Efter att grävt ut dräneringen på gamla huset och grunden till utbyggnaden på den nya delen tänkte börja jag gräva ut en pol ned hjälp av en skyffel och en gräsklippar vagn förra sommaren.

480x280 och 160 cm djup isolerad betongpool. Så jag tog en spade, skyffel och började gräva. Hur lång tid kan de ta, blir ju bara runt 25 kubikmeter och... 50 ton...
 
  • Pågående utgrävning för en betongpool med en spade och en uppochnervänd gräsklipparvagn framför ett rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd trädgård med gräsklipparvagn och verktygsspridning inför byggande av pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd tomt med hål för betongpool, spade och byggmaterial på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en trädgård där marken är uppgrävd för byggprojekt med synliga grävor och högar av jord och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Buford och 24 till
  • Laddar…
R
Behövs inget gym där :):) för motion av kroppen , lycka till du har vanan inne :)
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
Ja hade det bra varit jord, ja då skulle de kunna gå undan! Men de ser ut som här hemma... en jäkla massa sten o skit! Ja då tar det längre än en tror:worried: nygrävd 15 ton parkering som skall återfyllas med makadam imorgon:strong:
 
Bara förtydliga att bilderna inte är sprillans nya, men jag postar några om dagen till jag kommer ikapp dagens läge.
 
  • Uppgrävd mark vid husgrund, med synliga verktyg och samlade stenar, indikerar pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två barn leker vid grunden av ett rött hus under renovering med leksaksbilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd schaktning vid husgrund med vattenansamling och verktyg utspridda på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd utomhusarbetsplats vid hus med synligt vattenansamling och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten transporterad på ett släp kopplat till en gräsklippare på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW och 8 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Kör hårt! Nyfiken på att se slutresultatet.
 
  • Gilla
matsv201
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Behövs inget gym där :):) för motion av kroppen , lycka till du har vanan inne :)
Var tyvärr sjuskriven ett par år mellan jag grävde grunden och grävde poolen så jag tappat lite där. Var lite halva poängen med gräva poolen, att få åter konditionen som jag en gång hade.
 
  • Gilla
ansgar46 och 4 till
  • Laddar…
K Kaboff skrev:
Ja hade det bra varit jord, ja då skulle de kunna gå undan! Men de ser ut som här hemma... en jäkla massa sten o skit! Ja då tar det längre än en tror:worried: nygrävd 15 ton parkering som skall återfyllas med makadam imorgon:strong:
Grävde ut grunden till huset på 5 dagar efter jobbet, snitta på ungefär 10 ton om dagen då, men det var oerhört lättgrävt. Hitta bar en stor sten.

Poolen var värre, främst för att de var djupare, men även lite sämre ställe att gräva på.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Lite mer bilder . Tagna ungefär en vecka senare. Har fått hela storleken på poolen och även satt upp rep för att hålla grunden uppe på uterummet. Repen sitter fast i taket på utreummet.

Så... öum, uterummet håller upp sig själv kalle anka stil
 
  • Vy från ett uterum med bordsverktyg och stolar, mot en nyanlagd poolgrund och rep som håller upp uterummets tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Barn står i en skottkärra framför en grävd grop för poolbygge med byggverktyg och rep i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett uterum mot en utgrävd poolplats och rep som håller en grund på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd poolgrund och rep som stöttar taket på uterum, sett från insidan genom glaspartier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom ett uterums glasvägg mot en utgrävd pooldamm och rep som håller ett tak, byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggprojekt av pool med utgrävd grop, byggverktyg, skottkärror och rep upphängda vid ett uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
thorflot och 5 till
  • Laddar…
Barn i rosa klänning hjälper till att gräva i lerig mark med en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista 30 cm ner var betydligt tuffare, som tur var började jag få hjälp
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 9 till
  • Laddar…
E
Jag måste bara fråga vad syftet är med detta? Är resan målet eller är det poolen som är målet? Anledningen till att jag frågar är att det du åstadkommer med veckor av grävande kanske spar ett par tusenlappar som en grävare hade gjort på några få timmar.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Haha, jag är mycket nyfiken på din Kalle Anka lösning!? Kan du inte ta några bilder utifrån också? :)

Tycker också, epw skriver, att man kommer väldigt mkt fortare i mål om man använder riktiga grävmaskiner. Men samtidigt är en gemensam resa inget fel det heller:) dock är krokiga ryggar och pajade leder väldigt ovärt:rolleyes:

Kör hårt(y)
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
E epw skrev:
Jag måste bara fråga vad syftet är med detta? Är resan målet eller är det poolen som är målet? Anledningen till att jag frågar är att det du åstadkommer med veckor av grävande kanske spar ett par tusenlappar som en grävare hade gjort på några få timmar.
Kanske inlägg #6 kan vara till någon upplysning ;)
 
E
Vaket, måste ha varit lite solsken som träffade skärmen så jag missade detta inlägg när jag hittade tråden.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
F
Jag gillar kärran till gräsklipparen. Var hittar man en sån för rätt pengar?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kanon med motion, men om jag kommer ihåg rätt betala jag ca 1500 kr och några öl för att göra ett 6x4 m och 1,7 m djupt hål på min tomt.... Jag förstår ingenting, men är väldigt avundsjuk på din geist. : )
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.