Har tänkt att sätta kakel och klinkers i tvättstugan i källaren.
Men på några ställen i golvet och väggen så har betongen släppt troligen på grund av fukt
000_0979.jpg

000_0976.jpg

Är det risk att plattorna lossnar? bör jag spackla igen detta innan eller fyller jag det med fix?

MVH Anders
 
Inte svar på frågan men är det inte bättre att lägga tid/pengar på att undersöka och eventuellt åtgärda fuktproblemen först?!
 
  • Gilla
Razaq Almarsoomi
  • Laddar…
Jag kommer att kakla o lägga klinkers i källaren också.
Tänker dränera först, samt billa upp golvet o isolera - gjuta nytt golv.

Antar att man bör kontrollera dränering, samt
fräsa ytan med betongfräs innan kakling för att få bra fäste,
kanske kan man slamma innan kaklingen för att få en fast yta?
 
jag köpte huset för 2,5 år sen och då var "fläckarna" där åxå, hade då en besiktnings man innan jag köpte huset. Han noterde ganska höga fukt värden i golvet, men inget uppför väggarna. Han sa att högt fukt värde i golvet var väldigt vanligt i sånna hus (byggt 1954), det enda jag borde tänka på sa han att inte inreda i källaren med trä, tex panel.

MVH Anders
 
Jag har också fläckar där färg o lite puts lossat, men de luriga är att i det gamla badrummet i källaren så sitter kalelplattorna kvar utan tendens att lossa!
Undrar hur de gjorde förr i tiden?

Jag har nån slags betongmur-luftspalt-tegel-puts -innerst mot källarutrymmet.

1924 byggdes huset, badet i källare kanske gjordes senare...
 
abel48

Det såg exakt likadant ut hos oss innan man dränerade om, det är inte så lyckat att sätta klinker utan att kolla upp vart fukten kommer ifrån. Skall du ändå göra det, bort med färg, inget tätskikt och breda fogar.

Robert
 
EgenHärd skrev:
Jag har också fläckar där färg o lite puts lossat, men de luriga är att i det gamla badrummet i källaren så sitter kalelplattorna kvar utan tendens att lossa!
Undrar hur de gjorde förr i tiden?
Jag har också kakel i källaren som har suttit sen -58. De satt kakel direkt i mur/putsbruk antar jag. Verkar hålla. På andra håll där det bara är slammat med KC-puts/färg rasar det. Speciellt i fogarna för betonghålstensmurverket (eller källarväggen om man så vill). Slammningen/putsen tar man som sagt ner med saneringsfräsen.

Tätskikt? Ardex 8+9 torde funka lokalt runt golvbrunn/dusch
 
  • Gilla
mrw
  • Laddar…
varför måste den gamla färgen bort? Fäster det inte annars?
Och på bilderna så är det efter inner väggarna det har släppt, alltså inte ytterväggen. Men det kanske kan ha med dräneringen att göra ändå? Dräneringen är bytt början 1980 trodde förra husägaren.
Går det att mäta fukt med en enkel fuktmätare?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Går det att mäta fukt med en enkel fuktmätare?

MVH Anders

Jag har mycket hög fukthalt i källaren på sommaren vilket borde komma från golvet eller väggarna, har mätt med vanlig fuktmätare/tempmätare
Borde väl finnas något sätt att mäta väggarna?! Jag vet att man kan borra hål i golvet en bit in i kakan och mäta med instrument . såg att de gjorde det på jobbet - de fräste - och epoxylimmade (flera gånger) en hel fabrik och spacklade upp ytan o la matta! Mellan limmningarna mättes ytan med något instrument - troligen för att kolla så det var tätt..
70-talsbygge med fuktproblem.

[edit](Obs! Epoxylimmning passar nog inte alls i våra huskällare!)[/edit]

Nu på vintern så är jag nere på c:a 40-50 % i somras var det det 75-80%  :( och jag blev tvungen att sätta fläktar för att vädra ut fukten.

Fläktarna är kvar -används bara för att cirkulera luften - nattetid-  -har nu köpt en avfuktare också som går på nätterna.
 
Anledningen till dina fuktfläckar är ganska given. I ett hus som är byggt på den tiden byggdes det på följande sätt. Grus som packas och eventuellt vattnas för att få bort sand, sedan betong. Alltså inget som helst kapilärbrytande skikt. Då hjälper det inte att dränera runt väggarna för att få bort fukten mitt under plattan. Det är bara att gilla läget och lyda din besiktningsman, inget trä. Att lägga klinkers är ett alldeles utmärkt sätt att försköna golvytan på. Kan bli lite kallt bara. Och kom ihåg, ingen fuktspärr förutom under eventuell dusch. Markfukten som finns måste kunna stiga och ventileras bort. Vill du ha golvvärme går det bra. Du ska bara komma ihåg att inte stänga av golvvärmen på sommaren, utan den måste stå på året runt. Detta beror på att med golvvärme ökar du ångtrycket i marken, och stänger du av tillförd värme stiger ångan uppåt med fukt och missfärgningar som följd. Även problem med fästmaterialet kan förekomma. Med fördel fräser du ytan för bättre fäste.
Lycka till// Tartan
 
  • Gilla
Janmagnusp
  • Laddar…
ok tackar då vet jag att det inte är nått konstigt. Prövar nog att kakla utan att fräsa först, då detta drar med sig så mycket arbete och damm.

MVH Anders
 
Förklaringen till dina problem har tartan givit.
Jag tycker att du ska ta dit en expert och titta på det innan du börjar, eftersom du redan har problem.
När jag ser på bilderna tycker jag det ser ut som om du redan har mögel på väggen, antagligen pga damm.
Frågan är hur färgerna mår av att bli instängda bakom kakel. Om jag minns rätt så går inte oljefärger och betong särskilt bra ihop, och då är det inte täthet vi talar om.
Min åsikt är att allt gamalt material i ytan ska bort innan du gör ngt. Sedan bör du tala med tillverkare av fix och fog för att få en lämpligt sort.

Sedan finns det medel att injisera för att stoppa kapilär uppsugning.
Fuktspärr eller inte, det går ju att behandla golvet så det blir tätt. Om det är negativt att göra det om det är helt rent vill jag inte ha ngn åsikt om. Profsen på fuktmekanik har erfarenhet av olika lösningar så jag tycker du ska ta kostnaden får rådgivning nu.
 
vad för en expert bör jag då kontakta? Och vad kan sånt kosta?
Kan det vara bra att investera i en avfuktare?

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.