Hej!

Tro det eller ej men det har faktiskt hänt litegrann i lägenheten. :rolleyes:

Har ju funderat till och från på om det ska göras något med parketten i vardagsrummet och har därför medvetet låtit bli att limma dit golvlisterna. Nu valde jag att slipa över det lite lätt och lägga på lite ny lack för att få lite mer lyster.

Parkettgolv i vardagsrum med slipmaskin och verktyg, redo för lackering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat parkettgolv i vardagsrum efter slipning och lackning för ökad lyster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyslipat och lackat parkettgolv i ett tomt vardagsrum utan golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyss slipad och lackad parkettgolv i vardagsrum med rullat verktyg och golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyslipat parkettgolv i vardagsrum med ny lack som ger lyster, utan golvlist monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen slipat och lackat parkettgolv i hörnet av ett vardagsrum utan golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyslipat parkettgolv i vardagsrum med ny lack för ökad lyster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår att se när det har torkat om det räcker med ett lager eller om det behövs ett till.:)

//Fredrik
 
Hej!

Lägger in lite bilder i dagsljus när lacken har torkat. Valde en sidenmatt lack för att inte få det för blankt. Jag är nöjd med resultatet.:)

Renoverat rum med nytt sidenmatt lackat trägolv i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt rum med nyrenoverat parkettgolv behandlat med sidenmatt lack och vita väggar i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tomt rum med nyligen lackat parkettgolv i dagsljus, avslutat med sidenmatt finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med sidenmatt lack på parkettgolv och vita väggar i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat rum med nytt sidenmatt lackat trägolv i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylackat trägolv med sidenmatt finish i ett tomt rum med naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättesnyggt!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Snyggt! Vilket jobb du har lagt ner och så ska du inte bo där själv ;)
 
AndersPS AndersPS skrev:
Snyggt! Vilket jobb du har lagt ner och så ska du inte bo där själv ;)
Tackar!:)

Hehe ja det är ju ett särt att se det på, tur att det blir utdelning för arbetet iaf:)

//Fredrik
 
Hej!

Nu är även golvlisterna på plats efter gårdagens limning!:)

Ett tomt rum med nyligen installerade golvlistar vid en parkettgolv och vita väggar med en fönstervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med nyinstallerade golvlistor och parkettgolv, utsikt till kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade golvlistor längs väggarna i ett rum med ett nytt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen installerade golvlistor längs väggarna i ett rum med parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Albinp3
  • Laddar…
Hej!

Har fortsatt med lite småpill och nu är även trösklarna fastsatta. Jag har också fått upp frostad film på badrumsfönstret samt gjort en kryddhylla i skåpet över fläkten.:)

Nylagda trösklar på ett trägolv vid en dörröppning, arbete utfört i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade trätrösklar på ett parkettgolv vid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum med frostad film på fönstret, vitkaklade väggar och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vit kryddhylla i köksskåp ovanför en fläkt med öppna hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
Länge sedan vi såg några updateringar, hur går det? :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Råkade av en slump ramla in på denna mastodonttråd men det var intressant.
Dock ditt fel att jag inte hinner få så mycket sömn inatt TS... ;)

Till att börja med vill jag säga... jäkligt bra jobbat, men sen kan allt bli bättre med erfarenheter i bagaget.

Jag vet att vissa av de saker jag reagerat på har avhandlats men vill ändå nämna saker jag reagerade på av olika anledningar för du kan ju ha med dig detta till kommande projekt.


