Hej,

Vi sitter med en köksö från IKEA och tänkte förankra den i golvet i och med att det är en fristående ö.

Eftersom vi har parkett så tänkte jag fråga hur det är med att borra eller skruva saker i den. Är det något vi ska tänka på för att det inte ska spricka, kan man göra det utan problem etc? Vill nämligen inte förstöra golvet men samtidigt verkar det vara det enda alternativet för att stabilisera köksön.

Tack!
 
tommib
Välkommen till forumet!

Att skruva i parketten är inget problem, förborra med vass borr bara så går det bra. En mer relevant fråga är vad det finns under parketten? Golvvärme? Betong, som måste pluggas?

När ni sedan tar bort köksön någon gång i framtiden borrar man ur hålen lite till och pluggar dem. Det kommer synas men gör man det prydligt så syns det inte så mycket.
 
  • Gilla
haugg
  • Laddar…
Välkommen hit!
Tänk på att parketten i sig inte sitter fast i golvet under så du behöver skruva genom till underlaget (spånskiva eller betong högst antagligen). Du märker vad det är när du börjar borra (om du inte redan vet).

Och som tommib säger, borra inte om det är vattenburen golvvärme!
 
  • Gilla
haugg
  • Laddar…
Tack för svaren! Vi har ingen golvvärme så det ska bli spännande att prova på :)
 
Hej

Tänkte bara fråga varför ni känner att ni måste förankra köksön i golvet?

Vi har en fristående köksö på ben och den är hur stabil som helst.


Bara nyfiken.
//Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Hej

Tänkte bara fråga varför ni känner att ni måste förankra köksön i golvet?

Vi har en fristående köksö på ben och den är hur stabil som helst.


Bara nyfiken.
//Ronnie
Det brors ju på vilket djup man har i köksön. Är den smal och man har lådor finns det absolut risk att den välter, tänk utdragna lådor med kanske ett barn som klättrar i dem.
 
Finns även golvlagningskit med hårdvax i en mängd nyanser som man kan smälta ned i hålen och på så vis dölja dem riktigt snyggt. Kallas för Lagningsvax - Hårdvax. Theofils har ett stort utbud men sett att det börjar dyka upp lite här och var.
Det jag skulle oroa mig mest för är nog inte hålen utan snarare den nyanskillnad som kommer att bli på golvet där ön stått - Golven bleknar med än man tror och en slipning blir nog enda lösningen om man väljer att ta bort ön om ett par år...
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Hej

Tänkte bara fråga varför ni känner att ni måste förankra köksön i golvet?

Vi har en fristående köksö på ben och den är hur stabil som helst.


Bara nyfiken.
//Ronnie
De rekommenderade det för att med vårt djup så är det risk att den välter när man drar ut lådorna.
 
Lägg en skiva på golvet med något mjukt under. Bygg en liten ram runt skivan av regelvirke, och se till att skivan är ordentligt skruvad i ramen. Hela ramen måste vara lägre än sockeln. Lägg 100 kg marksten på skivan fördelat ut mot kanterna.. Skruva fast köksön i reglarna på ett sätt som inte syns.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 7 till
  • Laddar…
Ibland blir man förundrad...

Hur kan man sitta här och påstå att det inte är några problem att skruva fast ön i parketten ??!!

Man ska ALDRIG fästa något i parkettgolvet då detta ska kunna röra sig !!!


Ska man göra någonting med ön så är det sista förslaget med skivan och markstenen som motvikt det absolut ultimata och smartaste.
Vill man tvunget fästa den i golvet så ska man borra hål genom parketten som är typ 12-15mm i diameter och sedan skruva med skruv och bricka ner i undergolvet men samtidigt som någon nämnde ta det försiktigt för har man golvvärme är det inte att rekommendera.

Men som sagt... ALDRIG skruva fast något i parkettgolvet.
Lika lite detta som att skruva fast en bänkskiva i massivt trä direkt i skåpstommarna då dessa kommer att dras i sönder när skivan börjar röra på sig med luftfuktigheten.
Alltid minst 10mm stora hål i skåpstommarna i detta fall och fästes med skruv och bricka för rörelseförmågan.

Lite OT men inte fel att nämna detta i sammanhanget. :)
 
  • Gilla
Latitud79 och 4 till
  • Laddar…
Bra inlägg Paul-Staffanstorp, men det beror ju lite på golv och förutsättningar så ALDRIG skulle jag inte säga...
 
Jag kapar tråden lite eftersom jag har liknande funderingar!

Jag har nu skaffat en mindre köksö som mäter 140 cm bredd och 60 cm djup. Ovanpå köksön tillkommer en 3 cm tjock stenskiva (gissar att den väger ca 60 kg).

Jag har konstruerat en ram som jag står i valet och kvalet kring om jag ska antingen fästa med skruv i golvet eller förankra med tyngd. Utrymmet inuti ramen har jag beräknat rymmer marksten (https://www.byggmax.se/sten/marksten/marksten-classic-rak-kant-grå-p02419) till en sammanlagd vikt av 70 kg. Kan det räcka?

Tack på förhand!

/ängslig
 
Så länge du inte har marksten i lådorna oxå, kommer den garanterat inte ramla omkull.
 
Isakare Isakare skrev:
Så länge du inte har marksten i lådorna oxå, kommer den garanterat inte ramla omkull.
Tack! Nu står den jäkeln på plats :)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag kapar tråden lite.
Har en hyffsat stor köksö (160 x 120).På den ligger en stenskiva på 200Kg. Köksön är en blandning av 2 ikeastommar och resten egenskruvade stommar i 18mm plyfa. Allt står på 13 st jämnt utplacerade metodben, som ska klara 125 kg st. Så det borde ju rent tekniskt tåla en del (ca 1.6 ton). Vi har stått på ön och den står kvar, men jag är lite orolig att någon ska tackla till den så benen viker sig. De sitter ju bara instuckna i hål i botten. Har skruvat fast de yttre nu, men puttar man lite rejält på den så svajar den lite.
Jag har vattenburen golvvärme i golvet så att borra ner något är komplicerat. Jag kan inte heller montera isär den av olika anledningar. Funderade på att trycka in reglar som ngn mm lägre än frihöjden och skruva ihop så att om de skulle vika sig så faller den inte så långt.

Andra bra idéer? Tror ni att det är onödigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.