Mailade och fick svar av hth och han var i chock :)
Det är hth gds och det är i stort sett samma grejor med lådor luckor osv.

Nån har räknat fel tror jag....

Tycker 14' låter väldigt billigt och 30' är ok
 
Så då, då är pelaren borta och limträbalken uppe.
Ska dit med pelare till vänster och fylla runt balken med expander betong.
Renoveringsrum med nyinstallerad limträbalk i taket, borttagen pelare och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Pelare på plats och undergjutet till höger, stöden borta.
Ska bort med en bit matta och sen ska golvet fräsas och därefter ska slangar till element och lite el fästas i golvet innan gjutning av eps. Blir nog tidigast nästa helg
Ny pelare och undergjuten bjälke i renoveringsprojekt med isoleringsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strippat bort gammal matta och flexat bort limrester och gammal färg, dammade satan trots bra dammsugare med cyklon tur jag hittade masken.

Ska prova få ner alla rör och slangar som ska vara i golvet imorgon och ev om epsen är ok gjuta den på söndag... Men det tror jag inte på själv :)

Trodde jag tog fler bilder men tydligen så blev de nåt fel

Rengjort betonggolv i renoveringsprojekt med synliga rör, kablar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med borttagen matta, synliga rörgenomföringar och slipverktyg på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ägnade lördag åt att sätta fast el och värmerör i golvet, blev lite huvudbry över värmen men det har nog löst sig... Ska prova få i 20 golvvärmeslang som matning till radiatorerna, har inga tvära böjar tror jag så det bör gå bra.
Golv med el- och värmerör fastsatta längs en sprucken betongyta och spår för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Söndagen helgade jag genom att gjuta eps, vissa delar är för höga, behöver bara upp 30mm, för att få eps så där blir det bara spackel ifall ni tycket det ser konstigt ut.
Nygruvet golv med el- och värmerör samt en del EPS-isolerspackel runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyjuten betongyta med synliga rörledningar och isoleringsmaterial vid kanten, redo för golvspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måndag och vanliga arbetet... men ville få på spacklet också... primade lite och satt ut lite höjder i form av gipsskruv som det trampades på så det visar sig väl hur det blev...
Laddade upp med spackel på en yta som jag tar senare

Gjutet EPS-golv med spackel, högar av K2000 isolering och renoveringsmaterial i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar bli ont om plats...
Nyligen gjuten betongyta med träribba längs kanten i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen gjuten EPS-golv med spackel längs en vägg i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan: klart, spacklade in en remsa mot ytterväggen för att få en plan yta att lägga väggregeln på.
Resterande yta mot ytterväggen är sprucken betong, lurar på om det varit jordkällare och nedgången varit här ska ta en bild när jag städat upp, kommer spackla den delen med K75 och slänga i nåt armeringsnät fast det kommer ju 22 spångolv så spricker det så är det nog inte hela världen
 
  • Gilla
nerx och 1 till
  • Laddar…
Fick dit en regel på golvet och 2 stående reglar, tyvärr blev det inte helt rakt och regeln längst ut var lite banan så den får jag prova att räta ut lite

Renovering av vägg med delvis monterade reglar, vattenpass och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När tanten är borta på jobb får man passa på, blev ett 12 timmars pass idag.

Började med att regla klart och få dit osb
Renoveringsprojekt med OSB-skivor och takreglar på plats, arbetsmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden är även första takregeln på plats

Alla reglar på plats och gles en bit på väg
Nybyggt träregelverk och OSB för tak i ett pågående byggprojekt, med ledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan all gles på plats utom där imkanalen kommer att gå, längst upp till höger i bild, även mellanvägg / avskiljare vid köket påbörjad

Pågående renovering med takreglar på plats och osb-skivor på vägg i halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åt andra hållet


En till bild mot köket
Inomhusbygge med nylagt takreglar och osb-skivor på en vägg, oavslutad glespanel och byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lunch på bygget
Smörgås med räkor och skinka framför en burk Carlsberg i en rörig byggmiljö med OSB-skivor och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon måste jag tyvärr skruva bil och det lär väl ta hela dagen, nästa ryck blir nog om nån vecka :/
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Om du bjussar på sån lunch så kommer jag å jobbar lite.. :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Du är välkommen vilken dag du vill :)

Blir nog spottar i taket, hur många behövs för 25-30kvm?
Tänker mig 6st i köket och kanske 9 i andra delen, utrymmet "bakom " limträbalken får inga då det bara är 120-130cm djupt och det finns uttag ovanför fönstren.

