inte.
En har i siporex 200mm från Maison Blanche
Han har 10 cm glasull på insidan, ingen diffspärr.
Dom accepterade att han gjorde mycket själv, inga krav på nyckelfärdigt.
Ett från Maison Phenix. Dom bygger i metallreglar och klär och vridstyvar med fasadbetong som fästs i ingjutna bultar/ram. Dom var jag i kontakt med men dom säljer bara nyckelfärdigt.
Det var annars intressant.
Det finns andra som säljer med metallstomme. Men fasaden är då oljehärdad obs-skiva som dom putsar på.
Känns inte så bra materialval för mig. Jag ligger vid ett berg med en bäck bakom, inte miljö för organiskt material känns det som.
Jag pratade med e murare han sa UNGEFÄRLIGA priser. Färdigt hus 12000 euro/m2
Jag vill bara ha grund, väggar och tak, helt oinrett,helt oisolerat. Han sa då efter att ha tittat på min hobbyritning
mellan 4-600 euro vilket skulle ge mellan 24 och 32.000 euro, för mina 60m2
Ja inte är det lätt att välja.
Någon som har något att föreslå en fattigpensionär??
Det finns en hobbyritning här om någon är intresserad.
https://www.larsroth.fr/cave3
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
En intressant tråd med många infallsvinklar! Av de material som du räknar upp är enligt min uppfattning Porotherm håltegelblock överlägset mest intressant. Det är egentligen en tysk produkt från ett företag som heter Wienerberger. Blocken muras med tunna fogar och putsas på in- och utsida (olika sorters puts). Thats it! Utomordentligt bra termiska egenskaper och mycket bra U-värde (ner till 0,1 beroende på typ).

Väntar gäster strax. Skall försöka återkomma lite senare idag.
 
Tack för att du tar dig tid
Det finns också metall
http://francestructures.com/devenir-partenaire.html
Dom säger att dom har som lägsta pris 140 euro/m2
Då menar dom väggyta och inte golvyta.
Vad som då ingår begrep jag inte riktigt
Dom ligger 15 mil från mig så det kan ju vara värt ett besök
Jag har ju ca 125 m2 vägg = sek 1400 x 125 = 175.000
Men som sagt, vet inte vad som ingår
Fördel är ju att det går att göra oorganiskt. Jag har ju funderat på fibercement som beklädnad,
näta och putsa på denna.
Fibercement är dyrt men jag har hela baksidan + båda kortsidorna som inte syns alls.
Dom kan jag ju klä med plåt
Kvar blir då frontsida. När fönster och dörrar går bort så blir det ju inte mycket yta kvar.
I Sverige vill vi ju gärna ha ljus.
Här är solen och ljuset, värmen, fienden.
När det är kallt så stänger dom luckorna för att spara på värmen.
När det är varmt, gör dom likadant.
Dom lever i mörker året om.
Så kan inte vi ha det. Det kommer säkert att bli fler fönster i köket/matrummet på andra våningen än vad jag ritat.
 
En svensk jag känner har murat med Porotherm, ett polhus.
Deras sten är utan extra isolering, men väggtjockleken är 380 mm.
Min tomt är liten och jag vill ju spara centimetrar.
Av utrymmesskäl är metall, totalt 200= 200 isolering kanonbra för mig.
Sedan kan det ju finnas andra anledningar att välja bort metall.
Lågt pris, tunna väggar, reses fort.
Mycket är nog ren konservatism, dock
 