Badrummet:
- Grovbetong har egentligen rent för lång uttorkningstid för att användas i ett våtutrymme som ska beläggas med olika skikt då den krymper och sprickor kan uppstå i t.ex flytspackel, tätskikt och klinker om det vill sig illa. Här bör du i fortsättningen använda en form av rotbruk med snabb uttorkningstid.
- Armeringsnäten skulle legat dikt an mot underlaget då de ska ligga så långt ner i flytspacklet som möjligt för maximal effekt. Limmas enklast dit med smältlim efter att ytan primats.
- Lättare att fästa elslingan med buntband i armsringen.
- Överkurs att laga hålen i gipsen när du ändå täcker med OSB, men varför inte dra bort gipsen från början på dörrväggen där ni gjorde en hel del eldragningar. Mycket enklare. ;)
- OSB är klart godkänt och även på cc600 uppfyller man böjstyvhetskraven för att sätta kakel med osb och gips bakom. Plyfa bättre men dyrare. Med 15mm plyfa behövs inga kortlingar där infästningar ska göras, så som i ditt fall är det egentligen inte godkänt att skruva duschdörrarna i osb då där inte är kortlingar bakom.
- En enklare lösning för att sänka taket en annan gång är att använda plåtprofiler på de två längsta väggarna och mellan dessa bara lägga in reglar för att skruva gips eller annat tak i. Det är nämligen mycket enklare att fästa dessa u-profiler liggandes mot väggarna än reglar som du kämpade med.
- Det finns färdigmålade salningslister att köpa.
- Inget uppvik av tätskikt mot tröskel samt tätning mot dörrkarmens spalt är big no-no-no OM du inte har en nivåskillnad på >20mm från brunnen till tätskiktsnivån vid tröskeln vilket du omöjligt bör kunna ha med brunnen så nära tröskeln.

Hallen:
- Vad har du gjort vid underlaget efter att mattan i hallen togs bort ? Det ser inte ut som du gjort någonting men sådan yta ska fräsas ren från t.ex limrester etc. och primas innan klinkerläggning.
- Hade du valt att lägga hel platta i mitten så hade du fått större bitar mot väggarna. ;)
- Vit fog på golv är absolut inte att rekommendera. Här borde du kört typ sandgrå som matchat plattorna bättre tycker jag, men allt är tycke och smak så klart. Vitt blir bara så fort fult.
- Kapat dörrkarmar istället för parkettgolv.

Köket:
- Hade valt galler över kyl/frys alla dagar i veckan före galler i takanslutning och höja upp maskinerna.
- Bara för där satt en motordriven fläkt innan betyder det inte att det är ok att ha det så tänk på att alltid kolla sådant med föreningen innan du gör en liknande renovering för idag är det i princip förbjudet i de flesta föreningar då motorn trycker in matos till andra lägenheter.
- Lite nyfiken på hur du fäst den massiva skivan för många gör missen att skruva fast den ordentligt vilket är big no-no-no då den rör sig ganska kraftigt och därför ska fästas på speciellt sätt med stora hål och skruv/bricka samt eller alternativt med vinklar som har ovala hål.
- Ett tips är också att vänta med inoljningen en annan gång för oljan gör det svårt att få dit en snygg silikonfog då det är omöjligt att tejpa också.
- Fördela den gigantiska passbiten en annan gång. Man bör aldrig bygga kök utan passbitar. ;)


Hoppas tipsen är till någon nytta för dig en annan gång. :)

Hade varit kul med en uppföljning hur det gick för dig med försäljning och om du har något annat projekt igång.
 
  • Gilla
one- och 6 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Råkade av en slump ramla in på denna mastodonttråd men det var intressant.
Dock ditt fel att jag inte hinner få så mycket sömn inatt TS... ;)

Till att börja med vill jag säga... jäkligt bra jobbat, men sen kan allt bli bättre med erfarenheter i bagaget.

Jag vet att vissa av de saker jag reagerat på har avhandlats men vill ändå nämna saker jag reagerade på av olika anledningar för du kan ju ha med dig detta till kommande projekt.


Badrummet:
- Grovbetong har egentligen rent för lång uttorkningstid för att användas i ett våtutrymme som ska beläggas med olika skikt då den krymper och sprickor kan uppstå i t.ex flytspackel, tätskikt och klinker om det vill sig illa. Här bör du i fortsättningen använda en form av rotbruk med snabb uttorkningstid.
- Armeringsnäten skulle legat dikt an mot underlaget då de ska ligga så långt ner i flytspacklet som möjligt för maximal effekt. Limmas enklast dit med smältlim efter att ytan primats.
- Lättare att fästa elslingan med buntband i armsringen.
- Överkurs att laga hålen i gipsen när du ändå täcker med OSB, men varför inte dra bort gipsen från början på dörrväggen där ni gjorde en hel del eldragningar. Mycket enklare. ;)
- OSB är klart godkänt och även på cc600 uppfyller man böjstyvhetskraven för att sätta kakel med osb och gips bakom. Plyfa bättre men dyrare. Med 15mm plyfa behövs inga kortlingar där infästningar ska göras, så som i ditt fall är det egentligen inte godkänt att skruva duschdörrarna i osb då där inte är kortlingar bakom.
- En enklare lösning för att sänka taket en annan gång är att använda plåtprofiler på de två längsta väggarna och mellan dessa bara lägga in reglar för att skruva gips eller annat tak i. Det är nämligen mycket enklare att fästa dessa u-profiler liggandes mot väggarna än reglar som du kämpade med.
- Det finns färdigmålade salningslister att köpa.
- Inget uppvik av tätskikt mot tröskel samt tätning mot dörrkarmens spalt är big no-no-no OM du inte har en nivåskillnad på >20mm från brunnen till tätskiktsnivån vid tröskeln vilket du omöjligt bör kunna ha med brunnen så nära tröskeln.

