Hola! Behöver tips om elverk.

Köpt ett fritidshus utan el och tänkte börja med att köpa ett elverk.
Tanken är att elverket används främst för byggverktyg som tex sågar, bygglampor odyl och på hösten/vintern ett par elelement på nätterna. Ladda lite batterier för elektronik lär väl också hända och möjligtvis en tv... kanske ett kylskåp också... Spis kör jag på gasol (ev även kyl).

Hur kraftfullt elverk är att rekommendera? Jag är också intresserad av ett så enkelt och underhållsfritt elverk som möjligt. Ska det vara bensin eller diesel?
Som sagt lättskött på alla sätt är viktigt.

Kikade på det här på Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/elverk-ryobi-rgn3600-3600w.html#full-description
Vad tror panelen om det?
 
Varför köpte du ett hus utan el om du vill ha all elektrisk bekvämlighet. Jag skulle inte rekomendera elverk till din applikation.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Till lite större elverktyg är det bra med elverk. För övriga tillämpningar är det bättre med solceller/batteri och/eller gasol.
 
Daniel, därför att tomten är fantastisk och potentialen är enorm...

Varför rekommenderar du inte elverk för mig? Vad är alternativet innan jag har dragit in el..?
 
Till elmaskiner och arbetsbelysning är det elverket utmärkt. Att ha det gående dygnet runt för att ha el som en normal elanslutning tror jag är en dålig idé. Dels för att det låter illa och drar kopiösa mängder bensin och dels för att det inte kommer att leva så länge under de förutsättningarna. Jag skulle satsa på ett litet enkelt elverk till elmaskiner och i övrigt försöka komma så långt som möjligt med batterier, solpaneler och gasol.

Med det sagt. Om du ändå vill låta det gå dygnet runt och driva elvärme och kylskåp skulle jag rekommendera ett dieseldrivet. Fundera på hur mycket du kommer att behöva köra samtidigt. Sedan väljer du ett så litet som möjligt som klarar din maximala belastning. Då blir inte förbrukningen lika hög.
 
Jag tycker att det ör en stor njutning med en stuga utan allt det du vill ha. Elverk kontinuerligt är inte en bra idé. Elvärme via elverk är det sämsta ur alla världar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Kanske kombinera elverket med batteribackup typ UPS. Då slipper du köra elverket med bara några få elförbrukare och du skyddar elektronik.
 
A Avemo skrev:
Till elmaskiner och arbetsbelysning är det elverket utmärkt. Att ha det gående dygnet runt för att ha el som en normal elanslutning tror jag är en dålig idé. Dels för att det låter illa och drar kopiösa mängder bensin och dels för att det inte kommer att leva så länge under de förutsättningarna. Jag skulle satsa på ett litet enkelt elverk till elmaskiner och i övrigt försöka komma så långt som möjligt med batterier, solpaneler och gasol.

Med det sagt. Om du ändå vill låta det gå dygnet runt och driva elvärme och kylskåp skulle jag rekommendera ett dieseldrivet. Fundera på hur mycket du kommer att behöva köra samtidigt. Sedan väljer du ett så litet som möjligt som klarar din maximala belastning. Då blir inte förbrukningen lika hög.
Tanken är inte att det ska gå dygnet runt. När jag nämnde element på hösten/vintern så är det enbart på natten kanske två max tre nätter i rad annars används vedspis och vedkamin. Kyl var inom parentens och kanske används lite nu i början när det är riktigt varmt och då handlar det om en mobil kylbox som kan kopplas in medan ”bygget” surrar på...

Tror egentligen att Ryobi 3600w är onödigt kraftig för det jag tänkt mig men vill inte stå där med ett underdimesionerat elverk i slutänden...

Gasol, ved, grill, fotogen och stearin är väl det jag tänker mig används mest för det vanliga husbehovet till att börja med. Eventuellt drar jag in el framöver annars blir det solceller, vindsnurra och batteripack som komplement...
 
H
Hej!