Till en början tror jag att det kan vara en fördel att skilja på de husbyggnadsmässiga aspekterna och de ekonomiska.
Jag har bott en sommar i en liten stad väster om Nîmes (vi bytte hus) så jag tror att jag har en aning om klimatet. Enda möjligheten att få en dräglig inomhusmiljö utan AC är att ha tunga material i ytterväggarna och fönsterluckor/jalusier mot de soliga riktningarna. Vintertid gissar jag att utetemperaturen ligger någonstans i intervallet 5-10 grader. Man kan alltså inte helt bortse från behovet av viss värmeisolering. Betonghålsten är ju tungt (1,4 kg/dm3) men måste kompletteras med mineralull eller liknande för att få acceptabelt U-värde. Alla regelkonstruktioner, oberoende av trä eller stål, blir för lätta. Porotherm håltegelblock (0,65 kg/dm3) kan du använda utan extra isolering. Betonghålsten plus isolering blir ca 30 cm tjockt, och det blir Porotherm i sin smalaste variant också.
Jag tycker din ritning ser ganska trevlig ut. Jag antar att huset vetter mot söder, men det är nog det som gäller. "Caven" verkar spännande. På övervåningen hade det kanske varit bra med fönster även åt ett annat håll för genomluftning, men det är kanske inte genomförbart.
Jämfört med Sverige kan man bygga mycket enklare och det borde bli billigare.
 
Först.. jättestort tack för din input.
Riktigt, fönster endast mot söder.
Jag har dock valt att flytta bort huset 1,5 meter från bakre tomtgräns.
Det är alltför nära och kanske lite fuktigt. Om jag låter duschkar och toa byta plats kan jag sätta ett litet fönster där som vetter mot berget.
Det kan jag göra uppe i köket också.
Utrymmet bakom har jag annars tänkt kunna använda till att förvara allt fult.
Långa stegen, utedelen till värmepumpen, skottkärran, säckar med jord. osv
Det blir alltså ingalunda dött utrymme.Om det blir olidligt varmt så kan man sätta en vilstol där och sätta fötterna i bevattningskanalen som rinner förbi och förser trädgården med gratis vatten.
Nu till det viktiga
Tror du att jag skulle klara mig med en 300 Porothem och ingen isolering?
I så fall skulle det vara fantastiskt. Ett material där fukten kan vandra fritt och som absorberar värme.
Hur skall jag tänka om norrsidan? Där kommer alltid att vara mycket kallare. Det är kanske en fördel på sommaren.. men på vintern? Kanske 300 sten i kortväggar och sydläge, men 200 sten + 10 cm polystyren utvändigt på de 40 m2 som är norrsida?
 
300 mm Porotherm med bara puts på utsidorna har ett U-värde på 0,30 W/m2K. Om temperaturskillnaden mellan inne och ute i Provence i januari är 15 grader ger det en värmeförlust per kvadratmeter på 4,5 W. En normalsvensk yttervägg med sammanlagt 265 mm mineralull har ett U-värde på 0,15 W/m2K. Med en temperaturskillnad mellan inne och ute på 30 grader, blir värmeförlusten också 4,5 W per kvadratmeter.
Jag återkommer lite senare med fler synpunkter.
 
visst, det kan vara minus 5 i februari och på natten, det ger ju 30 grader
så stor skillnad är det ju bara på ibland på vintern och halva dygnet.
eftersom jag kommer att ha värmepump, så kan jag nog stå ut med den tillfälliga större värmeförlusten.
200 cementhålsten och 12 cm polystyren är nog billigare.
ännu billigare om jag isolerar invändigt, för det kan jag göra själv.
Jag skulle tro att 30 % av alla hus gör just så och jag kan inte se att det är problem för dom.
jag behöver bygga billigt, tid har jag hur mycket som helst, 72 år ch optimist :)
Jag kall träffa Arkitekten på Onsdag, han vet väl vad som krävs
Jag bor nu i mitt alltför stora hus 140 m2 i samma by, 80 m2 används vintertid
Det huset är helt i betong, gjutet och utan isolering, alltså inte hålbetong
Hela väggar fungerade som kylelement med kallras som följd.
Jag fick lagt på 120 mm polystyren utvändigt.
Nu känns det riktigt bra
Elkostnaden totalt , värme och hushåll är sek 1600/månad
 
200 mm betonghålsten och 120 mm polystyren ger nog ungefär samma egenskaper som 300 porotherm vad gäller värmelagring och värmeisolering. Det är absolut inte fel att bygga så. Porotherm är en elegantare och långsiktigt bättre lösning, men det är inte säkert att det är värt pengarna.
När det gäller takkonstruktion tycker jag du skall välja en lösning med så hög värmelagringsförmåga som möjligt. En variant är att använda riktigt tung mineralull, typ markskiva. Cirka 200 mm. Yttertaket bör vara lertegel som skapr lite luftutrymme mot undertaket. En nockbalk av limträ i längsgående riktning. Takbjälkar som ligger på den. Isolera mellan takbjälkarna. Använd diffusionsöppen duk på undertaket så kan du skippa luftspalt. Ordentliga taksprång som skuggar.
 
