Y Yonaz skrev:
Tack för tipset men den känns onödigt dyr om jag nu ska använda elverket mestadels för byggverktyg. Tror jag börjar med en för 3-4000...
Nu kanske du redan har alla byggmaskiner, men annars finns ju möjligheten att köpa batteridrivna.
Jag har Milwaukee prylar med 5,0Ah batterier och dom räcker många timmar även till sågar. Jag har dessutom 5st batterier. Men såklart, det kostar pengar... :)
 
Mikael_L
Y Yonaz skrev:
Elverk kommer nog behövas åtminstone för byggverktyg men tack för tipset (y)
PS. Jag har möjlighet att placera elverket 50 m bort inne i skogen om jag vill så ljudnivån blir nog inte något större problem hoppas jag...
Fortfarande en dålig idé, kör du det ett helt dygn, t.ex. kommer du vara less både ljudet och bränslenotan.
Och har du 50 meter mellan elverk och förbrukare så måste du ha en kabel med ordentlig area för elsäkerhetens skull, absolut minst 2,5 mm2. Annars kanske inte vare sig säkringar eller jordfelsbrytare fungerar.
(Fast det finns dock lite tystare elverk som kan fungera bullermässigt, de är naturligtvis mycket dyrare, och drar inte mindre bränsle)

Och vad gäller uppvärmning så tänkte jag tipsa om fotogenvärmare
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-spisar/fotogenkaminer/fotogenvarmare-418016/
Är riktigt effektiva, och ganska tysta. Vi hade sån i stugan när jag var grabb, gjorde hela stugan beboelig på några enstaka timmar även vid -20°C.
 
B
Bygger just nu och har ingen el framdragen. Köpte ett begagnat elverk på 2800w för en femhundring. Driver med glädje en Metabo kap/gersåg samt laddar skruvdragarna. Förutom ljudet är det en smidig lösning.
 
tommib
Det har redan sagts av flera men detta med elverk som går längre tid än några timmar är inte en bra idé (med elverk i den prisklassen du tittar på). De håller helt enkelt inte. Elverk för kontinuerlig reservkraftdrift är helt andra saker och en helt annan prisklass. Därför bör du planera för att klara dig utan elkraft för annat än högst tillfällig användning. Drivmedelsförbrukningen är stor och relativt konstant, dvs verken drar (nästan) lika mycket på tomgång som på full last.

Mikael_L berör också kort detta med säkerheten. De flesta elverk av enklare modell är inte gjorda för att jordas. De är gjorda för att driva ett enda elverktyg. Om du ska börja dra kabel kors och tvärs får du säkerhetsproblem om du inte har ett bra jordtag till ditt elverk (och att elverket är byggt för det). Detta är inget man snyter ur näsan. Kabeldimensioneringen är ett annat kapitel om det ska stå långt bort.

Min rekommendation, som många andras, är att skaffa en liten off-grid solcellsanläggning för belysning och mobilladdning. Resten driver du med gas/fotogen. Värme via elradiatorer är som drivs från elverk är hål i huvudet i denna typ av applikation (och i stort sett alla andra rimliga applikationer).
 
Kan bara komplettera med att vi har ett fritidshus (med el) men på en ö några hundra meter bort finns en stuga utan el och där kör de ett elverk då och då. Efter en halvtimme är man så dötrött på ljudet.
 
En förening där jag varit aktiv har lägerverksamhet vid en stuga där det inte finns el. Tidigare kördes det mycket elverk där. Belysning, ibland elverktyg, ladda mobiler eller bara tomgång för att ingen tänkt på att det inte behövdes. När jag var ny i föreningen sattes jag i något skede på uppgiften att se över elverket då det hade mycket hög oljeförbrukning. Jag har aldrig sett en så slutkörd småmotor. Då hade den ändå varit nerplockad några år tidigare och fått en genomgång och ny vevstake. Det blev ett nytt elverk. Men dessutom blev det en lösning med batterier och växelriktare för att minska antalet timmar på elverket. Efter några år slutade vi att ta med elverket till ön. Små enkla elverk är utmärkta så länge man håller nere antalet timmar de går till ett minimum.
 