Äger huset ilag med 2st som är väldigt noga med att allt ska vara symmetrisk så jag antar att det får bli 3 rader med 5 i varje rad, eller så sätter jag dom hur som helst och garvar läppen av mig :rofl:
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Blir nog spottar i taket, hur många behövs för 25-30kvm?
Hide-a-lite har en guide på sin webbplats. Det jag har för mig är att de rekommenderade en spot per 1,5 kvm i kök (arbetsdelen) och badrum men glesare över andra ytor. Jag tror då att man i köket skulle räkna bort den ytan som täcks av spottar under överskåp och fläkt. De hade också exempel på lite roligare placeringar än att sätta dem jämnt utspritt i taket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Skulle få ett förslag av hide a lite på belysning så det är väl det jag väntar på nu innan jag kan börja med taket.
Dubbel gips som är fogad i alla skarvar och innertak i 60x120 skivor

Funderade på golvet...
Lutar åt att det blir platonmatta på spacklet och därefter 22 spångolv flytande, man borde väl kunna lägga spånet innan jag gipsar väggarna då kan jag ju lämna en 15mm spalt mot väggar utan att det kommer glipa när jag ska lista?
 
BirgitS
nino nino skrev:
Skulle få ett förslag av hide a lite på belysning så det är väl det jag väntar på nu innan jag kan börja med taket.
Det var inte dåligt det, riktigt bra service måste jag säga.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
@Paul-Staffanstorp du har väl koll?
Ja det får jag väl anse mig ha när det gäller detta men jag har haft dåligt med tid att engagera mig på ganska länge så jag har missat detta.

Jag har själv ordnat med HTH GörDetSjälv kök till många kunder som velat ha ett budgetkök och det har oftast bara skiljt ett par tusenlappar till Ikeas fördel prismässigt men å andra sidan har man fått mer saker och i mina ögon betydligt bättre kvalité på grejerna från HTH.

Ser man det sen ifall man behöver hjälp av hantverkare att bygga ihop och upp köket så sparar man lätt in de ynka tusenlapparna och mer därtill då HTHs variant med platta paket är betydligt enklare att montera ihop och upp, så finns det i mina ögon bara ett alternativ nuförtiden när man pratar budgetkök.


...och NEJ, jag har fortfarande INTE provision från HTH-kök utan pratar av helt egna erfarenheter då jag monterat åtskilliga kök och jobbar med många olika köksfabrikat...
UTOM Ikeas nya Metod, som jag anser vara det värsta som någonsin uppfunnits i köksväg !!! ;)


Nackdelen med HTH är att de knappt vill sälja dessa kök då där i princip inte är några marginaler alls för dem och av den anledningen är det omöjligt att få vare sig provision eller rabatter på annat sätt. ;)

Någonstans känns det som du fått fel prisuppgifter Nino så det hade varit intressant med en uppdatering här. :)
 
Mailade med Ikeas offert till hth men enligt säljaren så kunde dom inte göra nåt på priset
 
nino nino skrev:
Mailade med Ikeas offert till hth men enligt säljaren så kunde dom inte göra nåt på priset
Men är du helt hundra på att du får likvärdigt med saker från båda ställena ?
Ikeas pris låter ofattbart billigt för ett komplett likvärdigt kök och eftersom jag själv ritat och kombinerat ihop många HTH GDS och jämfört med kundernas offerter från Ikea (vilket knappt skiljt något) så ter det sig jätteskumt... :thinking:

Folierad lucka på Ikea men målad på HTH kan ju t.ex vara en sak som skiljer men ser likvärdigt ut.
Dock kan man alltid "renovera" en målad men aldrig en folierad om något händer.
Ingår dämpare till luckor och lådor ?
etc etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.