När jag googlar på pergola får jag enbart bilder på genomsläppliga tak. Vad har de med saken att göra? Diskuterar vi inte staket/plank och liknande konstruktioner?

Skillnaden på ett tätt staket och ett plank är höjden. Efter som det inte finns någon nationell definition av vad som är staket respektive plank så är det vettigt att kommunerna sätter en gräns. Annars skulle det ju bli godtycke.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N Nilsanskar skrev:
Du låter som någon jag helst skulle vilja ha mer än ett plank emot. Hade jag varit din sambo hade jag lagt några mil därtill. Tag lite ansvar!
Jag tycker att många känns lite hårda mot TS. Vad är det han ska ta ansvar för? Att han inte blivit tillfrågad? Att han tycker som han gör? Det sambon gjort?

Eller är det att han ännu inte konfronterat grannen som stör?

Jag tycker istället att det är grannen som får ta ansvar. Dvs för att inte ha frågat samtliga fastighetsägare - OM det nu är så att grannen behövde fråga av lovskäl, det vet vi tydligen inte ännu...

OM grannen däremot byggt något som INTE kräver TS medgivande så framstår det som att ni framöver har en häck med ett plank intill, ett plank som då förhoppningsvis står på grannens sida med lite marginal om häcken nu sitter i tomtgräns.
 
Jag skulle inte heller frågat alla delägare. Jag skulle fråga en, om den inte har mandat att ta beslutet så får den personen säga att samtliga delägare ska diskutera saken innan besked lämnas. Men om jag får ett ja från en person så skulle jag lita på att det gäller.
 
  • Gilla
dicliff och 13 till
  • Laddar…
Jag tror de flesta håller med dig, ett ja från en granne vill man ju tro gäller. Problemet är att man inte har någon aning om ifall grannen man frågat vet om att det krävs ett medgivande från samtliga fastighetsägare, så denne kanske inte tänker på att man borde fråga sambon, syskonen eller kusinerna.
Som den som skulle bygga skulle jag vilja ha mitt på det torra, helst skriftligt från alla och ska någon ha "mandat" så ska det vara via fullmakt. Fyrkantigt? Japp, men hållbart.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Jag tycker att många känns lite hårda mot TS.
Det är väl mest att han kallar sin sambo för korkad och lite sådant som ger den hårda tonen. Rimligt kan jag tycka.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Fast hur avancerat plank kan det vara om man hunnit börja och slutföra medan TS var på jobbet?
 
Jag tycker det känns mycket märkligt att jag skall anta att makar/sambos inte kommunicerar med varandra. TS sambo skulle självfallet bett grannen vänta tills hon pratat med TS. Hur svårt är det?
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Jag tycker det känns mycket märkligt att jag skall anta att makar/sambos inte kommunicerar med varandra. TS sambo skulle självfallet bett grannen vänta tills hon pratat med TS. Hur svårt är det?
Jag tycker inte att det känns märkligt alls. Här kommer några högst tänkbara scenarion:
- Makan insåg inte vidden av frågan.
- Makarna kanske är osams.
- Makan kanske inte är delägare men svarar glatt ändå.

Och vad har TS för nytta av goda råd till frun i efterhand? Hjälp honom i hans nuvarande situation i stället!

Mitt råd är att gå till grannen och säga att:
- Fruns medgivande inte är tillräckligt. De måste ha medgivande från alla husets delägare.
- Planket blev högre än frun uppfattade att det skulle bli.
- De har inte skriftligt medgivande.
- De måste ha bygglov för den byggnaden de nu uppfört.
 
  • Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Men börja med att snällt prata med grannen utan att dra upp alla "Du har inte...". Det kan ju faktiskt vara så att denne helt enkelt accepterar att minska höjden på bygget och allt är avklarat på 5 min. Kommer man dragandes med alla "Du har inte..." så lär det ju bli en väldigt tråkig stämning och kanske omöjligt att senare själv få göra något som man behöver grannens lov till att göra.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
H
Om planket ser ok ut, så är det väl skönt att slippa se grannarna?
 
  • Gilla
Adam F och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle inte heller frågat alla delägare. Jag skulle fråga en, om den inte har mandat att ta beslutet så får den personen säga att samtliga delägare ska diskutera saken innan besked lämnas. Men om jag får ett ja från en person så skulle jag lita på att det gäller.
Jag måste nog ändå säga att, fram till att jag nu följt denna tråd, troligen gjort precis som Daniel 109 skrev här.
Bara frågat just en i paret grannar.

Efter att fått ett jakande svar skulle jag antagligen inte börjat misstänkliggöra svaret och min granne, utan helt enkelt antagit att parten jag pratat med har på fötterna för sitt beslut och meddelande.
Självklart skulle jag inte frågat deras barn, eller något förståndshandikappad i hushållet osv, men en normalt funtad motpart, som jag kan anta är en av delägarna ... varför skulle jag misstänka denne för att inte kunna företräda alla ägarna om denne ger mig ett besked?


Men i framtiden har jag kanske denna tråd i minne ...
Vet dock inte riktigt hur jag skulle göra, gjort i t.ex. TS fall. Hur skulle jag bära mig åt för att inhämta dels informationen om hur många ev delägare det kan tänkas finnas, och fråga dessa. Utan att bete mig dumt gentemot den som redan gett mig klartecken.
 
  • Gilla
dicliff och 6 till
  • Laddar…
Skulle du på riktigt samma morgon du tänkt bygga frågat grannen? För det är ju också del i det här, att grannens sätt och tillfälle att fråga känns en smula suspekt – eller i alla fall senkommet.
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för suspekt med att fråga någon om tillstånd och sen göra det utan att vänta? Hur länge ska man i så fall vänta och i vilket syfte?
Det kan väl lika väl vara så att man har tänkt på det ett tag, frågat grannen och sen beslutat att det är lika bra att göra det samma dag när nu medgivande finns, vädret är fint, tiden finns etc.

Frågan kvarstår om det behövs medgivande eller inte (staket/plan, lokal regler, krav på bygglov etc.) men om grannen tror sig att ha gjort rätt är det väl inget "suspekt" i att påbörja bygget.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Tycker också att det gått lite väl fort från fråga till att bygget är färdigt. Men visst jobbar vissa i det tempot. Själv vet jag att jag behöver fundera ett tag innan jag börjar för att låta iden sätta sig. Och redan där skulle jag ha diskuterat saken med grannen. Vilket jag även gjorde med det låga staket vi satt upp istället för det rostiga gunnebo som satt innan. De va först tveksamma till att ha något alls men då jag tillfälligt satt upp en sektion för att smälta det själv kännde även grannarna att detta skulle bli bra.
Som alltid komunikation och lite tid att tänka löser många problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.