Kör man elverk för att driva elelement så eldar man upp minst 4 gånger så mycket energi utomhus som man får ut ur elementet inomhus. Dålig ide.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Elverk är en nödlösning, gå på solpaneler, inverter och batterier. Har 2kW solpaneler, 5kWh LiFePO4 batteribank och ett 1kW elverk från Jula. Driver vattenpump och hushållsel, router m.m., skiner solen går det att köra en radiator eller två. 7-8st "gamla" blybatterier för nödfal/trollingmotor ligger alltid fulladdade. INvertern klarar 2400w kontinuerlig drift. 4800w under tio sekunder så en byggsåg går att starta utan problem. Kostar ju en del men sammanlagt betydligt mindre än en indragning av el från något värdelöst elbolag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Yonas, ett elverk är nog en utomordentlig bra grej att ha för dig. Till byggmaskiner osv, nu när du ska bygga.
Det tror jag alla som skrivit är med på. Det vi inte tycker är någon bra idé är att driva t.ex. kylskåp och elradiatorer med elverket, här måste du hitta någon annan lösning.

Antingen gasol, fotogen, solceller och batteribank etc.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Japp jag fattar! Ska köpa gasolkyl, solcellslampor, fotogenlampor, powerbanks och ev ett par gasolelement alt fotogenelement. Gasolkök och stearinljus har jag redan.

Tack för alla råd. Det jag dock var mest ute efter var tips på ett acceptabelt elverk för att driva byggmaskiner (sågar, borr mm)...
 
Det du behöver titta på är effekten på maskinerna. Eftersom de sedan är elmotorer så krävs en högre startström än vad som sedan krävs för att hålla dem igång. Handverktyg är för det mesta så låg effekt på att de kan drivas av de allra minsta elverken. Skall du ha lite kraftigare sågar och kanske en dammsugare kan du behöva gå upp lite i effekt. Jag tror att elverket du länkar till i första inlägget räcker med marginal om du inte har några större stationära maskiner att köra.
 
Du kommer upptäcka att gasolkylar är dyra i drift. Dessutom dyra att köpa och de kräver tillsyn. Lite mer solceller och kanske ett till batteri ger ett betydligt stabilare system för kylning av mat. Med två 190w-paneler kör jag både kyl och frys och laddar paddor och telefoner så mycket jag orkar.

En hake, både med fotogenvärmare och gasolvärmare, är att båda står i rummet som skall värmas. Tar förbränningsluften därifrån och släpper ut avgaserna direkt i rummet. Fotogenvärmaren är, i princip, en stor fotogenlampa. Gasolvärmare påminner om nedskalade terassvärmare.

Skall du använda värmaren utan övervakning (t ex när du sover) bör du leta efter en med evakuering av förbränningsprodukterna. Någon form av båt eller husvagnsvärmare borde fungera bra. Jag förordar reflexkaminer då de inte behöver el för driften och saknar fläktar som skramlar. Andra tycker att Eberspracher, Wallas, Webasto och liknade är det bästa och enklaste.

Fundera lite på bränslet

Både gasol och fotogen är lite energi per krona. Lampolja kostar typ 40 kronor litern. En PK6´a kostar 270 pedaler att byta på Caravanhallen. Finns billigare men i samma härad så att säga. Jämfört det med diesel för 17kr/liter på macken. Finns billigare där också... men fronta fakta och inse att vi är lata och kommer köpa det vi behöve på någon av de bensinstationer vi åker förbi på väg till stugan. Fuldiesel från mc-gäng som man slangar över från farmartankar mot kontanter på mörka skogsvägar har aldrig intresserat mig.

Exempelvis kör jag en Glembring 2,2 kw reflexkamin som grundvärmare i båten. Den går att ställa ner så att den ger ca 1,5kw för fyra liter dieselolja per dygn. Det blir mindre än 2kr/kw i värme.