Vi är innehavare av ett fritidshus utan el (dock är elen beställd) vår erfarenhet under dessa 2 år är att elverk använder man när man absolut måste och helst så kort tid det bara går, vi har använt det max 2-3 h totalt. Vårt låter nåt så infernaliskt och då vi har berg och skog bakom och en sjö framför så blir akustiken värdig en konserthall. Däremot har vår gasspis, gaskyl och braskamin täckt våra behov väldigt bra. Vi är överraskade hur bra dessa prylar fungerar och hur långt man klarar sig på så lite ting. Sedan har vi såklart även stearinljus och fotogenlampor och den största powerbanken som vi kunde få tag i (tonårsbarn och inte kunna snappa med sina vänner är ingen bra kombo :crysmile:). Hade inte elen varit på gång hade jag kompletterat med gasolvärmare i höst. Vi är nämligen där en hel del på vintern också.
Men för att sammanfatta, dessa saker tycker jag du skall införskaffa inför din första säsong: gaskyl, gasspis, braskamin och powerbank. Finns beg. att köpa på blocket. Sedan om nåt år så utvärderar du och ser vad som fungerade eller ej.


Mvh
 
Om du ändå kommer fram till att du vill ha ett elverk rekommenderar jag starkt ett bra elverk med ren utspänning. Honda 22i är tyst, driftsäkert, bensinsnålt (autotrottel) och ger ren spänning. Det finns billigare "kopior" av detta.

Det du länkar till och sådana "enkla" elverk duger bara att köra saker utan elektronik (men ett tag går ju alltid att plåga grejerna ändå), typ vanliga glödlampor, elmotorer som drivs på 220v, element mm.
 
Alla elverk har ”auto trottel” men jag gissar att du syftar på dynamiskt varvtal. Det är det i allmänhet på inverterelverk. Nackdelen med dem är att de har svårt för startströmar.
 
H husdrommaren skrev:
Hej!

Vi är innehavare av ett fritidshus utan el (dock är elen beställd) vår erfarenhet under dessa 2 år är att elverk använder man när man absolut måste och helst så kort tid det bara går, vi har använt det max 2-3 h totalt. Vårt låter nåt så infernaliskt och då vi har berg och skog bakom och en sjö framför så blir akustiken värdig en konserthall. Däremot har vår gasspis, gaskyl och braskamin täckt våra behov väldigt bra. Vi är överraskade hur bra dessa prylar fungerar och hur långt man klarar sig på så lite ting. Sedan har vi såklart även stearinljus och fotogenlampor och den största powerbanken som vi kunde få tag i (tonårsbarn och inte kunna snappa med sina vänner är ingen bra kombo :crysmile:). Hade inte elen varit på gång hade jag kompletterat med gasolvärmare i höst. Vi är nämligen där en hel del på vintern också.
Men för att sammanfatta, dessa saker tycker jag du skall införskaffa inför din första säsong: gaskyl, gasspis, braskamin och powerbank. Finns beg. att köpa på blocket. Sedan om nåt år så utvärderar du och ser vad som fungerade eller ej.


Mvh
Elverk kommer nog behövas åtminstone för byggverktyg men tack för tipset (y)
PS. Jag har möjlighet att placera elverket 50 m bort inne i skogen om jag vill så ljudnivån blir nog inte något större problem hoppas jag...
 
Redigerat:
martin43 martin43 skrev:
Om du ändå kommer fram till att du vill ha ett elverk rekommenderar jag starkt ett bra elverk med ren utspänning. Honda 22i är tyst, driftsäkert, bensinsnålt (autotrottel) och ger ren spänning. Det finns billigare "kopior" av detta.

Det du länkar till och sådana "enkla" elverk duger bara att köra saker utan elektronik (men ett tag går ju alltid att plåga grejerna ändå), typ vanliga glödlampor, elmotorer som drivs på 220v, element mm.
Tack för tipset men den känns onödigt dyr om jag nu ska använda elverket mestadels för byggverktyg. Tror jag börjar med en för 3-4000...
 
Du vet att elverk låter ungefär som en gräsklippare?

Jag har sedan typ 6 månader tillbaka en sommarstuga med sjukt bra läge men utan el. Har en solcellsanläggning med batterier. Tar man till lite och lär sig lite om det så kan du faktiskt använda det mesta. Finns massvis med bra 12v prylar. Vi har ett elverk men det dras bara igång i nödfall till byggsåg m m. Kan rekommendera gasolkamin om du vill lösa värmebiten.
 
kompletterar med...du har säkert redan läst ett elektronik kan vara känsligt ihop med elverk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.