Hallen:
- Vad har du gjort vid underlaget efter att mattan i hallen togs bort ? Det ser inte ut som du gjort någonting men sådan yta ska fräsas ren från t.ex limrester etc. och primas innan klinkerläggning.
- Hade du valt att lägga hel platta i mitten så hade du fått större bitar mot väggarna. ;)
- Vit fog på golv är absolut inte att rekommendera. Här borde du kört typ sandgrå som matchat plattorna bättre tycker jag, men allt är tycke och smak så klart. Vitt blir bara så fort fult.
- Kapat dörrkarmar istället för parkettgolv.

Köket:
- Hade valt galler över kyl/frys alla dagar i veckan före galler i takanslutning och höja upp maskinerna.
- Bara för där satt en motordriven fläkt innan betyder det inte att det är ok att ha det så tänk på att alltid kolla sådant med föreningen innan du gör en liknande renovering för idag är det i princip förbjudet i de flesta föreningar då motorn trycker in matos till andra lägenheter.
- Lite nyfiken på hur du fäst den massiva skivan för många gör missen att skruva fast den ordentligt vilket är big no-no-no då den rör sig ganska kraftigt och därför ska fästas på speciellt sätt med stora hål och skruv/bricka samt eller alternativt med vinklar som har ovala hål.
- Ett tips är också att vänta med inoljningen en annan gång för oljan gör det svårt att få dit en snygg silikonfog då det är omöjligt att tejpa också.
- Fördela den gigantiska passbiten en annan gång. Man bör aldrig bygga kök utan passbitar. ;)


Hoppas tipsen är till någon nytta för dig en annan gång. :)

Hade varit kul med en uppföljning hur det gick för dig med försäljning och om du har något annat projekt igång.
Mycket bra och intressanta synpunkter som jag definitivt kommer att ta med mig till framtida projekt! Stort tack för det!:D

//Fredrik
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Hej!

När det senaste uppdateringen gjordes var lägenheten redan såld, det blev mormor & morfar som köpte den med tillträde 1 april. Efter det så har jag och farsan haft fullt upp med att göra iordning deras hus som nu ligger ute till försäljning.:)

https://www.hemnet.se/bostad/138812...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone

Jag kommer att återkomma hit med sammanställning av alla kostnader osv men det jag vet helt säkert är att jag inte har överskridit budget.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det med budgeten? Upp till bevis nu ;)
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Hej! :)

Har äntligen tagit mig tid till att sammanställa alla kvitton osv från renoveringen. :rolleyes:

Som jag sa tidigare så har jag inte överskridit budget. Jag har såpass med marginal så att skulle det vara så att jag har missat något så ska det inte vara några konstigheter(det är isåfall småsaker). :)

Så, vad slutade kalaset på undrar ni säkert?

Lite drygt 90.000kr gick det på, närmare bestämt 90.608kr. :D
Detaljerad renoveringskalkyl med kostnader för badrum, kök och övriga delar, totalt 90 608,54 kr.

Det har varit ett mycket lärorikt projekt som jag kommer ha stor nytta av i framtiden. Alla tips och den feedback som jag har fått tack vare den här tråden har varit riktigt bra!:D

Flera har frågat om det är några nya projekt på gång, tyvärr så är det inte det i dagsläget. Jag letar hus för fullt och har tyvärr fått vika mig i några budgivningr det senaste. Tanken har slagit mig att bygga nytt men det kräver mycket mer påläsning från min sida. Vi får se vad framtiden visar, jag kommer dock att återkomma när det finns något nytt projekt att dela med sig av. :)

Så återigen, stort tack till er som har följt tråden! :D

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
  • Älska
spik&son och 18 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Kul att du återbesöker tråden med ny info efter att projektet avslutats! (y)
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.