Det var några av mina 50 öre i frågan ;)

Å andra sidan förstår jag det som om du har vedspis och kamin. Varför inte göra som folk gjort i alla tider. Elda som fan när du kommer ut på vintern tills du sitter och svettas i kalsongerna. Sedan går du och lägger dig och när du vaknar knackar de hål på isskorpan i vattenhinken, borstar tänderna och börjar elda igen. Har stor mys-potential att få frysa lite lagom och känna sig som en som kan klara sig i vildmarken.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Collie och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Du kommer upptäcka att gasolkylar är dyra i drift. Dessutom dyra att köpa och de kräver tillsyn. Lite mer solceller och kanske ett till batteri ger ett betydligt stabilare system för kylning av mat. Med två 190w-paneler kör jag både kyl och frys och laddar paddor och telefoner så mycket jag orkar.

En hake, både med fotogenvärmare och gasolvärmare, är att båda står i rummet som skall värmas. Tar förbränningsluften därifrån och släpper ut avgaserna direkt i rummet. Fotogenvärmaren är, i princip, en stor fotogenlampa. Gasolvärmare påminner om nedskalade terassvärmare.

Skall du använda värmaren utan övervakning (t ex när du sover) bör du leta efter en med evakuering av förbränningsprodukterna. Någon form av båt eller husvagnsvärmare borde fungera bra. Jag förordar reflexkaminer då de inte behöver el för driften och saknar fläktar som skramlar. Andra tycker att Eberspracher, Wallas, Webasto och liknade är det bästa och enklaste.

Fundera lite på bränslet

Både gasol och fotogen är lite energi per krona. Lampolja kostar typ 40 kronor litern. En PK6´a kostar 270 pedaler att byta på Caravanhallen. Finns billigare men i samma härad så att säga. Jämfört det med diesel för 17kr/liter på macken. Finns billigare där också... men fronta fakta och inse att vi är lata och kommer köpa det vi behöve på någon av de bensinstationer vi åker förbi på väg till stugan. Fuldiesel från mc-gäng som man slangar över från farmartankar mot kontanter på mörka skogsvägar har aldrig intresserat mig.

Exempelvis kör jag en Glembring 2,2 kw reflexkamin som grundvärmare i båten. Den går att ställa ner så att den ger ca 1,5kw för fyra liter dieselolja per dygn. Det blir mindre än 2kr/kw i värme.

Det var några av mina 50 öre i frågan ;)

Å andra sidan förstår jag det som om du har vedspis och kamin. Varför inte göra som folk gjort i alla tider. Elda som fan när du kommer ut på vintern tills du sitter och svettas i kalsongerna. Sedan går du och lägger dig och när du vaknar knackar de hål på isskorpan i vattenhinken, borstar tänderna och börjar elda igen. Har stor mys-potential att få frysa lite lagom och känna sig som en som kan klara sig i vildmarken.

Mvh Findus
Tack för alla råd och tips!
Grejen är att jag funderar på att dra in el så småningom så alternativa kyl o värmekällor odyl får fungera i ett år eller så och då känns det som gasol och fotogen kan göra jobbet relativt bra och billigt (ingen installering mm). Solcellceller kan bli aktuellt om jag väljer att inte koppla upp på elnätet... kanske knäppt men känns enklast så här i början.
Och ja ved kommer eldas friskt så just alternativ värmekälla kommer jag avvakta med tills det känns absolut nödvändigt. Har tältat mycket i mina dar så har bra med sovsäckar odyl och gillar friluftsliv i allmänhet :)
 
Dags för klarspråk.
Att lägga sig att sova i ett stängt rum med gasol eller fotogenbrännare som avger förbränningsgaserna i samma utrymme är att be om att få dö av kolmonoxidförgiftning.

Är ni vakna är det ändå ved som gäller. Kasta inte pengar i sjön.

Mvh Findus
 
Jag tycker nog att du ska fundera en gång till över det här med att dra in el i stugan. För anslutningskostnaden får du rätt många m2 solceller och dessutom slipper du alla fasta elnätskostnader i framtiden. Visst är det såklart bekvämt med elanslutning men om du ändå inte suktar efter något permanentboende så går det som flera redan skrivit i tråden att bygga en fullt fungerande offgridanläggning idag när man har LED-lampor, strmsnåla kylar och frysar och batteridrivna verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.