Den temperaturutjämnande effekten av betonghålsten plus isolering blir mycket bättre om isoleringen placeras på utsidan. Då kommer dagens hetta in på kvällen och nattens kyla in på dagen.
 
ok tack
jag kollar upp vad det kan kosta med betong och uteisolering.
jag har ju inte sökt bygglov än, men ju mer kunskap man har...
än en gång, tack
 
Nu vet jag lite mera.
jag har ändrat till ett enplanshus
totalt lite mindre än 50 m2.
Vi behöver inte mera och vill hålla kostnader nere.
En grannby har en firma som är helt inne på gröna lösningar
Dom har något som heter
poncebloc
Man kräver R värde , vägg, 2,2 här
Blocket, 20 cm har har R värde 2.
Dom håller på att leta takstol.
Därför har jag bara fått pris på väggarna,
På färdig grund...
mura upp väggarna montera 4 cm cm biologisk skiva xtra isolering utsida
ingen puts ute/ inne.
För detta vill dom ha 120.000 ink moms (20%), material och arbete.
Nog känns det som jag skulle kunna få huset, under tak, isolerat och med grund för ca 350.000?
Om torpargrunden kostar 100 så kan taket få kosta 130
sedan tillkommer mitt eget arbete ,el,vatten, ac o.s.v.
ritning nya fastställda huset
https://www.larsroth.fr/55/
 
Trevligt med lite återkoppling! PonceBloc verkar vara någon sorts variant på lecasten. Kan materialet vara pimpsten? Garanterat mycket bättre än betonghålsten. Huset hade vunnit på ytterligare en halvmeter i bredd, så du hade sluppit vecket på väggen framför ytterdörren. Bra att hålla sig till ett plan. Nettovinsten av ytterligare ett är inte så stor.
 
Byggpriser i Provence kan variera enormt. Branschen där nere är minst lika rutten som här i Sverige. Räkna med att de kommer med extrakostnader mitt under bygget. Du bör räkna med att bli blåst på 50 - 100% extra mot det överenskomna priset.

Har släktingar med hus där. Det huset har ju funnits ett tag, så det är mest vid underhåll som det blir osannolikt dyrt.

Men de har bekanta som ex. fått betala 1000 Euro för att få en badrumsspegel uppsatt (två skruvar), av firman som byggde badrummet.

En annan som byggde på fastpris, "totalentreprenad". Byggaren ringer. "Nu kommer betongbilen om två timmar, vi gjuter terrassen, men är du säker på att du inte skall ha fuktskydd under betongen? Vi brukar alltid lägga en gummiduk. Jo då är det väl klart att det skall ligga en duk eller? Jo men den kostar extra, 6000 Euro. Vi måste börja lägga den inom 10 minuter, annars är det försent innan betongen kommer".

De valde att köpa köksinredning själva tycket byggfirmans alternativ var för dyrt. Då blev det inbrott på bygget dagen innan inredningen skulle monteras, just köksinredningen stals. Byggarens försäkring täckte inte det stulna eftersom det inte var inköpt av byggaren, och det antyddes att det nog inte hade blivit inbrott om han bara hade accepterat byggarens alternativ... Så så fick det bli.

Så byggmarknaden är minst lika rutten i andra länder.
 
http://www.arkeo-system.com/en/cold-formed-steel/individuals-houses.html
Här har jag hittat ett system i metall.
Fick pris- 50 m2 hus, 7000 euro + moms. Detta är för vägg- och takstomme, enbart metall.
Levereras för självmontage i 3 meter långa sektioner.väger 50 kg/ sektion.
Väldigt lite lösvirkeshus byggs här, naturligtvis beroende på att man traditionellt bygger av det material som finns i närheten. Jag känner dock att skall jag inte bygga i sten, så är stål bättre än trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.